
Woensdag 13. 07. 2022 13
Autotest
Suzuki S-Cross: no-nonsense in nieuw jasje
Hoe kunt u meedoen met
het waterschap?
Naar verwachting treedt de nieuwe Omgevingswet op 1 juli 2022 in
werking. Provincies, waterschappen en gemeenten zijn verplicht om
een participatiebeleid op te stellen. In dit beleid stellen de diverse
overheden vast hoe zij u de kans geven om mee te doen en te denken
over plannen van het waterschap en welke eisen daarbij gelden. De
huidige werkwijze van het waterschap voldoet op veel punten al aan
de vereisten uit de Omgevingswet. Het waterschap gaat daarom door
met haar huidige werkwijze, vult deze aan en verankert de werkwijze
juridisch waar de wet dit eist in het participatiebeleid en de
participatie- en inspraakverordening.
Op 20 juli 2021 heeft het Dagelijks Bestuur van Waterschap Limburg
de ontwerpen van het Participatiebeleid WL-WBL en de Participatiever-
ordening WL vast gesteld. Voordat wij deze regelingen ter vaststelling
aan het Algemeen Bestuur voorleggen, wordt u eerst de gelegenheid
geboden om zienswijzen in te dienen. Dit betekent dat wij graag uw
mening horen over de stukken.
Het Participatiebeleid WL-WBL en de Participatieverordening WL
liggen van 2 augustus - 13 september 2021 ter inzage. Meer informatie
over deze regelingen en hoe u kunt reageren, vindt u via
www.waterschaplimburg.nl/participatiebeleid
Alle waterinformatie op een rij
Hoe is het met het water? Komt er een zware regenbui aan?
Dreigt er een overstroming of is het juist te droog? Kunnen we
zwemmen in de natuur? Veel mensen stellen deze vragen.
Op Waterbeeld Limburg, een informatiepunt van Waterschap
Limburg staan de antwoorden.
Zie: www.waterschaplimburg.nl/waterbeeld
“Op Waterbeeld Limburg staat alle waterinformatie op een rij”,
vertelt DB-lid Chrit Wolfhagen van het waterschap.
“Het gaat bijvoorbeeld om informatie over waterstanden, droogte,
zwemwater en de weersverwachting. “Je vindt er ook de weg naar de
app WaterstandLimburg”, vult dijkgraaf Patrick van der Broeck aan.
“Via deze app kan je waarschuwingen ontvangen zodra de
waterstand hoger of lager is dan normaal. Tijdens een crisis of
incident is Waterbeeld Limburg het centrale informatiepunt.
Als je daarop kijkt, weet je precies hoe het met het water in de beken
gaat, waar je meer informatie kan vinden en wat je zelf kan doen.”
Denk je mee?
Het Waterbeeld wordt nog veel beter en completer.
Wil je daarover meedenken? Stuur dan een e-mail naar
waterraad@waterschaplimburg.nl.
Een paar keer per jaar komen de mensen bij elkaar om te spreken
over het Waterbeeld, de waterstanden app en andere vormen van
risicocommunicatie. Met als doel om mensen te informeren en
helpen bij een watercrisis door te veel of te weinig water.
Meer informatie vindt u op
www.waterschaplimburg.nl
60 jaar of ouder en nog geen
herhaalprik tegen corona gehaald?
Bescherm jezelf beter met de herhaalprik tegen corona.
Corona is niet weg. Het is moeilijk te voorspellen hoe het virus zich zal
ontwikkelen. De herhaalprik brengt je bescherming weer op peil. Deze
neemt bij een hogere lee ijd na verloop van tijd af. Daarom zijn 60-plussers
met een herhaalprik weer beter beschermd tegen ziek worden door corona.
Je kunt de herhaalprik nu alsnog halen. Maak een afspraak via planjeprik.nl
of bel 0800 – 7070. Op veel plekken kun je ook zonder afspraak terecht.
Je vindt deze locaties op prikkenzonderafspraak.nl
Hieronder zie je alle adviezen om verspreiding van corona te beperken.
Was vaak je
handen.
Hoest en nies
in je elleboog.
Zorg voor
voldoende
frisse lucht.
Klachten?
Blijf thuis en
doe een test.
Haal een vaccin,
booster- of
herhaalprik.
Meer weten? Kijk op coronavaccinatie.nl/herhaalprik
AUTO
Al het plaatwerk – op het dak na – is
nieuw, terwijl de onderliggende techniek
onveranderd is gebleven. Feitelijk
heeft de in 2013 geïntroduceerde
S-Cross een tweede facelift ondergaan
en deze vernieuwingsronde
poogt hem meer een SUV-uitstraling
te geven. De lengte, wielbasis, spoorbreedtes
en zelfs de hoogte zijn ongewijzigd.
Het blijft een ingetogen SUV
die tussen twee klassen bungelt. Hij
heeft een basisprijs van 26.875 euro
en meet 4,30 meter. Daarmee is hij
groot en prijzig voor het B-segment,
maar voordelig en compact voor het
C-segment. In vergelijking met zijn
voorganger is hij ruim 1000 euro
duurder geworden, maar daarvoor is
hij beter uitgerust om aan de verplichte
veiligheidseisen te voldoen.
Door onder meer adaptieve cruise
control met stuurhulp, verkeersbordherkenning
plus zes jaar garantie.
In het interieur is veel bij het oude gebleven.
Het design van het stuur, het
airco-cluster en de tellerunit zijn bijna
tien jaar oud. De uitstraling is basic,
maar de afleesbaarheid en het bedieningsgemak
prima. Het nieuwe
multimediasysteem volgt niet bepaald
de laatste stand der techniek,
maar het doet wat het moet doen. Het
centrale deel van het dashboard is
voorzien van zacht materiaal, maar
alle andere panelen zijn van harde
kunststoffen. De stoelen en de hoge
zitpositie bieden voldoende comfort.
De achterbank heeft een hoog gemonteerde
en lange zitting, waardoor
het er prettig vertoeven is. Voor
de benen blijft zo’n vijf centimeter
over, maar de kruin raakt de dakhemel
als je langer dan 1,80 meter bent.
Achter het stompe front ligt de geblazen
1,4-liter viercilinder die weer assistentie
krijgt van een 14 pk en 53 Nm
sterke elektromotor. Standaard is
deze mild-hybride aandrijflijn gekoppeld
aan een handgeschakelde zesbak
en op de testauto vormde hij een
duo met een zestraps automaat.
Vierwielaandrijving is voor 3400
euro extra leverbaar. Ook volgt een
full hybrid op basis van een 1,5-liter
viercilinder. Voorlopig moet de
S-Cross het doen met 129 pk en 235
Nm. Soms probeert de aandrijflijn
een inhaalactie op het koppel in een
hogere versnelling te volbrengen om
er halverwege achter te komen dat
terugschakelen toch nodig is. Het
wisselen van verzet gaat in D wat
traag en de reacties van de bak zijn
niet altijd even doortastend, maar
met de schakelflippers aan het stuur
kun je ingrijpen en wisselt hij aanzienlijk
rapper. Tijdens het afremmen
op de motor voel je een schokje
als de generator wordt ingeschakeld
om remenergie terug te winnen. Verruil
je de fluwelen benadering voor
een steviger gebruik, dan is binnen
tien tellen 100 km/h haalbaar. De
viercilinder is niet werkschuw en
trekt inspirerend door tot 6000 toeren
per minuut. Al met al een prima
motorisering voor de S-Cross: voldoende
rap, met souplesse, met gemak
haalt hij 1 op 16 en hij mag 1500 kg
trekken.
De S-Cross weegt maar 1215 kg en dat
heeft een positief effect op het rijgedrag.
Op lage snelheden hobbelt hij op
korte oneffenheden door een zekere
strafheid in zijn onderstel, maar
drempels vormen door de soepele
demping geen probleem. Als de snelheid
oploopt, verdwijnt de onrust uit
de wielophanging en is het een prima
cruiser. Het stuurgevoel is bij normaal
gebruik doods, maar bij een
sportievere aanpak komt er leven in.
Door het lage gewicht kun je hem
hard bochten injagen om te ervaren
dat de balans keurig is. Hij stuurt gewillig
in en met laat optredend onderstuur
kondigt hij zijn grensbereik
aan.
Eindoordeel
Hetzelfde no-nonsense vervoermiddel
in een nieuwe verpakking.
SPECIFICATIES
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart
Hybrid Automaat Style
Prijs: € 32.425,--
Topsnelheid: 195 km/h
Acceleratie 0-100: 9,5 s
Gem. verbruik: 1 op 17,5
CO2-emissie: 129 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1373 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 129 pk
(95 kW)/5500 min-1
Max. koppel: 235 Nm/2000-3000
min-1
De bekende rijstwijn in een nieuwe
verpakking, maar nog altijd is de
Suzuki S-Cross met name voor
broodnuchtere types.
Door Peter HIlhorst
De nieuwe Suzuki
S-Cross. Foto Suzuki
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto