10 woensdag AUTO 07. 07. 2021
AUTOTEST
Hyundai Tucson:
onderscheidend
vermogen
standaarduitrusting ook goed te
noemen. De voorstoelen zitten
goed, maar wel wat vlak; iets meer
ondersteuning en pasvorm zou
wenselijk zijn. Op de zitpositie valt
niets aan te merken, die is gewoon
goed. De indeling van de twee digitale
displays is min of meer zoals gebruikelijk
bij de meeste werken.
Voor je neus zie je op een modern
scherm traditionele meters weergegeven.
Achter de schermen van
de standaard volledig digitale cockpit
(met 10,25inch
hoofdscherm)
zijn nogal wat rijassistenten voor je
aan het werk en dat doen ze behoorlijk
goed. Je kunt echt merken dat al
die systemen hebben bijgeleerd. Zo
werkt de adaptieve cruise control in
combinatie met de rijstrookassistent
echt goed. Abrupte onverwachte
ingrepen komen nauwelijks
meer voor. Een leuke, maar ook nuttige
gimmick zijn de camerabeelden
die oplichten op de plaats van je
toerenteller of snelheidsmeter als je
richting aangeeft. Je ziet dan wat er
in je dode hoek zit, maar je moet net
als bij de achteruitrijcamera wel af
en toe de lensjes van de camera
schoonmaken om een helder beeld
te houden.
Aangenaam
Wij reden nu de hybride en dat bleek
een behoorlijk aangename ervaring.
Dit is echt weer zo’n allemansvriend.
Hij stuurt oké, maar wel wat
licht en gevoelloos. Bij vlotte starts
of echte haast voel je de voorwielen
af en toe wel wat tractie zoeken. De
remmen voldoen, want ze hebben
stopkracht genoeg, maar de doseerbaarheid
kan zoals bij veel hybrides
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
blokjes, zien er heel strak en modern
uit. De Tucson gaat voor de originaliteitsprijs
in dit drukke segment,
maar de neus past wel in het
totale design. En profil doet hij ons
door de vorm van de wielkasten wat
aan de Toyota RAV4 denken. De
wielmaten starten bij 17inch
lichtmetaal
voor de basisuitvoering
iMotion en lopen op tot 19 inch voor
de Premiumversie
die wij reden.
De nieuwe Tucson spreekt hoe dan
ook duidelijke taal: hier staat een
dikke SUV. Zeker in het zwart dat
alle details wat dempt, ziet hij er
duurder uit dan hij is en doet hij qua
uitstraling niet onder voor premium
concurrenten als MercedesBenz.
Maar dat is schone schijn,
want dit is een Hyundai die moet
concurreren met merken als Volkswagen,
Peugeot en andere iets beter
betaalbare SUV’s.
Glossy gevoel
Hyundai lijkt het bescheiden imago
te willen afschudden en weet dat het
design kansen geeft om je te onderscheiden
in dit enorme aanbod.
Daarom is het de hele modelreeks
aan het vernieuwen met steeds
spannender design. Kijk bijvoorbeeld
maar naar de nieuwe i20. Ook
dat design heeft heel wat meer pennenstreken
dan zijn voorganger. De
maten van de nieuwe Tucson zijn
slechts een klein beetje toegenomen
als je hem vergelijkt met zijn voorganger,
maar de materialen en het
design hebben grotere stappen gemaakt.
Want klim aan boord en het
glossy gevoel blijft intact, en wordt
zelfs sterker. Deze cabine ziet er gewoon
heel erg goed uit en doet bijna
niets meer onder voor veel duurdere
premium SUV’s. Passagiers vragen
zich af wat voor merk dit is en
denken in iets veel duurders te zitten.
Aan ruimte ontbreekt het niemand
aan boord en ook kan er heel
wat bagage mee, want de capaciteit
ten opzichte van de vorige Tucson is
tientallen liters gegroeid tot minimaal
620 en maximaal bijna 1800 liter.
Comfort
Het comfort is dankzij een ruime
iets beter. De motor hoor je nauwelijks
en is sterk genoeg, de automatische
versnellingsbak schakelt in negen
van de tien gevallen soepel. Die
kwalificatie past het onderstel met
McPhersons voor en achter een
multilinkconstructie
ook. Al met al
is deze nieuwe Hyundai Tucson een
goede allrounder die er duurder uitziet
dan hij is. Ook is hij ruimhartig
zowel qua interieurmaten als uitrusting.
Maar hij heeft het rijk niet
alleen, want dit is een felbevochten
segment met heel veel andere goede
aanbiedingen. De Tucson is een
goede, maar geen exceptionele auto
die echt bakens verzet. Opvallend
design, mooie materialen en een
dito afwerking geven hem zijn onderscheidend
vermogen.
Eindoordeel
De Hyundai Tucson weet zich te onderscheiden
met glossy looks waardoor
hij duurder lijkt dan hij is. Goede
allrounder met prima uitrusting
en mooie afwerking. Verzet de bakens
verder niet qua prestaties of
rijervaring.
SPECIFICATIES
Hyundai Tucson 1.6 TGDI
HEV
Prijs: € 37.995,Topsnelheid:
193 km/h
Acceleratie 0100:
8,0 s
Gem. verbruik: 1 op 17,8
CO2emissie:
126 g/km
Motor: 1598 cm3, turbo, vierinlijn
en
elektromotor
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 230 pk
(169,1 kW)/5500 min1
Max. koppel: benzinemotor350
Nm/1500 min1
Spec. massa: 6,7 kg/pk
Spec. vermogen: 112,6 pk/l
Brandstof: benzine
Transmissie: 6traps
automaat
Aandrijving: voorwielaandrijving
Onderstel: McPherson voor, multilink
achter, schroefveren
Remmen: schijven rondom
Bandenmaat: 235/50 R19
Ooit, in 2004 alweer, was de
Tucson samen met de Kia Sportage
een SUVpionier
in het Csegment.
Nu moet de vierde generatie voor
zijn plaats knokken in een druk
bevolkt segment.
DOOR JACO BIJLSMA
De opmars van de compacte SUV is
niet te stuiten, steeds vaker ook als
plugin
hybride. Het begon ooit qua
PHEV’s met de Outlander en die
doet nog steeds mee. Maar bij welk
merk je ook aanklopt, ze zijn bijna
allemaal wel vertegenwoordigd in
deze klasse. Alleen al bij PSA heb je
de Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross,
Opel Crossland en ga zo maar
door. Ook Kia is er weer met de
Sportage en bij de Volkswagengroep
is het SUVaanbod
ook groot.
Ze hebben weliswaar nog niet allemaal
hun aandrijflijnen op orde,
maar daar komt verandering in. Dat
kan ook niet anders, want CO2technisch
is hybridisering een
must. Kijk maar naar deze nieuwe
Tucson. Een direct ingespoten,
viercilinder 1.6 turbobenzinemotor
is de basis van alle hier verkrijgbare
aandrijflijnen. De 34.995 euro
kostende instapper is er met zestraps
automaat of handbak, maar
is altijd een milde hybride. Deze
heeft 150 pk en 48Vtechniek,
er is
ook een volwaardige hybride met
230 pk verzameld vermogen en die
is er vanaf zo’n 38.000 euro. De 265
pk plugin
hybride heeft als enige
vierwielaandrijving, en moet minimaal
een kleine 44 mille kosten.
Opvallend uiterlijk
Voor we van start gaan, maken we
eerst even rondje om deze Tucson.
Want dat is hij waard met zijn opvallend
uiterlijk. Je kunt maar één keer
een eerste indruk maken, is een gezegde
dat ook op nieuwe auto’s van
toepassing is en dat doet deze Tucson
zeker. Hij komt indrukwekkend
over met zijn bijzonder gestileerde
neus. Vooral de koplampen, die zijn
samengesteld uit een verzameling
Hyundai Tucson. FOTO HYUNDAI