Woensdag 13. 07. 2022 13
AUTO
Autotest
Suzuki S-Cross: no-nonsense in nieuw jasje
De bekende rijstwijn in een nieuwe
verpakking, maar nog altijd is de
Suzuki S-Cross met name voor
broodnuchtere types.
Door Peter HIlhorst
Al het plaatwerk – op het dak na – is
nieuw, terwijl de onderliggende techniek
onveranderd is gebleven. Feitelijk
heeft de in 2013 geïntroduceerde
S-Cross een tweede facelift ondergaan
en deze vernieuwingsronde
poogt hem meer een SUV-uitstraling
te geven. De lengte, wielbasis, spoorbreedtes
en zelfs de hoogte zijn ongewijzigd.
Het blijft een ingetogen SUV
die tussen twee klassen bungelt. Hij
heeft een basisprijs van 26.875 euro
en meet 4,30 meter. Daarmee is hij
groot en prijzig voor het B-segment,
maar voordelig en compact voor het
C-segment. In vergelijking met zijn
voorganger is hij ruim 1000 euro
duurder geworden, maar daarvoor is
hij beter uitgerust om aan de verplichte
veiligheidseisen te voldoen.
Door onder meer adaptieve cruise
control met stuurhulp, verkeersbordherkenning
plus zes jaar garantie.
In het interieur is veel bij het oude gebleven.
Het design van het stuur, het
airco-cluster en de tellerunit zijn bijna
tien jaar oud. De uitstraling is basic,
maar de afleesbaarheid en het bedieningsgemak
prima. Het nieuwe
multimediasysteem volgt niet bepaald
de laatste stand der techniek,
maar het doet wat het moet doen. Het
centrale deel van het dashboard is
voorzien van zacht materiaal, maar
alle andere panelen zijn van harde
kunststoffen. De stoelen en de hoge
zitpositie bieden voldoende comfort.
De achterbank heeft een hoog gemonteerde
en lange zitting, waardoor
het er prettig vertoeven is. Voor
de benen blijft zo’n vijf centimeter
over, maar de kruin raakt de dakhemel
als je langer dan 1,80 meter bent.
Achter het stompe front ligt de geblazen
1,4-liter viercilinder die weer assistentie
krijgt van een 14 pk en 53 Nm
sterke elektromotor. Standaard is
deze mild-hybride aandrijflijn gekoppeld
aan een handgeschakelde zesbak
en op de testauto vormde hij een
duo met een zestraps automaat.
Vierwielaandrijving is voor 3400
euro extra leverbaar. Ook volgt een
full hybrid op basis van een 1,5-liter
viercilinder. Voorlopig moet de
S-Cross het doen met 129 pk en 235
Nm. Soms probeert de aandrijflijn
een inhaalactie op het koppel in een
hogere versnelling te volbrengen om
er halverwege achter te komen dat
terugschakelen toch nodig is. Het
wisselen van verzet gaat in D wat
traag en de reacties van de bak zijn
niet altijd even doortastend, maar
De nieuwe Suzuki
S-Cross. Foto Suzuki
met de schakelflippers aan het stuur
kun je ingrijpen en wisselt hij aanzienlijk
rapper. Tijdens het afremmen
op de motor voel je een schokje
als de generator wordt ingeschakeld
om remenergie terug te winnen. Verruil
je de fluwelen benadering voor
een steviger gebruik, dan is binnen
tien tellen 100 km/h haalbaar. De
viercilinder is niet werkschuw en
trekt inspirerend door tot 6000 toeren
per minuut. Al met al een prima
motorisering voor de S-Cross: voldoende
rap, met souplesse, met gemak
haalt hij 1 op 16 en hij mag 1500 kg
trekken.
De S-Cross weegt maar 1215 kg en dat
heeft een positief effect op het rijgedrag.
Op lage snelheden hobbelt hij op
korte oneffenheden door een zekere
strafheid in zijn onderstel, maar
drempels vormen door de soepele
demping geen probleem. Als de snelheid
oploopt, verdwijnt de onrust uit
de wielophanging en is het een prima
cruiser. Het stuurgevoel is bij normaal
gebruik doods, maar bij een
sportievere aanpak komt er leven in.
Door het lage gewicht kun je hem
hard bochten injagen om te ervaren
dat de balans keurig is. Hij stuurt gewillig
in en met laat optredend onderstuur
kondigt hij zijn grensbereik
aan.
Eindoordeel
Hetzelfde no-nonsense vervoermiddel
in een nieuwe verpakking.
SPECIFICATIES
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart
Hybrid Automaat Style
Prijs: € 32.425,--
Topsnelheid: 195 km/h
Acceleratie 0-100: 9,5 s
Gem. verbruik: 1 op 17,5
CO2-emissie: 129 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1373 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 129 pk
(95 kW)/5500 min-1
Max. koppel: 235 Nm/2000-3000
min-1
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
KOM ERKEN BIJ HHNSEN DRHNKEN
CHHUFFEUR HORECH. ls chauffeur bij Hansen Dranken uerk je in dagdiensten van 7.30 -
16.30 uur. Je rijdt doorgaans dezelfde routes, uaardoor je met veel klanten een band opbouut.
Ben jij een fysiek fitte en sociale vrachtuagenchauffeur dan komen uij graag met jou in contact!
ORD JIJ ONZE NIEU E COLLEGH?
HSSISTENT INKOOP. ls ssistent Inkoop ondersteun je onze inkopers bij het inkoopproces. Jij
bereid rapportages voor, verzamelt data en monitoort prijsstellingen. Daarnaast onderhoud je
contact met leveranciers en collega’s. Een uitdagende baan tussen de actie van inkoop!
HHNSEN DRHNKEN is nog lang niet klaar met groeien! Ga bij ons aan de slag en maak deel uit
van onze opmars. Stuur jouu motivatiebrief en CV naar po@hansendranken.nl of solliciteer
online via hansendranken.nl/vacatures (ook voor onze overige vacatures)