woensdag 21. 07. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Mercedes-Benz EQA: oogsten nu het kan
nuten van 10 tot 80 procent opgeladen.
Keurige, maar geen grensverleggende
waarden in deze prijsklasse.
Interieur
Het interieur is in grote lijnen identiek
aan dat van een gewone GLA.
Dat betekent grote schermen, ronde
ventilatieroosters, accenten in
pianolak, een nette afwerking en in
dit geval EQinstrumenten.
De kwaliteitsbeleving
is aanzienlijk hoger
dan die in een Volkswagen ID.3. Het
fraaie MBUXmultimediasysteem
assisteert waar nodig en berekent
de optimale route langs een laadpaal
als de reis langer is dan het bereik
van de accu. Eigenlijk gewoon
verplicht gebruiksgemak in een
elektrische auto. Voorts treffen we
een hoge en goede zitpositie aan op
fijne stoelen. Achterin zitten de passagiers
er minder prettig bij. De bodem
van de auto is verhoogd door de
daarin weggewerkte accu, terwijl
de zitting van de bank op dezelfde
hoogte is blijven staan als in een
GLA om voldoende hoofdruimte te
houden. Het nadeel daarvan is dat
de bank nu erg laag staat ten opzichte
van de vloer, waardoor er geen
steun is voor de bovenbenen. Bovendien
is de zitting kort en nogal
horizontaal geplaatst. Niet bevorderlijk
voor een aangename zit, terwijl
de beenruimte voldoende is. De
kofferbak heeft flink aan capaciteit
ingeboet door de elektrificatie van
dit platform. Er is nog maar 340 liKijk
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
komt uit een vervlogen tijdperk.
Deze EQA ziet eruit als een GLA
met de gestroomlijnde grille van de
EQC en een lichtstrip over de breedte
van de neus. Op de achterzijde
worden de lichtunits eveneens met
elkaar verbonden via ledjes, waardoor
de kentekenplaat naar de
bumper is verhuisd. Overigens zou
de compacte EV van MercedesBenz
in eerste instantie een Aklasse
hatchback worden, zoals die eerder
te zien was op de autoshow in
Frankfurt. Uiteindelijk is toch voor
een crossover gekozen, omdat de
accu daarin makkelijker te verwerken
is en er vanuit de markt een
groeiende vraag is naar opgehoogde
modellen. De EQA heeft tussen
de assen een accupakket met een
bruikbare capaciteit van 66,5 kWh,
waarmee hij een bereik van 424 kilometer
moet halen. Met een dergelijke
range blaast hij de eerdergenoemde
concurrentie niet weg,
maar kan hij ze wel goed partij geven.
Hij komt onder de aanduiding
EQA 250 met 190 pk en 375 Nm op
de aangedreven voorwielen op de
markt. Later volgen er andere varianten,
waaronder een vierwielaandreven
versie met 272 pk en een long
range EQA die meer dan 500 kilometer
actieradius kan halen.
Rijden
We konden rijden met de 190 pkversie
en daarmee is hij voldoende
gemotoriseerd. Vanuit stilstand
wordt het koppel gelimiteerd om
zonder wielspin en met souplesse
op gang te komen. Hij kan in 8,9 seconden
100 km/h halen en de topsnelheid
is begrensd op 160 km/h,
gebruikelijke cijfers in de wereld
van de EV’s. Met de flippers aan het
stuur zijn er vier regeneratiemodi
te kiezen. Van lang uitrollen tot stevig
vertragen op de motor om energie
terug te winnen. Rond de 350 kilometer
moet haalbaar zijn. De accu
is binnen zes uur gevuld aan een publieke
laadpaal in de woonwijk,
waaraan hij maximaal 11 kW binnentrekt
door een driefasenboordlader.
Aan een DCsnellader
pakt hij
100 kW en dan is de batterij in 30 miter
in plaats van 435 liter in de GLA.
Het verdere comfort voldoet aan de
standaard van MercedesBenz.
Door het forse gewicht van 1940 kg
is hij straffer geveerd dan een GLA
en van dikkere stabilisatoren voorzien.
Er is voelbaar meer spanning
in het onderstel zonder dat de wielen
klapperen onder de auto, want
oneffenheden worden vrijwel probleemloos
verwerkt. De demping
controleert de wielbewegingen
goed, maar alleen op korte hobbels
is de achteras wat stug. De besturing
gaat licht en precies, waardoor
hij makkelijk te manoeuvreren is.
De overbrenging is niet zo overdreven
direct als op sommige moderne
Mercedessen, waardoor je vloeiend
kunt sturen.
Voorlopig heeft MercedesBenz
in
deze elektrische klasse van de andere
Duitse luxemerken Audi en
BMW nog weinig te duchten. Met
deze EQA moet het oogsten nu het
kan.
Eindoordeel
Geen grensverleggende elektrische
crossover in het compacte luxesegment,
maar een auto die vooral veel
voldoendes scoort. Moet het voorlopig
hebben van het gebrek aan concurrentie.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
EQA
Prijs: € 49.995
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100:
8,9 s
Gem. verbruik: 17,8 kWh/100 km
Accucapaciteit (netto): 66,5 kWh
Actieradius WLTP: 424 km
Laden: 11 kW AC, 100 kW DC
Motor: synchroonmotor met permanente
magneet
Gec. max. vermogen: 190 pk (140 kW)
Max. koppel: 375 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Massa leeg: 1940 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
De MercedesBenz
EQA.
FOTO MERCEDESBENZ
AG
MercedesBenz
komt als eerste
van de Duitse luxemerken met een
compacte elektrische crossover.
De EQA is gebaseerd op de GLA en
gaat 49.995 euro kosten. Is het
daarmee een goede deal?
DOOR PETER HILHORST
Audi en BMW laten nog even op
zich wachten als het gaat om het
aanbieden van een – enigszins – betaalbare
crossover in het Csegment.
MercedesBenz
trapt af met
deze EQA die leverbaar is voor
49.995 euro. Hij gaat de concurrentie
aan met de elektrische modellen
van Volkswagen. Denk aan de ID.3
en ID.4, maar ook de Koreanen leveren
in deze prijsklasse al interessante
varianten en werken aan een
nieuw offensief. De EQA staat op
het platform van de Afamilie
en is
feitelijk een elektrische uitvoering
van de GLA. Hij wordt tussen de reguliere
A’tjes gebouwd in het Duitse
Rastatt. Hij staat dus niet op een
speciaal EVplatform,
maar op een
bestaande bodemplaat die voor de
compacte modellen wordt gebruikt,
analoog aan de EQC die integraal
onderdeel is van de Cfamilie
en gebroederlijk
met de GLC van de band
loopt. De EQAtechniek
gaat ook gebruikt
worden voor de komende
EQB. U raadt het al: dat is een elektrische
GLB. De EQrange
wordt in
2021 ook nog uitgebreid met de
EQS, een elektrisch aangedreven limousine
die naast de Sklasse
in het
programma komt en puur als EV is
ontwikkeld, waardoor hij technisch
weinig deelt met het traditionele
vlaggenschip. Kortom, MercedesBenz
geeft gas, of stroom, met uitbreiding
van de EQrange.
Crossover
De EQA is de eerste elektrische
crossover van Het Huis. Ze hadden
enkele jaren terug wel een elektrische
MPV in het programma, maar
die B 250 e met piepkleine actieradius
en beperkte laadmogelijkheden