woensdag 14. 07. 2021 AUTO 13
& Co: automobiele versie van Netflix?
in de deurpanelen. De middentunnel
is van hard plastic met een nerfje,
waarmee de 01 in kwaliteitsbeleving
iets achterblijft bij het Zweedse
zustermerk. De stoelen hebben
een korte zitting en zijn bekleed met
materiaal dat van gerecycled plastic
is gemaakt. De achterbank staat
laag, maar de zitting heeft voldoende
lengte en profiel voor een comfortabele
zitplek. De been
en hoofdruimte
zijn ruim voldoende om drie
volwassenen een goede plek te bieden.
Hij heeft een kofferbak van 466
liter en met de bank neergeklapt is
dat 1213 liter. Kijken we naar vergelijkbare
SUV’s, dan zien we achter
in een Hyundai Tucson of Volkswagen
Tiguan ruim 600 liter aan laadvolume,
terwijl de ruimte op de achterbank
vergelijkbaar is.
Rijden
De 01 leeft met standaard 20inch
wielen op grote voet. Die staan hem
goed. Een dergelijk grote wielmaat
is alleen niet bevorderlijk voor het
comfort. Het is met 1879 kilogram
een zware auto en dat gewicht moet
in toom gehouden worden. De vering
is dan ook straf en dikke stabilisatoren
gaan verdere bewegingen
tegen. In combinatie met die grote
wielen levert dat vooral een onrustiLynk
AUTOTEST
De Lynk & Co 01. FOTO LYNK & CO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Lynk & Co wil de automobiele
versie van Netflix worden, een
streamingdienst met deze middenklasseSUV
als eerste product in
de lineup.
Kopen kan, maar liever
500 euro per maand betalen voor
het gebruik.
DOOR PETER HILHORST
De Lynk & Co 01 wordt in China gebouwd,
deelt zijn platform met de
Volvo XC40 en is voor 39.000 euro te
koop. Het mobiliteitsconcept van
het merk is er echter op gericht dat
gebruikers voor 500 euro per
maand een abonnement afsluiten
om deze plugin
hybride te rijden.
En het lidmaatschap is per maand
opzegbaar. Het is overigens geen
nieuw model, want de 01 is gebaseerd
op de Geely CX11 die in 2017
werd geïntroduceerd en ook op de
bodemplaat van de Volvo XC40
staat. Deze 01 is de gefacelifte versie
van die CX11 en heeft voor Europa
een opgewaardeerd interieur. In
Nederland is hij er alleen als 261 pk
sterke plugin
hybride. Lynk & Co
werd overigens in 2016 opgericht en
heeft het hoofdkantoor in Zweden.
Het behoort tot het Chinese Geelyconcern
en is daardoor een zustermerk
van Volvo en Polestar. De
auto’s worden via internet aan de
man en vrouw gebracht. Fysieke
dealers zijn er niet, maar in Europa
zijn er wel twee Lynk & Coclubs.
Eentje in Gotenburg en eentje aan
het Amsterdamse Rokin om je in te
schrijven voor een 01. Feitelijk zijn
dat hippe winkels met urban spullen,
een bar, wifi en een 01 op de
vloer. Het Chinese merk richt zich
dan ook op een jeugdig publiek. Dat
heeft volgens Lynk & Co niet de behoefte
om te betalen voor het bezit,
maar wil wel een bedrag afstaan om
een auto te gebruiken.
De 4,5 meter lange middenklasseSUV
is voor 39.000 euro te koop en
heeft een garantie van vier jaar.
Voor onderhoud wordt hij opgehaald
en naar een Volvodealer
gebracht,
waar de service plaatsvindt.
Er is één royaal uitgeruste uitvoering
in blauw of zwart. Meer keuze
is er niet om de productiekosten
laag te houden. Standaard zijn onder
meer een panoramadak, een navigatiesysteem,
adaptieve cruise
control, een elektrisch bedienbare
bestuurdersstoel, stoelverwarming,
smartphonefunctionaliteit,
draadloos opladen van de telefoon,
een audiosysteem met tien speakers
en onlineconnectiviteit
om de
auto te kunnen ‘delen’. Dat laatste is
belangrijk in het concept van Lynk
& Co, want voor 500 euro per
maand mag je de auto zelf én door
anderen laten gebruiken. De hoofdgebruiker
krijgt namelijk toegang
tot de digitale infrastructuur van
Lynk & Co. De abonnementhouder
kan via die app zijn auto uitlenen tegen
een zelf te bepalen tarief en zo
een deel van die 500 euro terugverdienen.
Kosten
Voor het genoemde maandbedrag
is de auto verzekerd, wordt het onderhoud
betaald en is er pechhulp.
De brandstof
en elektriciteitsrekening
dient zelf afgerekend te worden,
terwijl er een eigen risico is om
fatsoenlijk gebruik van de auto te
stimuleren. Per maand mag er
maximaal 1250 kilometer gereden
worden en daarna kost elke kilometer
15 cent extra. Zoals gemeld is het
abonnement per maand opzegbaar,
net als bij de bekende streamingdiensten.
De grote vraag blijft of
mensen in deze coronatijd het prettig
vinden om hun auto uit te lenen
aan anderen, of dat nou vrienden,
bekenden of wildvreemden zijn. Dat
neemt niet weg dat 500 euro per
maand voor een royale SUV een
schappelijk bedrag is. Een auto huren
voor een maand is veel duurder
en het private leasen van een vergelijkbare
auto lukt ook niet voor die
prijs. Bovendien zit je dan voor veel
langere tijd aan een contract vast en
mag uitlenen niet van de verzekering.
Zo verkeerd is het concept van
Lynk & Co dan ook niet, hooguit is
de timing wat ongelukkig.
Uitrusting
Deze 01 is een allroundSUV.
De
aandrijflijn bestaat uit een benzinegestookte
1,5liter
driecilinder met
turbo, een elektromotor, een zeventraps
automaat en een accupakket
met een netto capaciteit van 14,1
kWh. Het gezamenlijke vermogen
van de voorwielaandrijver is 261 pk
en het koppel piekt op 425 Nm. Volgens
de WLTPmethode
zou hij
puur elektrisch 69 kilometer halen.
Driefasenladen is niet mogelijk,
waardoor hij 3,7 kW binnentrekt
aan de laadpaal en de accu in grofweg
vijf uur vol is.
De gereden auto was een preproductiemodel
en die maakte vanbinnen
een moderne indruk met twee
grote schermen. Midden onder het
centrale scherm zit een homeknop,
net als in de Volvo’s. De menu’s zijn
helder, de reacties zijn voldoende
snel en de graphics verzorgd. Er is
een fysieke draaiknop voor de klimaatcontrole
en een schakelaar
voor de (Volvo)
rijmodi: pure, hybrid
en power. Het materiaalgebruik
is over het algemeen goed met
uit de XC40 herkenbare knoppen.
Er zijn voldoende zachte materialen
toegepast met in kunstleer ingepakt
kunststof op het dashboard en
ge achterzijde op. Daar staat tegenover
dat hij strak rijdt. De besturing
geeft een taaie tegendruk, is behoorlijk
direct en de voortrein reageert
alert op stuurbewegingen. In
een bocht leunt hij rustig op zijn softe
demping en die verwerkt drempels
ook soepel. Hij stuurt gewoon
prima, maar het is zeker niet de
meest comfortabele SUV in dit segment.
De driecilinder laat zich onder
vollast duidelijk horen. Maar de
prestaties zijn goed, hij voelt vlot
aan en met 425 Nm is er meer dan
voldoende souplesse. De zeventraps
automaat is niet de snelste en
het inschakelen van de driecilinder
duurt ook net te lang. Het rempedaal
laat het omslagpunt van remmen
op de elektromotor en de mechanische
remmen wel voelen,
maar is te doseren.
Eindoordeel
Een van de betere middenklasseSUV’s
uit China. De tijd zal moeten
uitwijzen of een automobiele streamingdienst
iets voor de Nederlandse
markt is. Aan de auto zal het niet
liggen.
SPECIFICATIES
Lynk & Co 01
Prijs: € 39.000
Topsnelheid: 210 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 8,0 s
Gem. verbruik: 1 op 83,3
CO2emissie:
27 g/km
Motor: drieinlijn,
1477 cm3, turbo
plus elektromotor
Max. vermogen: 180 pk
(132 kW)/5500 min1
Max. koppel: 265 Nm/
15004000
min1
Accucapaciteit (netto): 17,6 kWh
(14,1 kWh)
Elektrische range: 69 km
AClaadsnelheid:
3,7 kW
Brandstof: benzine
Transmissie: automatische zevenbak,
voorwielaandrijving