woensdag 04. 08. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV
ziet er verzorgd uit. Er is veel binnenruimte
voor de maximaal vijf inzittenden.
De voorstoelen zitten
goed, maar hebben een korte zitting
en op de achterbank is royaal plek
voor drie volwassenen. In de kofferbak
past een riante 585 liter en met
de bank plat zelfs 1710 liter. Groter
dan een ID.4, maar kleiner dan een
Kodiaq.
Rijden
De eerste indrukken werden opgedaan
met de iV 80 en die weegt 2042
kg. Verwacht daardoor niet de typische
explosiviteit van een elektrische
auto, maar wel een soepele en
stille aandrijflijn. Hij heeft flippers
aan het stuur met drie recuperatiemodi
die de ID.4 niet heeft. Daarmee
kun je overigens niet tot stilstand komen.
We wisten een verbruik te realiseren
van 17,9 kWh per kilometer,
wat een praktijkrange van 430 kilometer
zou betekenen. Met een ID.4
haalden we bij een vergelijkbare
temperatuur (op winterbanden weliswaar)
een testverbruik van 19,1
kWh per kilometer en een range van
403 kilometer. De Enyaq heeft een
draaicirkel die kleiner is dan die van
de Citigo. De besturing is voldoende
Skoda Enyaq iV.
FOTO SKODA AUTO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
speelt ook een rol in het
elektrische offensief van de
Volkswagengroep.
Op het bekende
MEBplatform
komt de Enyaq iV.
Een ruime SUV die voor minder dan
40.000 euro is te rijden.
DOOR PETER HILHORST
De Skoda Enyaq iV is de eerste elektrische
auto van de Tsjechische
Volkswagendochter
op de nieuwe
elektrische architectuur. Daarop levert
het VWconcern
al diverse varianten,
waaronder de Volkswagen
ID.4. Met die crossover laat de Enyaq
iV zich goed vergelijken, al is de
Skoda met een lengte van 4,65 meter
iets groter, terwijl de populaire SUV
Kodiaq van Skoda weer een paar
centimeter langer is.
Uitvoeringen
De Enyaq iV is er in eerste instantie
in twee uitvoeringen met achterwielaandrijving.
De iV 60 heeft een
accupakket met een bruikbare capaciteit
van 58 kWh, waarmee 390
kilometer gereden moet kunnen
worden. Deze 180 pk sterke versie
heeft een fiscale waarde van 39.755
euro en blijft daarmee net onder de voor
de zakelijke markt
belangrijke
12%bijtellingsgrens
van 40.000
euro. Dan is er ook de iV 80 die een
batterijpakket heeft met een nettocapaciteit
van 77 kWh. Daarmee
kan de 204 pk sterke en eveneens
310 Nm leverende versie een bereik
van 537 kilometer halen. Deze kost
46.755 euro en een vergelijkbare
Volkswagen ID.4 bevindt zich op
hetzelfde prijsniveau met 46.665
euro, maar heeft standaard een hoger
laadvermogen.
De Enyaq iV kan een keurige 11 kW
ACladen,
maar slechts 50 kWsnelladen.
Het vergt 550 euro extra voor
beide Skoda’s om dat achtereenvolgens
voor de iV 60 op te waarderen
naar 100 kW en voor de iV 80 naar
een laadsnelheid van 125 kW. Bij alle
varianten die sinds medio april zijn
geproduceerd, resulteert de 550
euro kostende upgrade in 130 kWsnelladen.
Voorlopig overtreft hij
daarmee platformgenoten als de
ID.4 en Audi Q4 Etron,
maar die zullen
ongetwijfeld ook opgewaardeerd
worden. Het aanbod van de
Enyaq wordt in het najaar verbreed
met meerdere uitvoeringen. Reken
op een iV 50 met kleinere accu, versies
met vierwielaandrijving door
een elektromotor in de neus en zowaar
een RSversie
met 300 pk en
460 Nm. De achterwielaandrijvers
mogen 1000 kg trekken en 4x4versies
kunnen tot 1400 kg voortsleuren.
Uitzonderlijke cijfers? Nee, wel
netjes voor een EV, maar de Kia EV6
mag afhankelijk van de uitvoering
tot wel 1600 kg trekken en haalt
maximaal 239 kW aan de snellader
voor grofweg dezelfde prijs.
Interieur
De Enyaq iV is in de praktijk een grote
crossover met een brutaal grote
grille. Die is zelfs optioneel van 131
ledjes te voorzien, zoals we dat bijvoorbeeld
kennen van BMW. Met
enige fantasie is zelfs wel iets van de
Beierse nieren in het front te zien.
Hoe dan ook, hij staat minimaal op
18inch
wielen en maximaal van fabriekswege
op 21inch.
Mocht dat
niet voldoende zijn om hem op
smaak te brengen, dan volgt er nog
een sportbackachtige
carrosserieSkoda
variant voor de minder traditioneel
ingestelde Skodarijder.
Wat die
auto inlevert aan praktische ruimte,
zal hij trachten goed te maken met
een dynamischer uitstraling.
Over tradities gesproken: de bekende
benamingen voor de uitrustingsniveaus
van het Tsjechische merk
gelden niet voor de Enyaq. Skoda
kiest voor interieurthema’s als Loft,
Lodge, Lounge, Suite en Ecosuite.
Zoals die woorden al impliceren, zijn
er onderlinge verschillen in de ambiance,
namelijk door stoelbekleding
en materiaalgebruik. Standaard op
alle versies zijn onder meer klimaatregeling,
een navigatiesysteem en
negen airbags waaronder één tussen
de voorstoelen om een botsing
tussen de hoofden te voorkomen.
Het centrale scherm op het dashboard
meet 13 inch en is het grootste
dat in een Skoda wordt geleverd. We
kennen de unit uit andere VWmodellen
en het systeem evolueert
naar een inmiddels acceptabel gebruiksgemak.
De indeling van de
menu’s is te personaliseren door
met iconen te slepen, net zoals op
het bureaublad van je smartphone.
Linksonder op het scherm is de aircotemperatuur
aan te passen. Er is
een fysieke sneltoets naar het aircomenu,
maar een draaiknop werkt
nog altijd makkelijker. Ook lijkt de
rekensnelheid van het systeem erop
vooruitgegaan.
Achter het stuur een vergelijkbaar
klein instrumentarium als in de
ID.4, maar in de Skoda is het geïntegreerd
in het dashboard, terwijl het
in de Volkswagen losstaat. De oplossing
in de Enyaq ziet er een stuk
fraaier uit. Het is een indicatie van
de algehele kwaliteitsindruk in de
Skoda, en die laat hem boven de
Volkswagen uitstijgen. Irritant is
wel de spiegeling van het dashboard
in de voorruit. De gereden Lodgeuitvoering
kost 700 euro extra en
heeft een met zacht materiaal ingepakt
dashboard, nette stiksels en
precies, met een prettige lichtheid
en daardoor is hij makkelijk te manoeuvreren.
Je voelt bij het rijden op
een klaverblad het hoge gewicht wel
snel doordrukken om aan te geven
dat je met ruim twee ton onderweg
bent. Ook tijdens het remmen laat
de flinke massa zich goed voelen.
Het onderstel van de gereden versie
kenmerkt zich verder door een stevige
vering om het hoge gewicht te
beheersen, maar had de optionele
variabele dempers van 1290 euro
voor voldoende comfort. Een prima
combinatie met 20inch
wielen,
waardoor er van stoterig gedrag
geen sprake is. Voor de rest voelt en
rijdt hij als de andere MEBmodellen.
Skoda doet volop mee in het EVoffensief
van de Volkswagengroep
en de Enyaq speelt daarin de rol van
ruimste crossover. Dat doet hij overtuigender
dan de ID.4.
Eindoordeel
De ruimste crossover op het MEBplatform.
Goede praktijkrange, prima
prestaties en een verzorgd interieur.
Waarom nog een Volkswagen?
SPECIFICATIES
Skoda Enyaq IV 80
Prijs: € 46.755
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 8,7 s
Gem. verbruik WLTP: 15,221,6
kWh/100 km
CO2emissie:
0 g/km
Motor: synchroon, permanente magneet
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Accucapaciteit: 82 kWh (77 kWh netto)
Laden: AC 11 kW, DC 50 kW
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: achterwielen