14 Woensdag AUTO 06. 07. 2022
Volkswagen ID. Buzz: busje komt zo
van de 135 kW die de andere MEBauto’s
met het 77 kWh-pakket noteren.
De precieze snelheid hangt echter
samen met de celleverancier en
kan dus per model iets afwijken. Cijfers
die in elk geval een stuk beter
zijn dan die van de praktische, maar
sfeerloze elektrische busjes van
Stellantis die momenteel de meest
directe concurrent zijn.
Comfort
In het onderstel is voelbaar dat de
auto is berekend op meer gewicht
dan de bekende MEB-crossovers.
Toch blijft er ondanks de extra veer-
Autotest
Volkswagen ID. Buzz.
Foto's TOM Salt
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Voorafgaand aan de aanstaande
onthulling van de langverwachte
elektrische Volkswagen ID. Buzz
konden we er alvast een uurtje mee
op stap. Is-ie het wachten waard?
Door Dries van den Elzen
Je zou kunnen zeggen dat we al
sinds 2001 aan het wachten zijn op
een productieversie van een Volkswagen
minibus die qua stijl en positionering
teruggrijpt op de legendarische
Bulli. Toen presenteerde VW
op de autobeurs van Detroit het Microbus
concept met multifunctioneel
interieur en een 3,2-liter V6 in
de motorruimte. Het zal mede met
de opkomst van de SUV ten koste
van de MPV te maken hebben gehad,
dat die het nooit tot de showroom
geschopt heeft. In 2017 volgde
op dezelfde beursvloer een nieuwe
poging in de vorm van de I.D. Buzz,
waarvan direct werd bekendgemaakt
dat het ditmaal menens was.
De modulaire opbouw van het nieuwe
elektrische MEB-platform
maakte de ontwikkeling van een
productieversie relatief risicoloos.
En met het dieselschandaal pas half
achter de rug, kon Volkswagen
(vooral in Amerika) wel een imagobooster
gebruiken. Geen effectievere
manier dan daarvoor in te spelen
op nostalgische gevoelens van een
kapitaalkrachtige kopersgroep.
Pre-productie
Vijf jaar later is het dan eindelijk zover
en staan we oog in oog met een
pre-productie-exemplaar van de
ID. Buzz, waarvan de marktintroductie
later dit jaar zal plaatsvinden.
De camouflagefolie en kleurrijke
bestickering laten ons nog deels
gissen naar de definitieve vorm.
Toch zijn de verhoudingen en uiterlijke
kenmerken in grote lijnen al
herkenbaar. Daaruit blijkt dat de ID.
Buzz in elk geval alle mogelijke opsmuk
in de vorm van grote wielen en
een tweekleurig lakschema dat de
kenmerkende V-vorm voorop accentueert
nodig zal hebben om er
écht iets begeerlijks van te maken.
Want in de basis lijkt het toch vooral
een telg van de Multivan-familie.
Niet heel vreemd, aangezien er ook
een bedrijfsversie van komt die
vooral goedkoop en ruim moet zijn.
En da’s niet onbeperkt te rijmen met
de roep om een moderne Sambabus.
De eisen aan veiligheid en
stroomlijn zullen ook de nodige invloed
op het finale ontwerp hebben
gehad. De rechte voorkant van zo’n
antieke bus is natuurlijk met geen
mogelijkheid door enige botsproef
heen te krijgen.
Interieur
Het interieur van de testauto was
nog voor een deel afgeschermd,
maar wat we wel konden zien,
maakte duidelijk dat Volkswagen
het over een andere boeg gooit dan
in de andere ID.-modellen. Op het
eerste oog leek de kwaliteitsbeleving
van een hoger niveau en zowel
de kleurstelling als vormgeving wat
kleurrijker en speelser. Enigszins in
de geest van de oervader dus. De gereden
versie had een configuratie
met twee losse voorstoelen en een in
ongelijke delen verschuifbare bank
met variabele leuning, zoals te vinden
in veel Multivans die je in Duitsland
regelmatig ziet als privévervoer.
Daarachter blijft dan nog 1121
liter bagageruimte over, terwijl de
bestelbus bijna 4000 liter inhoud
heeft. Reken erop dat er allerlei configuraties
beschikbaar komen. Met
zes losse stoelen, tafeltjes, meerdere
zitbanken en natuurlijk een camperversie.
Ruimte genoeg achterin
in elk geval, met een wielbasis van
bijna drie meter, een hoogte van
193,7 centimeter en een forse breedte
die bijna twee meter bedraagt.
Reden ook waarom de bestelvariant
twee europallets kan slikken. De
zit voorin is nadrukkelijk hoog, met
goed zicht rondom door de dubbele
A-stijl en vierkante vorm van het
voertuig. Een kleine preview van
het infotainmentsysteem onthulde
een verbeterde interface en extra
functies, zoals een reisplanner met
meer configuratiemogelijkheden
wat betreft de keuze van de snelladers.
Wellicht dat een en ander
daarvan ook via over-the-air-updates
op reeds gekochte MEBVolkswagens
terechtkomt. Een andere
noviteit is de toevoeging van de
mogelijkheid om bij snelladers te laden
zonder tussenkomst van pasjes
of aanmeldingsprotocollen.
Prestaties
De gereden versie betrof een 204 pk
sterke achterwielaandrijver met
een 77 kWh-accupakket, die qua
formaat en prestaties vermoedelijk
het middenveld zal bespelen. Een
versie met kleinere accu en minder
vermogen ligt voor de hand als bezorgvoertuig.
Maar de reeds bevestigde
variant met lange wielbasis en
grotere (+100 kWh) accu en wellicht
vierwielaandrijving zal voor
een camper een betere basis vormen.
Het verbruik van de 204 pkmotor
kwam met een buitentemperatuur
van zo’n 8 graden uit op 26
kWh per 100 kilometer, wat neerkomt
op 300 kilometer actieradius.
Het laat zich raden dat het verbruik
met zo’n vierkante vorm heel rap
toeneemt als de snelheid boven de
120 km/h komt. De maximale snellaadsnelheid
zal in de buurt komen
spanning en demping voldoende
comfort over. Door de vierkante
vorm en de wielen op de hoeken kost
het weinig moeite om de bus te
plaatsen, met een ultrakorte draaicirkel
als extra voordeel voor gebruik
in de binnenstad. Met het royale
koppel onderin is de 204 pk en
310 Nm sterke motor krachtig genoeg.
Waarschijnlijk is de eindoverbrenging
vanwege de hogere luchtweerstand
ook wat korter gemaakt,
gezien de topsnelheid die op 145 km/
h begrensd is. Da’s niet veel, maar
bedenk dat de originele Samba-bus
met z’n 42 pk sterke 1,5-liter alleen
bergaf harder liep dan 105 km/h…
Eindoordeel
De ID. Buzz lijkt het meer te moeten
hebben van nuchterheid en praktisch
comfort dan een verleidelijk
uiterlijk, maar we kunnen ons nog
laten verrassen. Vooralsnog meer
Bus dan Buzz.
Pluspunten: ruim en functioneel, divers
aanbod, eindelijk weer een begeerlijke
MPV
Minpunten: lijkt toch niet zo spannend
als het concept, waarschijnlijk
aan de prijs, geen grensverleggende
EV-prestaties
SPECIFICATIES
Volkswagen ID. Buzz
Prijs: n.n.b.
Topsnelheid: 145 km/h
Acceleratie 0-100: n.n.b.
Gem. verbruik: n.n.b.
Motor: synchroonmotor perm. magneet
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max koppel: 310 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Accucapaciteit: 77 kWh netto
Laden: AC 11 kW / DC ca. 135 kW
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens