Woensdag 13. 07. 2022 REGIO 11
echt
Ontvangen en versturen
met pakketautomaat
Inwoners van Echt kunnen nu gemakkelijk
versturen.
Sinds 1 juli staat er namelijk een
pakketautomaat van PostNL op de
Palmbrugweg, bij de Gamma Bouwmarkt.
Bij de innovatieve pakket
automaat kunnen consumenten terecht
om hun pakketten te ontvangen
en te versturen op een
zelfgekozen moment. P
ostNL startte de proef met de pakketautomaat
automaten in Almere. In 2017 volgden
Limburg en Tilburg waarna een
verdere landelijke uitbreiding volgde.
Inmiddels staan er zo’n 275 pakket
en briefautomaten
door heel
Nederland.
Regio
pakketten ontvangen en
eind 2016 met vijftien
Deense en Nederlandse
jazztoppers treden op in
beeldentuin in Horn
Onder de noemer Jazz in de Tuin
treedt zondagmiddag 24 juli een aantal
topmuzikanten uit de Nederlandse
en Deense jazzwereld op in de beeldentuin
van Wim van Baal in Horn.
Op uitnodiging van de stichting
Kunst en Cultuur Leudal speelt The
Jens Larsen Band in de beeldentuin
aan de Rijksweg 15. Het concert begint
om 15.00 uur en duurt tot ongeveer
17.00 uur. D
it is een speciaal voor Jazz in de Tuin
samengesteld gezelschap waarvan
de leden behoren tot de Deense band
Traeben, aangevuld met zangeres
Roos Faas.
De bandleden zijn Jens Larsen (gitaar),
Roos Faas (zang), Floriaan
Wempe (saxofoon), Luciano Poli
(bas) en Haye Jellema (drums).
Entreekaarten kosten in de voorverkoop 6
euro en kunnen besteld worden door overmaking
van het bedrag van de gewenste
kaarten naar Rabo NL15 RABO 01 2223
7730. Kaarten kunnen ook worden besteld
via jazzindetuin@gmail.com en vervolgens
op afspraak en tegen contante betaling worden
opgehaald bij Jan Kraak, Oude Weerterweg
6 in Baexem (tel. 06-21224778) of Wim
Hamans, Houter-Ven 19 in Horn (tel. 06-
38228086). De voorverkoop loopt tot en
met donderdag 21 juli. Aan de kassa bedraagt
de entree 8 euro.
Ronkende motoren door rustiek Haler
Eens per jaar transformeert het
doorgaans zo rustieke Haler voor
even tot het epicentrum van de klassieke
motorsport. Dan slaat de wijzer
van de decibelmeter behoorlijk
uit en wordt het inwoneraantal van
om en nabij de 500 voor een weekend
lang minimaal verdrievoudigd.
Welkom bij de TT Demoritten.
Langs de Vlaamse Grensmaas
delijke stuk Maastricht uit, langs
een doorgaande weg, beloofde nog
weinig goeds, maar eenmaal in het
Belgische fietste ik bijna non-stop
over fietspaden met uitzicht op de
Maas. En wát voor Maas! Dit is het
meest natuurlijke deel van de rivier:
zonder afgesneden bochten. Niet
nodig, want voor de scheepvaart
zijn kanalen gegraven. Daarom zijn
er ook geen sluizen en stuwen, zodat
je in droge tijden tegen dikke keien
aankijkt en in natte tijden het water
naar de dijk toe kruipt.”
Tips
Markante punten op de route zijn
onder meer de Servaasbrug, stammend
uit de dertiende eeuw, en het
in 1664 voltooide, in classicistische
stijl gebouwde stadhuis van Maastricht.
Verder het voormalige
Sphinxterrein aan de noordkant
van de binnenstad, waar veel gebouwen
een nieuwe bestemming hebben
gekregen. Via een smalle landtong
tussen de Zuid-Willemsvaart
en de Maas gaat de tocht verder
noordwaarts over Belgisch grondgebied.
Een blikvanger is de Bomencirkel
van Meers, ook wel Woodhenge
genoemd, een monument dat bestaat
uit 17 fossiele bomen die
eeuwenlang onder water hebben
gelegen en bij grindwinning naar
boven zijn gekomen. En de natuurgebieden
Maasbempder Greend en
Mazenhoven, beide onderdeel van
Rivierpark Maasvallei tussen Kessenich
en Maasmechelen.
Uitgeverij Elmar geeft elke week een gratis
boek weg. Maak een selfie met de Maas op
de achtergrond en plaats die op Facebook,
tag Uitgeverij Elmar en gebruik de #fietsenlangsdelimburgsemaas.
‘Fietsen langs de Maas’ luidt de
titel van een routeboek waarin
auteur Ad Snelderwaard de rivier
laat zien van een kant die zelfs veel
Limburgers niet kennen. Hij fietste
van Luik naar Hoek van Holland.
VIA volgt zijn spoor van Maastricht
tot een stuk voorbij Well.
