Woensdag 13. 07. 2022 AUTO 13
Autotest
Suzuki S-Cross: no-nonsense in nieuw jasje
De bekende rijstwijn in een nieuwe
verpakking, maar nog altijd is de
Suzuki S-Cross met name voor
broodnuchtere types.
Door Peter HIlhorst
Trouwe kopers van de Suzuki
S-Cross die moeite hebben met grote
veranderingen, kunnen rustig
blijven ademhalen. Het is een nieuwe
generatie en toch ook weer niet.
Al het plaatwerk – op het dak na – is
nieuw, terwijl de onderliggende
techniek onveranderd is gebleven.
Geen Toyota met andere logo’s, zoals
de Swace of Across, maar een
echte Suzuki. Net als de Vitara,
waarmee hij zijn botten deelt. Feitelijk
heeft de in 2013 geïntroduceerde
S-Cross een tweede facelift ondergaan.
De eerste kreeg hij in 2016 en
deze laatste vernieuwingsronde
poogt hem meer een SUV-uitstraling
te geven. De lengte, wielbasis,
spoorbreedtes en zelfs de hoogte
zijn echter ongewijzigd. Het blijft
een ingetogen SUV die tussen twee
klassen bungelt. Hij heeft een basisprijs
van 26.875 euro en meet 4,30
meter. Daarmee is hij groot en prijzig
voor het B-segment, maar voordelig
en compact voor het C-segment
waarin de Kia Niro op de troon
zit. In vergelijking met zijn voorganger
is hij ruim 1000 euro duurder geworden,
maar daarvoor is hij beter
uitgerust om aan de verplichte veiligheidseisen
te voldoen. Door onder
meer adaptieve cruise control
met stuurhulp en verkeersbordherkenning.
Zes jaar garantie krijgt u
ook gratis mee.
Interieur
In het interieur is veel bij het oude
gebleven en het is nauwelijks te geloven
dat dit een nieuwe auto is. Het
design van het stuur, het airco-cluster
en de tellerunit zijn letterlijk bijna
tien jaar oud. De uitstraling is basic,
maar de afleesbaarheid en het
bedieningsgemak prima. No-nonsense,
weet u wel. Het nieuwe multimediasysteem
volgt niet bepaald de
laatste stand der techniek, maar het
doet wat het moet doen. Navigeren,
smartphone-connectiviteit en digitale
radio mogelijk maken. Het centrale
deel van het dashboard is voorzien
van zacht materiaal, maar alle
andere panelen zijn van harde
kunststoffen. Het zal de doelgroep
niet afschrikken. Er is namelijk de
gewenste hoge zitpositie en de stoelen
bieden voldoende comfort. De
achterbank heeft een hoog gemonteerde
en lange zitting, waardoor
het er prettig vertoeven is. Voor de
benen blijft zo’n vijf centimeter
over, maar de kruin raakt de dakhemel
als je langer dan 1,80 meter
bent. Tenminste als het optionele
panoramadak is gemonteerd, want
dat beperkt de hoofdruimte achterin
flink.
Aandrijving
Achter het stompe front ligt de geblazen
1,4-liter viercilinder die net
als voorheen assistentie krijgt van
een 14 pk en 53 Nm sterke elektromotor.
Die multitasker bekleedt
functies als starter, generator en
hulpje, terwijl een 48 volt-accu voor
de energieopslag zorgt. Standaard
is deze mild-hybride aandrijflijn gekoppeld
aan een handgeschakelde
belt hij op korte oneffenheden door
een zekere strafheid in zijn onderstel,
maar drempels vormen door
de soepele demping geen probleem.
