Woensdag 03. 08. 2022 AUTO 13
Autotest
Nieuwe Opel Astra mist nog EV-versie
waarom die volledig elektrische
versie er nog niet is, terwijl het
marktsentiment een steeds hoger
EV-gehalte heeft. Het antwoord is
dat Opel en Peugeot nog koortsachtig
werken aan deze BEV’s, Battery
Electric Vehicles. De Astra en 308,
die hun elektrotechniek lenen van
de kleinere broertjes Corsa en 208,
zouden een ander accupakket krijgen
met cellen met een hogere energiedichtheid.
Dat zou voor een bovengemiddeld
goed verbruik van
12,5 kWh/100 km zorgen en een actieradius
van 400 kilometer mogelijk
moeten maken. Ten opzichte
van de huidige stand van zaken kun
je dat gerust baanbrekende waarden
noemen. Dat roept wel wat
vraagtekens op bij pers en publiek,
die inmiddels de nodige praktijkervaringen
hebben opgedaan. De rode
lijn bij veel van die tests was dat de
beloofde actieradius in de praktijk
vaak niet gehaald werd. Laten we
dus hopen dat we hier te maken hebben
met iets wat op een technologische
doorbraak lijkt en niet met ordinair
tijdrekken omdat de productieplanning
tekortschoot. Of de
Opel Astra. Foto's
Opel Automobile GmbH
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De Astra is af, en dus mochten we,
na de eerste testritten met een
gecamoufleerd exemplaar, nu
rijden met de definitieve versie.
Hoe goed is die geworden?
Door Jaco Bijlsma
Laten we beginnen met wat er anders
is dan tijdens onze laatste ontmoeting:
nieuws over de volledig
elektrische versie en de Sports Tourer
liet zich al zien. Om met die laatste
te beginnen, dat is een auto die
voor een meerprijs van 1200 euro te
bestellen is met alle momenteel verkrijgbare
aandrijflijnen. De stationwagon
is een flinke ‘jongen’, want hij
heeft een zeven centimeter langere
wielbasis dan de normale Astra, van
bumper tot bumper is er zelfs 27
centimeter bij gekomen. Het laadruim
meet met alle stoelen rechtop
608 liter, bij de PHEV snoept het accupakket
daar 60 liter vanaf. Al met
al een aantrekkelijk ogende stationcar,
die weer aantoont dat er meer is
in autoland dan SUV’s alleen. En
wie de extra ruimte kan gebruiken,
koopt die dus in voor een lage ‘literprijs’,
want de meerprijs is gering.
Uiterlijk
Of hij de beauty-contest wint van de
hatchback, is een kwestie van
smaak, maar het moet gezegd dat
de ‘gewone’ Astra er wat ons betreft
ook beter uitziet dan ooit tevoren.
Het vizor-front past hem beter dan
menig SUV-model en ook de hoekige
achterzijde geeft het design dynamiek.
Aardig detail: de kont is gemodelleerd
uit hightech kunststoffen
die een scherpere en mooiere
finish mogelijk maakt dan geperst
staal. De grote achterbumper, de
achterklep inclusief spoiler – alles is
van plastic. De 18-inch lichtmetalen
wielen waarmee onze Ultimate geschoeid
was, zagen er ook modern
uit en riepen niet gelijk de behoefte
op aan een maatje meer.
Rijden
Die mening wijzigde niet na onze
testritten, met de 130 pk sterke
1.2-turbobenzinemotor en de 180 pk
leverende PHEV. De definitieve onderstelafstemming
bleek eerder
comfortabel dan sportief en een
deel van dat gevoel komt voor rekening
van de niet al te grote wielen.
Het afrolcomfort is goed en de besturing
voldoende precies en informatief.
De Astra zet niet aan tot
sportief bochtenwerk, maar raakt
zeker de weg niet kwijt op een uitdagende
bergweg. Comfortabel, maar
goed beheerst stuur je de koets dan
over de ideale lijn. Voor een Opel Astra
die een gewone C-segmenter
moet zijn, is dat goed genoeg. Er zit
ook voldoende tempo in de 1.2 Turbo
met 130 pk en bovendien is de gasrespons
levendig genoeg. Of dat bij
de 20 pk minder sterke basisversie
ook zo is, konden we nog niet testen.
De 180 pk PHEV reden we wel en
ook die presteerde probleemloos,
vooral soepel zonder al te veel schakelfouten.
Iets later komt overigens
ook de van andere modellen bekende
225 pk-versie van deze aandrijflijn
beschikbaar. Deze 1.6 Turbo Hybrid
PHEV met zijn achttraps automaat
kost minimaal 34.899 euro en
voor dat geld krijg je een Business
Edition. Geen grote meerprijs ten
opzichte van de 130 pk sterke 1.2
Turbo, die in dezelfde uitvoering
32.549 euro kost. Er is overigens ook
nog een diesel beschikbaar en die 1.5
CDTI met 130 pk en standaard achttraps
automaat kost 36.299 euro.
Door deze opsomming is de innige
familieband met de Peugeot 308
weer bevestigd, want het aanbod is
identiek.
Interieur
Toch zijn beide auto’s gelukkig wel
verschillend. Allereerst door de
vormgeving, die zowel buiten als
binnen echt anders is. De Peugeot
ziet er vooral uit als een moderne
308, de Astra zet een grotere stap
vooruit ten opzichte van zijn voorganger.
Aan boord is dat ook zonneklaar:
in de Astra zit je in goede stoelen,
zeker in de versies met de ergonomische
AGR-zetels. Achterin is
de volks-Opel ondanks zijn gegroeide
wielbasis geen recordbreker als
het om been- en hoofdruimte gaat.
Je krijgt net voldoende ruimte als
langere passagier, maar een echt
ruimtewonder noem je het net als
de meeste concurrenten in deze
klasse niet. Als bestuurder krijg je
een goede werkplek toebedeeld met
een digitaal dashboard dat er goed
uitziet. Zeker als je de luxueuzere,
volledig glazen versie hebt, die standaard
is vanaf het Elegance-niveau.
Bij de goedkopere versies krijg je
twee schermen die omlijst zijn door
een brede glanzende plastic rand,
die er iets goedkoper uitziet. Met de
standaarduitrusting is niets mis en
ook alle mogelijk rijassistenten zijn
aan boord. Ook heeft de Astra heeft
ledverlichting rondom, maar je
kunt optioneel het geavanceerde IntelliLux
Pixel led-systeem bestellen.
Voor 899 euro extra verzorgen
maar liefst 84 led-units per koplamp
dan een lichtshow op maat: zonder
tegenliggers te verblinden veranderen
ze nacht in dag.
Elektrotechniek
De grote vraag is inmiddels wel
extra wachttijd van zeker een jaar te
rechtvaardigen is, moet dus nog
blijken. En welke je het beste kunt
kiezen, is een even simpele als complexe
vraag: de keuze hangt van uw
gebruikspatroon af. De 130 pk-versie
presteert goed genoeg, en mogelijk
is zelfs de 110 pk-versie al sterk
genoeg. De plug-in hybride(s) kunnen
ondanks het wankele EU-beleid
ook een uitstekende praktijkkeuze
zijn, want als die elektrische actieradius
met je rittenpatroon matcht,
pak je daar ook je winst. Maar als
Opel en Peugeot waarmaken wat ze
min of meer beloven met de volledig
elektrische versie, dan is het misschien
deze keer wel een gevalletje
‘lest best’. Tot die tijd is de Astra gewoon
en goed.
Eindoordeel
De nieuwe Astra ziet er goed uit,
heeft een mooi motorenaanbod
maar is laat met de veelbelovende
EV-versie. Had achterin ruimer gemogen.
SPECIFICATIES
Opel Astra 1.2 Turbo 130 pk
Prijs: 29.549 euro
Topsnelheid: 210 km/h
Acceleratie 0-100: 9,7 s
Gem. verbruik: 1 op 18,5
CO2-emissie: 123 g/km
Motor: 1199 cm3, drie-in-lijn, turbo
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 130 pk
(96 kW)/ 5500 min-1
Max. koppel benzinemotor: 230
Nm/ 1750 min-1
Spec. massa: 9,5 kg/pk
Spec. vermogen: 108,4 pk/l
Brandstof: benzine
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: voorwielaandrijving