12 AUTO Woensdag 27. 07. 2022
Autotest
Chinese Nio ES8 is het complete plaatje
10.000 euro. Voor ruim 60 mille rijd
je dan in een enorme SUV die op papier
375 kilometer ver komt op een
lading stroom. Voor het 100 kWhexemplaar
dient nog eens 6000
euro betaald te worden, waarmee je
500 kilometer kunt rijden volgens
WLTP. Let wel: als je de batterij
koopt, kun je geen gebruikmaken
van die genoemde wisselstations.
Interessanter lijkt daarom de BaaS
(Battery as a Service)-constructie,
waarbij je een maandelijks bedrag
betaalt en de batterij dus huurt. Dat
kost – opnieuw omgerekend op basis
van de huidige Noorse prijzen –
146 euro, of 209 euro als je voor de
100 kWh-batterij gaat. Voor dat geld
kun je bovendien twee keer per
maand kosteloos je batterij wisselen
en krijg je 200 kWh aan elektriciteit
gratis bij een snellader van de
fabrikant. Ook is het mogelijk om je
grote batterij in een wisselstation te
vervangen door een kleiner exemplaar,
of andersom. Handig voor bijvoorbeeld
de vakantieperiodes. Lever
je buiten die twee gratis swaps
per maand een accu met resterende
capaciteit in, dan wordt het aantal
kWh’s verrekend, zodat je altijd alleen
betaalt voor de extra kilowatts
die je van het ‘nieuwe’ batterijpakket
gebruikt. Vergeet ook niet dat
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Nio is klaar om ook de Europese
markt te bestormen. Deze ES8 rijdt
al op ons continent rond. Is het een
waardevolle toevoeging?
Door Sjors ten Tije
De laatste jaren zijn er tal van Chinese
autofabrikanten naar Europa
gekomen zonder écht successen te
boeken. Eigenlijk heeft vooralsnog
enkel Lynk & Co bewezen dat je met
het juiste product en een uniek concept
serieus kunt meedoen op ons
continent. Daarom moeten we ook
Nio zeer serieus nemen. Dat is niet
de zoveelste Chinese autobouwer
die de wereld met elektromodellen
wil veroveren, maar een partij die
een tamelijk nieuw concept naar
ons continent brengt. Het gaat om
een netwerk van zogenoemde
swapping stations: plekken waar je
met je Nio heen kunt rijden en je lege
batterij binnen vijf minuten kunt
verwisselen voor een volledig opgeladen
exemplaar. In China heeft Nio
al meer dan 860 van die stations gebouwd
en zijn er in een kleine drie
jaar al meer dan 7 miljoen(!) swaps
uitgevoerd. Binnen drie jaar wil de
autobouwer 4000 van deze stations
hebben gebouwd, waarvan er duizend
buiten China te vinden zijn.
Het eerste Europese station is momenteel
al actief in Oslo, in Amsterdam
werkt momenteel een team
van specialisten om te bepalen waar
de eerste Nederlandse stations
worden geplaatst. Reken op een
opening in het eerste halfjaar van
2023, maar een exacte tijdsplanning
wil Nio ons nog niet geven.
Enorme SUV
Het komt naar ons land met sedans
als de ET7 en ET5, maar ook met
deze ES8. Dat is een enorme SUV,
die zes of zeven zitplaatsen biedt en
5 meter lang is. Het is best een aantrekkelijke
auto, met een rustige
lijnvoering en een gezicht dat wordt
gedomineerd door een grote
chroomkleurige lip op het front in
combinatie met heel platte dagrijverlichting.
Bovendien is het een
praktische auto, want ook met die
derde zitrij omhoog meet de bagageruimte
310 liter. Klap de stoelen in
en er ontstaat een ruimte van 870 liter.
Ruimte is er sowieso genoeg aan
boord, mede door de wielbasis van
3,01 meter.
Het interieur wordt verder gedomineerd
door mooie materialen, die
bovendien netjes op elkaar aansluiten.
De indeling van het dashboard
is redelijk overzichtelijk, met een
rechtopstaand infotainmentscherm
(11,3 inch) en een digitaal instrumentarium
(9,8 inch). Op het
eerste oog zijn er te weinig fysieke
knoppen en er blijken nogal wat digitale
handelingen vereist om bijvoorbeeld
de klimaatcontrole te bedienen.
Gelukkig werkt het scherm
wel snel op je input, ziet het er grafisch
fraai uit en doet de indeling ervan
redelijk Europees aan. Dat is
soms wel eens anders bij auto’s uit
Azië. Tot je kennismaakt met Nomi,
het ronde bolletje dat op het dashboard
zit en je tijdens het rijden
moet assisteren. Je spreekt haar
aan door ‘Hi Nomi’ te roepen, en als
ze je dan hoort, kijkt ze je daadwerkelijk
aan. Vanaf dat moment kun je
met haar communiceren en haar
gebruiken om bepaalde handelingen
uit te voeren, zoals het wisselen
van radiostations, activeren van de
stoelverwarming of starten van de
navigatie. Maar ze is er ook om jou
op je fouten te wijzen. En dat gebeurt
vaker dan je denkt, en bovendien
geregeld onterecht. Kijk een
keer naar links, rechts of onderen,
en je krijgt direct een reprimande.
Het is een onderdeel dat echt verbeterd
moet worden voordat auto’s
van Nio geaccepteerd worden door
het grote Europese publiek, dat
normaliter niet echt gecharmeerd
is van dergelijke reprimandes.
Aandrijving
Qua formaat is de ES8 dus een enorme
auto, en dat geldt ook voor de
prestaties. Momenteel is er enkel
een vierwielaangedreven variant,
met op elke as een elektromotor.
Het resultaat is een systeemvermogen
van 400 kW, waarmee de enorme
SUV binnen 4,9 seconden naar
100 km/h sprint. Totaal onnodig in
een auto van dit formaat en gelukkig
voelt de ES8 in de normale rijmodus
helemaal niet zo snel aan. Het pedaal
heeft een lange slag en is goed
te doseren, waardoor de auto verre
van gehaast aanvoelt. Wel is het contrast
met de sportstand groot, want
dan voel je wél dat je die 544 pk onder
je rechtervoet hebt.
Rijervaring
De ES8 is, zoals het een SUV betaamt,
echter het beste op z’n plek
op kruissnelheid op de snelweg. Dan
houdt de (standaard) adaptieve
luchtvering de auto mooi strak en is
het een uiterst comfortabele reisauto.
Allemaal niet gek, want Nio
werkte voor de ontwikkeling van
het onderstel samen met Continental.
De besturing is licht en gevoelloos,
maar voldoende precies. Klanten
die voor een ES8 gaan, kunnen
kiezen uit een auto mét of zonder
batterij. Nederlandse prijzen zijn er
nog niet, maar in Noorwegen kost
een acculoze ES8 omgerekend zo’n
51.000 euro. Kies je voor de 75 kWhbatterij,
dan stijgt de prijs met zo’n
snelladen nog altijd tot de mogelijkheden
behoort. Nio bouwt sowieso
een snellader naast elk wisselstation
waar de ES8 met maximaal 130
kW kan laden, maar de auto is uiteraard
ook aan andere reguliere snelladers
te koppelen.
Na onze eerste kennismaking met
de ES8 kunnen we gerust zeggen
dat Nio een van de meest veelbelovende
Chinese autofabrikanten
lijkt, die weleens een grote kans van
slagen zou kunnen hebben. Het levert
met de ES8 een fraaie, sterke
en praktische SUV die heel erg Europees
aanvoelt. De mogelijkheid
om de batterij van de auto te wisselen
bij stations die hun waarde in het
grote China al hebben bewezen, is
een serieuze en unieke toevoeging
aan het snellaadnetwerk dat we in
Europa reeds kennen. Nio levert
hiermee een heel compleet plaatje
dat op het eerste oog goed in elkaar
zit. Nu is het vooral de vraag of ook
de consument durft in te stappen.
Eindoordeel
Een fijne en praktische elektro-
SUV die veel waar voor z’n geld
biedt. Bijzonder aantrekkelijk door
het batterijwisselconcept dat Nio
biedt.
SPECIFICATIES
Nio ES8 100 kWh
Prijs: 67.000 euro (schatting)
Op de markt: medio 2023
Topsnelheid: 200 km/h
Acceleratie 0-100: 4,9 s
Gem. verbruik: 20 kWh/100 km
CO2-emissie: 0 g/km
Elektromotor: synchroonmotor met
permanente magneet
Max. vermogen: 544 pk (400 kW)
Max. koppel: 725 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: vierwielaandrijving
Nio ES8. Foto's
MAGROUND GmbH