Vertrekpunt van het eerste van zes
deeltrajecten is Maastricht, door
zijn ligging misschien de meest internationaal
georiënteerde stad
van Nederland. De Maas op dit traject
is de Grensmaas, die Nederland
en België van elkaar scheidt.
Tops
„Een route aan de Nederlandse
kant bijeen puzzelen zonder drukke
wegen of saaie bebouwing lukte me
niet. Iemand tipte me om de Belgische
oever te nemen. Het meest zui-
ren zien langskomen”, aldus Custers
en Versteegen. „Spektakel is sowieso
gegarandeerd”, belooft het tweetal,
dat enorm uitkijkt naar het TT-weekend.
„Voor ons gaat er echt niets boven
de geur van Castrol en het geluid
van ronkende motoren.” Een van de
hoogtepunten van het weekend is
volgens de kenners toch wel de ‘2 uur
van Haler’, een endurancerit die op
zaterdagavond van 18.30 tot 20.30
uur verreden wordt. „Daarbij is het
doel twee uur lang rondjes te rijden,
waarbij de coureurs enkele keren
moeten wisselen en er verplicht een
keer getankt moet worden. De grootste
uitdaging is om die ‘oude beestjes’
van tientallen jaren oud al die tijd aan
de praat te houden.”
Op de vraag of ‘het dorp’ al die extra
decibellen die bij het evenement komen
kijken ook kan waarderen komen
Custers en Versteegen met een
gevat antwoord. „De meeste inwoners
zijn bij de TT actief als vrijwilliger
of staan naast het circuit. En wie
er echt niets mee opheeft, die heeft
waarschijnlijk een weekendje weg
geboekt.”
Kijk voor meer info en het programma van het
weekend op www.ttdemohaler.nl.
Konikpaarden bij Smeermaas. Foto uitgeverij elmar
Het sportieve, driedaagse evenement
is gestoeld op de TT, die in 1938
en 1939 als opwarmer voor de TT van
Assen door Motorclub Roermondia
werd gehouden op het stratencircuit
in de voormalige gemeente Hunsel,
waartoe Haler destijds behoorde.
Het bleef door het uitbreken van de
Tweede Wereldoorlog bij deze twee
keer.
Passie
Met dank aan Huub Custers en Wim
Baetsen, die de passie voor oude
brommers en motoren delen, werd
het evenement in 2015 onder de noemer
TT Haler Demoritten echter
weer opgepakt. Daar waar het voor
die eerste editie in de nieuwe stijl volgens
Custers „nog flink aanpoten”
was om rijders aan de start te krijgen,
is dat de laatste jaren geen enkel
probleem. „Het evenement en zeker
ook de sfeer eromheen heeft zich
rondgesproken, waardoor er nu jaarlijks
zo’n 300, louter klassieke racemotoren
over het 1,6 kilometer tellende
circuit in Haler rijden. Van 50
tot en met 500 cc, aangevuld met zijspannen”,
aldus Custers. „Rijders en
publiek komen uit heel Nederland,
België en Duitsland. Onder de bezoekers
hebben we vaste gasten uit Zweden,
die speciaal voor dit event naar
Haler komen. Geweldig toch.”
Vrouwelijke rijders
De demoritten zijn populair bij oud
en jong. „De oudste deelnemer is 91
jaar, de jongste 17”, weet Rens Versteegen,
die komend weekend in
meerdere klassen aan de start staat.
Met zijn 23 jaar behoort hij tot de jongere
rijders. De generatie die volgens
Custers (68) langzaam maar zeker
het stokje moet gaan overnemen. Opvallend
in positieve zin is volgens het
tweetal het groeiend aantal vrouwelijke
rijders dat aan de ritten deelneemt,
als coureur dan wel als bakkenist
in de zijspanklasse. „Een goede
ontwikkeling voor de sport.”
Door corona konden de edities in
2020 en 2021 niet of slechts in aangepaste
vorm plaatsvinden, maar komend
weekend wordt er weer als
vanouds uitgepakt in Haler en racen
de motoren weer door de straten.
Naast de ritten met Moto Guzzi’s, Benelli’s,
Triumphs, Nortons, BSA’s en
andere klassieke motoren uit voornamelijk
de jaren ’50 en ’60 is er een
randprogramma met live muziek,
een expositie en een historische parade
met klassieke voertuigen.
Spektakel
Die laatste vormt op vrijdag de opener
van het TT-weekend en doet ook
Ell en Hunsel aan, de dorpen die in
1938 en 1939 deel uitmaakten van het
originele, circa tien kilometer tellende
circuit. Het huidige parcours is
met 1,6 kilometer een stuk korter.
„Het voordeel hiervan is dat de toeschouwers
de rijders meerdere ke-
Door Rob van Deurzen
Rens Versteegen (links ) en Huub Custers kijken uit naar de TT van Haler. Foto rob van deurzen
Beeld van de TT in de jaren dertig. Foto archief TT Haler
regio