Woensdag 20. 07. 2022 AUTO 13
Autotest
BMW 2-Serie Active Tourer: nóg betere MPV
peling transmissie met zeven verzetten,
elektromechanische actuatoren
en langere verhoudingen dan
voorheen. Over het algemeen functioneert
ie naar behoren op de achtergrond,
maar een kick-down actie
neemt soms wat langer in beslag dan
gewenst en wegrijden vanuit stilstand
verloopt regelmatig klungelig.
Wie zelf wil schakelen, moet kiezen
voor het optionele M-stuurwiel met
schakelflippers, aangezien de pook
is vervangen door een selectieknop
zonder schakelfunctie. Vloeiend tot
stilstand afremmen bleek regelmatig
een uitdaging. Het motorremvermogen
wordt voortdurend beïnvloed
door het hybridesysteem en
het automatisch terugschakelen van
de bak, waardoor je nooit exact weet
op hoeveel vertraging je kunt rekenen.
En dat terwijl het zo’n elektronisch
bekrachtigd pedaal is, zonder
mechanische verbinding met de
remmen.
Rijervaring
Het prijsverschil tussen de 218i en
220i bedraagt mede vanwege de lagere
bpm van de hybride slechts 861
euro, waardoor de 220i op het eerste
gezicht de beste koop lijkt. Wellicht
totdat de altijd relatief gunstig geprijsde
PHEV’s op de markt komen,
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Denk wat je wilt over een BMW-minibusje
met voorwielaandrijving,
maar er zijn er de afgelopen acht
jaar wel dik 400.000 van verkocht.
Reden genoeg voor een opvolger,
naar BMW dacht.
Door Dries van den Elzen
Een deel van het BMW 2-Serie Active
Tourer verkoopsucces zal ‘m vast
en zeker zitten in het beperkte aantal
MPV’s dat überhaupt nog verkrijgbaar
is. De klant met wat meer
te besteden is feitelijk aangewezen
op de 2-Serie of de Mercedes-Benz
B-klasse. Dat uitgerekend twee van
de drie Duitse premium-merken nog
de moeite nemen om een MPV te
ontwikkelen, heeft te maken met de
voorkeuren van de thuismarkt. Een
groot deel van onze oosterburen is
gek op praktisch no-nonsense vervoer.
Inmiddels zijn we wel gewend
aan het idee dat BMW om te overleven
meer moet produceren dan louter
achterwielaangedreven sedans
met zes-in-lijn in de neus. Als die minibus
dan maar wel de best sturende
van allemaal is, met het meest intuïtieve
bedieningsconcept.
Nieuwe auto
Hoewel het verleidelijk is om naar de
gelijkgebleven wielbasis te kijken en
dan maar te concluderen dat deze
2-Serie Active Tourer slechts een
uitgebreide facelift heeft ondergaan,
is het voor een groot deel echt een
nieuwe auto. Hij is in alle richtingen
een paar centimeter gegroeid, inclusief
de spoorbreedten. En, niet te
vergeten: de grille… Om een en ander
visueel op elkaar te laten aansluiten,
is de omtrek van de wielen ook
vergroot. Met meer bandwang om
oneffenheden glad te strijken als bijkomend
voordeel. Maar er is meer:
compleet nieuwe aandrijflijnen bijvoorbeeld,
alsook een flink herzien
interieurconcept. Aan de binnenkant
is het duidelijkst te zien dat we
hier weer te maken hebben met een
BMW van een nieuwe generatie.
Niet zozeer achterin overigens,
waar zoals je in dit segment mag verwachten
een multifunctionele achterbank
staat die in ongelijke delen
verschuifbaar is en die in drie ongelijke
delen neerklapbaar is met een
instelbare leuningshoek. De bagageruimte
bedraagt daardoor 470 tot
1455 liter, maar alleen bij de 218i en
218d die niet over een 48 volt-boordnet
beschikken. Bij de motorversies
die dat wel doen, ligt de accu achter
de achterbank, waardoor er zo’n 50
liter minder mee kan. De voorstoelen
zijn ouderwets goed. De bestuurder
treft genoeg hoofdruimte om de
stoelen juist nog een standje hoger te
zetten. Het zijn zeer prettige stoelen
met veel steun en een verlengbare
zitting, zodat iedereen er zich in
thuis voelt.
Interieur
Vanaf de bestuurdersstoel kijk je uit
op een compleet nieuw interieur dat
erg clean, opgeruimd en modern uitziet.
Verder vallen de mooie materialen,
goede afwerking en overtuigende
premium sfeer op. En qua stijl is
dit exact het tegenovergestelde van
de barokke B-klasse. Maar wat ons
betreft is-ie iets té clean, aangezien
tijdens de opruimwerkzaamheden
ook de oude vertrouwde iDrive
druk-/draaiknop is verdwenen. In
plaats daarvan word je geacht om
met touchscreenbediening, knoppen
op het stuur en voice control aan
de slag te gaan. Net als ik wensen
vermoedelijk alle BMW-liefhebbers
alleen maar via stuur en pedalen met
de ultieme rijmachine te communiceren,
niet in gesproken taal. Natuurlijk
ziet het gebogen infotainmentscherm
er gelikt uit en werkt de
onderliggende software uitstekend,
maar toch kunnen we niet anders
dan concluderen dat het ding voor
optimaal bedieningsgemak iets te
ver van je af staat. En dat de interface
ondanks alle mogelijkheden tot personalisering
niet zo begrijpelijk is als
de ouderwetse boomstructuur van
weleer, waar je met je druk-/draaiding
doorheen kon wandelen. Nu bestaat
het hoofdscherm net als een
smartphone uit een bonte verzameling
pictogrammen, die ogenschijnlijk
in willekeurige volgorde zijn
neergezet. Wel handig is de stuurbediening
van het digitale dashboard
en de head-up display, waarmee je
zaken als het volume en de inhoud
van de boordcomputer kunt aansturen.
Aandrijving
Bij de verkoopstart bestaat het motorenaanbod
zoals gezegd uit de
non-hybride 218i met 136 pk en de
218d met 150 pk, plus een 220i met
170 pk en een 223i met – jawel – 223
pk, die ook met vierwielaandrijving
leverbaar is. In een later stadium volgen
nog plug-in hybrides. Van de 170
respectievelijk 223 opgegeven pk’s
zijn er 156 en 204 afkomstig van de
drie- en viercilinder brandstofmotoren,
de rest van een 19 pk 48 volt starter/
generator. Vooral bij het accelereren
vanaf lage snelheden voel je de
extra trekkracht van de elektromotor
helpen. Bij het naderen van een
voorligger of een kruising begint de
generator automatisch met het vertragen
van de auto. Normaliter
opent de transmissie juist de koppelingen,
zodat je zo ver mogelijk kunt
uitrollen. En dat is even wennen. Het
is een volledig nieuwe dubbele-kopalthans.
Maar voordat we de gevraagde
42.419 euro (of 45.855 voor
de 223i) uitgeven, willen we toch wel
weten in hoeverre de 2-Serie Active
Tourer qua rijden aanvoelt als een
echte BMW. Als je daaronder een
auto verstaat die bovenal heel stabiel
en beheerst aanvoelt, zit je goed.
Maar enige vorm van rijplezier kun
je vergeten. Daarvoor probeert de
besturing te hard om invloeden van
het wegdek buiten de deur te houden.
Tevens lijkt de bulk van het gewicht
nadrukkelijk boven de vooras
geconcentreerd te zijn. Er is weinig
rol om de lengteas en insturen gaat
ook vrij vlot, maar daarmee houdt de
dynamiek wel op. De Active Tourer
is zonder meer een prettig rijdende
auto, maar het gaat te ver om te zeggen
dat je ‘m blind als BMW zou identificeren.
Maar met een praktisch interieur,
laag praktijkverbruik en
gunstige beprijzing door de lage
CO2-uitstoot, is het alles bij elkaar
opgeteld wel een goede MPV.
Eindoordeel
Ook na een uitgebreide moderniseringsronde
is de Active Tourer geen
goede BMW, maar wel een (nog) betere
MPV geworden.
SPECIFICATIES
BMW 220i Active Tourer
Prijs: € 42.419,--
Topsnelheid: 221 km/h
Acceleratie 0-100: 8,1 s
Gem. verbruik: 1 op 16,9
CO2-emissie: 133 g/km
Brandstofmotor: drie-in-lijn,
1499 cm3
Max. vermogen: 170 pk
(125 kW)/6500 Min-1
Max. koppel: 240 Nm/1500 Min-1
Brandstof: benzine
Transmissie: zeventraps automaat
met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
BMW 2-Series Active Tourer.
Foto's Tom Kirkpatrick/BMW Group