14 woensdag AUTO 04. 08. 2021
AUTOTEST
Geen bijrol voor Skoda Enyaq iV
De Passiespelen Tegelen worden sinds 1931 opgevoerd. Aan de 21ste editie ‘Hem achterna’
werken 300 vrijwilligers mee. Kijk op www.passiespelen.nl voor meer informatie.
“IN WAT VOOR EEN IDIOTE WERELD ZIJN WIJ TERECHTGEKOMEN.”
MEER INFORMATIE
EN TICKETS:
WWW.PASSIESPELEN.NL
In De Doolhof in Tegelen kunt u deze zomer het 21ste passiespel HEM ACHTERNA. EEN PASSIESPEL
(mee)beleven. Een openluchtspektakel voor jong en oud: over goed en kwaad, recht en onrecht, brute
machthebbers en sterke vrouwen. Theater dat schuurt, raakt, verbindt.
De Passiespelen verbeelden de laatste dagen van
Jezus. Toch is elke editie anders, doordat een nieuw
artistiek team het verhaal vertelt en verweeft met
actuele gebeurtenissen. De fi lmische muziek en zang,
het immense decor en fraaie kostuums zijn een lust
voor oor en oog. Een sterke cast neemt u mee in het
emotionele verhaal. “Flikker toch op met je liefde”,
roept de cynische tiener Ruby die gebukt gaat onder
huiselijk geweld. Bekende en nieuwe verhalen smelten
samen in spectaculair openluchttheater over onderdrukking
en verdriet. Maar ook over een oprecht geloof
in een betere wereld.
Een spiegel voor de samenleving
HEM ACHTERNA komt ruim een jaar na de geplande
première op het podium. De 300 passiespelers wilden
per se nog dit jaar spelen. Regisseur Cees Rullens: “Wij
voelen het als onze plicht om HEM ACHTERNA juist in
deze moeilijke periode te vertellen. Naast de oorlogen
die blijven oplaaien en de onmenselijke vluchtelingenstroom,
heeft de pandemie ons zwaar geraakt. We konden
niet meer samenkomen, niet meer samen vieren,
niet meer samen treuren. Wat hebben we dat gemist.
Wereldwijd zal de mensheid zich dadelijk herpakken.
Dan valt er wat iets te leren van de pijn die we in het afgelopen
jaar hebben ervaren, de diepere zin van dit alles.”
Coronaproof
HEM ACHTERNA wordt deze zomer 36 maal opgevoerd;
de laatste speeldag is zondag 5 september. Er
zijn voor stellingen met simultaanvertalingen in het Duits
en met audiodescriptie voor blinden en slechtzienden.
Bij uw bezoek aan het openlucht theater wordt rekening
gehouden met de coronaregels.
‘ Onze droom is dat het publiek
innerlijk rijker naar huis gaat.’
- Cees Rullens
Pers en publiek over Hem Achterna
“Wat een emotionele en prachtige voorstelling” - bezoeker
“ Ook als je niks met religie hebt laat dit stuk zien wat je ook nu in de dagelijkse praktijk ziet.
(On)eerlijke vriendschap, verraad, slappe overheidsdienaren en misgunning van succes
dat goedwillende mensen hebben.” - bezoeker
“ De spelers nemen je mee van dramatisch hoogtepunt naar dramatisch hoogtepunt.” - NRC
“ Het plezier en de gretigheid om eindelijk op dat podium te staan spat van de spelers af. ” - De Limburger
De Enyaq iV is er in eerste instantie
in twee uitvoeringen met achterwielaandrijving.
De iV 60 heeft een accupakket
met een capaciteit van 58
kWh, waarmee 390 kilometer gereden
moet kunnen worden. Deze 180
pk sterke versie heeft een fiscale
waarde van 39.755 euro en blijft daarmee
net onder de 12%bijtellingsgrens
van 40.000 euro. Dan is er ook
de iV 80 die een batterijpakket heeft
met een nettocapaciteit van 77 kWh.
Daarmee kan de 204 pk sterke en
eveneens 310 Nm leverende versie
een bereik van 537 kilometer halen.