Als de snelheid oploopt, verdwijnt
de onrust uit de wielophanging en is
het een prima cruiser. De besturing
is wazig rond de middenstand,
waardoor je op een winderige dag
met het stuurwiel aan het zoeken
bent naar een rustpunt. Over het algemeen
stuurt hij met vertrouwen
en dat kan hij ook deels zelf, maar de
rijhulpjes hebben niet de verfijning
die de concurrentie biedt. Ze reageren
wat laat, ruw of met luidruchtig
gepiep. Zelf sturen dan maar. Het
stuurgevoel is zogezegd bij normaal
gebruik doods, maar bij een sportievere
aanpak komt er leven in. Door
het lage gewicht kun je hem hard
bochten injagen om te ervaren dat
de balans keurig is. Hij stuurt gewillig
in en met laat optredend onderstuur
kondigt hij zijn grensbereik
aan. Het is best geinig om op een af-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
zesbak en op de testauto vormde hij
een duo met een zestraps automaat.
Vierwielaandrijving is voor 3400
euro extra leverbaar. Medio dit jaar
volgt een full hybrid op basis van een
1,5-liter viercilinder. Die is niet afkomstig
van Toyota, maar een Suzuki
ontwerp. Voorlopig moet de
S-Cross het doen met 129 pk en 235
Nm. Het elektromotortje helpt bij
het wegrijden kortstondig als de
viercilinder nog op krachten moet
worden geblazen door de turbo en
springt eventjes bij tijdens accelereren
bij hogere snelheden. Helemaal
rimpelloos gaat het niet. Soms
probeert de aandrijflijn een inhaalactie
op het koppel in een hogere
versnelling te volbrengen om er halverwege
achter te komen dat terugschakelen
toch nodig is. Het wisselen
van verzet gaat in D wat traag en
de reacties van de bak zijn niet altijd
even doortastend, maar met de
schakelflippers aan het stuur kun je
ingrijpen en wisselt hij aanzienlijk
rapper. Verder is de automaat afgericht
op besparen en bij 50 km/h
kiest hij optimistisch voor de vijfde
versnelling en dan draait de viercilinder
wat brommerig 1250 toeren
per minuut. Tijdens het afremmen
op de motor voel je een schokje als
de generator wordt ingeschakeld
om remenergie terug te winnen.
Verruil je de fluwelen benadering
voor een steviger gebruik, dan is
binnen tien tellen 100 km/h haalbaar.
De viercilinder is niet werkschuw
en trekt inspirerend door tot
6000 toeren per minuut. Al met al
een prima motorisering voor de
S-Cross: voldoende rap, met souplesse,
met gemak haalt hij 1 op 16 en
hij mag 1500 kg trekken.
Rijgedrag
De S-Cross weegt maar 1215 kg en
dat heeft een positief effect op het
rijgedrag. Op lage snelheden hobrit
die zware jongens te verrassen in
een Suzuki. Maar er zit meer in het
vat der rijgenoegens. Zo heeft hij
nog een mechanische handrem die
de achterwielen direct kan blokkeren
en een uitschakelbaar ESP om
daarvan optimaal te profiteren!
Geen babyboomer die het doet,
maar we willen het u niet onthouden.
Er zijn zelfs spectaculaire, rallyachtige
schuivers mogelijk, waardoor
de liefhebber bijkans grijnzend
achter het stuur zit. Het is
typerend voor de S-Cross. Voor
sommigen is hij simpelweg gedateerd
en voor anderen ouderwets
goed.
Eindoordeel
Hetzelfde no-nonsense vervoermiddel
in een nieuwe verpakking.
Pluspunten: Licht, uitgebalanceerd
rijgedrag en zuinig.
Minpunten: Basic dashboard,
hoofdruimte achterin, rumoerig interieur.
SPECIFICATIES
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet
Smart Hybrid Automaat Style
Prijs: € 32.425,--
Topsnelheid: 195 km/h
Acceleratie 0-100: 9,5 s
Gem. verbruik: 1 op 17,5
CO2-emissie: 129 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1373 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 129 pk
(95 kW)/5500 min-1
Max. koppel: 235 Nm/2000-3000
min-1
Transmissie: zesbak, automatisch
Massa leeg: 1215 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
De nieuwe Suzuki
S-Cross. Foto's Suzuki