Deze kost 46.755 euro. De Enyaq iV
kan een keurige 11 kW ACladen,
maar slechts 50 kWsnelladen.
Het aanbod van de Enyaq wordt in
het najaar verbreed met meerdere
uitvoeringen. Reken op een iV 50 met
kleinere accu, versies met vierwielaandrijving
door een elektromotor
in de neus en een RSversie
met 300
pk en 460 Nm. De achterwielaandrijvers
mogen 1000 kg trekken en 4x4versies
kunnen tot 1400 kg voortsleuren.
De Enyaq iV is in de praktijk
een grote crossover met een brutaal
grote grille. Hij staat minimaal op 18inch
wielen en maximaal van fabriekswege
op 21inch.
Mocht dat
niet voldoende zijn om hem op smaak
te brengen, dan volgt er nog een
sportbackachtige
carrosserievariant
voor de minder traditioneel ingestelde
Skodarijder.
Skoda kiest voor interieurthema’s
als Loft, Lodge, Lounge, Suite en Ecosuite.
De onderlinge verschillen zitten
in de stoelbekleding en materiaalgebruik.
Standaard zijn onder
meer klimaatregeling, een navigatiesysteem
en negen airbags. Het centrale
scherm op het dashboard meet
13 inch en is het grootste dat in een
Skoda wordt geleverd. De menuindeling
is te personaliseren door met
iconen te slepen. Linksonder op het
scherm is de aircotemperatuur
aan
te passen. Er is een fysieke sneltoets
naar het aircomenu, maar een draaiknop
werkt nog altijd makkelijker.
Achter het stuur een klein instrumentarium,
geïntegreerd in het
dashboard. De oplossing in de Enyaq
ziet er fraaier uit dan bij ‘zuster’ ID.4.
Het is een indicatie van de algehele
kwaliteitsindruk in de Skoda, en die
laat hem boven de wagens van Volkswagen
uitstijgen. Er is veel binnenruimte
voor de maximaal vijf inzittenden.
De voorstoelen zitten goed,
maar hebben een korte zitting en op
de achterbank is royaal plek voor
drie volwassenen. In de kofferbak
past 585 liter en met de bank plat
zelfs 1710 liter.
De eerste indrukken werden opgedaan
met de iV 80 en die weegt 2042
kg. Verwacht niet de typische explosiviteit
van een elektrische auto,
maar wel een soepele en stille aandrijflijn.
Hij heeft flippers aan het
stuur met drie recuperatiemodi. We
wisten een verbruik te realiseren van
17,9 kWh per kilometer, wat een praktijkrange
van 430 kilometer zou betekenen.
De besturing is voldoende
precies, met een prettige lichtheid.
Je voelt bij het rijden op een klaverblad
en bij het remmen het hoge gewicht
wel snel doordrukken om aan
te geven dat je met ruim twee ton onderweg
bent. Het onderstel van de
gereden versie kenmerkt zich verder
door een stevige vering om het hoge
gewicht te beheersen. Voor de rest
voelt en rijdt hij als de andere MEBmodellen.
Skoda doet volop mee in
het EVoffensief
van de Volkswagengroep
en de Enyaq speelt daarin de
rol van ruimste crossover.
Eindoordeel
Ruime crossover met goede praktijkrange,
prima prestaties en een verzorgd
interieur. Waarom nog een
Volkswagen?
SPECIFICATIES
Skoda Enyaq IV 80
Prijs: € 46.755
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 8,7 s
Gem. verbruik WLTP: 15,221,6
kWh/100 km
Motor: synchroon, perm. magneet
Max. vermogen: 204 pk (150 kW)
Max. koppel: 310 Nm
Accucapaciteit: 82 kWh (77 netto)
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Skoda speelt ook een rol in het
elektrische offensief van de
Volkswagengroep.
Op het bekende
MEBplatform
komt de Enyaq iV.
Een ruime SUV die voor minder dan
40.000 euro is te rijden.
DOOR PETER HILHORST
Skoda Enyaq iV.
FOTO SKODA AUTO
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto