woensdag 11. 08. 2021 AUTO 15
AUTOTEST
Rallygevoel beleven in een Yaris?!
len meer tijdens het accelereren,
de koets wordt vlakker gehouden
en hij laat zich op het gas nauwkeuriger
sturen. Hij is zelfs in een vierwieldrift
te houden! Dat gaat echter
niet zomaar, want de Michelins
genereren heel veel grip, misschien
wel te veel. Zelfs in natte omstandigheden
moest in de Sportmodus
namelijk zeer bruusk te werk worden
gegaan. Hard op de bocht afrijden,
stevig remmen om de kont te
ontlasten, vervolgens agressief het
stuur de andere kant opzwiepen en
dan meteen scherp insturen. De
vooras bijt zich vast, de auto begint
te roteren en de stabiele achterzijde
breekt geleidelijk uit. Voor een
hatchback met zo’n korte wielbasis
en grote spoorbreedtes gebeurt
dat op een verbazingwekkend kalme
manier. Dat komt ook doordat
de demping van de achteras niet
keihard is. Een nogal veilige setup
en dat is te billijken voor een auto
die zo vierkant op zijn wielen staat.
Hij schiet niet onder je vandaan,
maar veegt langzaam zijwaarts.
Vervolgens moet direct het gas
erop om hem met kleine stuurbewegingen
in een spectaculaire drift
te houden. Prachtig balancerend
De GR Yaris in actie.
FOTO MARCO ZAMPONI
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Toyota had voor het WRC een
betere basis nodig voor zijn
rallywapen. Dat is deze GR Yaris,
een echte homologatiespecial.
DOOR PETER HILHORST
Een koolstofvezel dak, aluminium
plaatwerkdelen, een verlaagde
daklijn en een instelbaar centraal
differentieel. Geen omschrijving
van een peperdure exoot, maar de
kenmerken van de Toyota GR Yaris.
De Japanners hadden een optimale
basis nodig voor de rallysport
en de normale vijfdeurs Yaris voldeed
niet. De ontwikkeling is deels
gedaan door viervoudig WRCkampioen
Tommi Mäkinen, die ook
Toyota’s rallyauto
construeert.
Het resultaat is een verbluffende
homologatiespecial. De GR Yaris is
de enige variant met drie deuren en
heeft totaal andere afmetingen. Hij
is 5,5 centimeter langer, 6 centimeter
breder en aan de achterkant 9,5
centimeter lager. Alleen de koplampen,
buitenspiegels, achterlichten
en antenne komen nog
overeen met de vijfdeurs.
Onder de motorkap een speciaal
voor deze versie ontwikkelde 1,6liter
driecilinder turbomotor met
261 pk en 360 Nm. Die is gekoppeld
aan een handgeschakelde zesbak
en er is permanente vierwielaandrijving.
Tegen het achterdifferentieel
heeft de GR Yaris een elektronisch
aangestuurde platenkoppeling
met drie standen. Het
uitgangspunt in Normal is 60%
voor en 40% achter, in Sport 30/70
en in Track 50/50. Het voor
en achterdifferentieel
hebben standaard
geen sperinrichting, maar zijn optioneel
wel van torsendiffs
te voorzien.
Voorts heeft hij als enige Yaris
een multilink
achteras (van de
CHR),
enorme remmen, 18inch
wielen, een dubbele uitlaat en dat
voor 53.995 euro.
Rijgedrag
Op een druilerige dag organiseren
we onze eigen rally van Flevoland.
Eerst in de polder met zijn haakse
hoeken en later een special stage op
het compacte Midland Circuit om
de variant met sperren te proberen.
Op de openbare weg ben je in
deze Yaris vrijwel iedereen te snel
af. Het onderstel is allerminst knalhard
en heeft als een echte rallyauto
genoeg incasseringsvermogen
om oneffenheden te verwerken. De
banden blijven daardoor aan de
grond en hij is heel communicatief.
De neus laat zich goed inschatten
door de hoge zitpositie, maar een
centimeter of tien lager zitten zou
het contact met de auto nog beter
maken. Al kan dat het enthousiasme
niet temperen. Opgejaagd door
de sterke driecilinder die wel even
nodig heeft om op krachten te komen.
Halverwege zijn toerenbereik
begint hij echt tempo te maken
en blijft hij goed doortrekken tot
meer dan 7000 toeren per minuut.
De rechterhand vindt makkelijk
het verhoogde pookje om de volgende
korte versnelling van de
strakke zesbak erin te leggen. Tijdens
terugschakelen is er (uitschakelbaar)
automatisch tussengas,
maar de pedalen staan ook goed
om dat zelf te verzorgen. Het middelste
pedaal bedient uitstekend
op hun taak berekenende remmen.
Die zijn niet extreem bijterig en
daardoor nauwkeurig te doseren.
De besturing geeft ook fijne feedback,
is aangenaam direct en mist
alleen rond de middenstand wat
scherpte. Daardoor duikt de voortrein
niet zo fel bochten in als je zou
wensen. Daar is wat aan te doen
door hem de bocht in te remmen of
fluks in te sturen. Dan duwt de achterzijde
de neus iets naar binnen
om de richtingverandering op een
welkome manier te versnellen. Op
het haakse bochtenwerk is de perfect
bijtende handrem een noodzakelijk
hulpje. De achteras wordt
zelfs ontkoppeld als je aan de hefboom
trekt om het effect te maximaliseren.
Daardoor zijn ongekend
precies te controleren handremslips
mogelijk. Is het eerste
deel van de bocht afgewerkt, dan is
het aanvalsplan: vroeg op het gas!
De vierwielaandrijving trekt hem
meestal neutraal de bocht uit met
een klein beetje overstuur in de
Sportstand.
Lopen de zijdelingse
krachten op, dan wil hij best overhellen.
De beide banden aan de binnenkant
van de bocht gaan doorslippen
en dat kost snelheid. Beter
de versie met sperdifferentiëlen
nemen?
Strak
Ja, zo blijkt later als we de GR Yaris
met het 2500 euro kostende Performance
Pack rijden. Dat bevat
een straffer onderstel, een dikkere
stabilisator vóór, Michelin Pilot
Sport 4Sbanden
en de verlangde
torsendifferentiëlen
in de voor
én
achteras. Een koopje voor dergelijke
hardware. Van de tien exemplaren
die Toyota vorig jaar kon verkopen,
was er dan ook geen eentje
zonder dat pakket. Op het Midlandbaantje
is onmiddellijk duidelijk
waarom. Door de sperren zijn
er geen doorslippende binnenwieover
de grenzen van de grip. Met
nauwelijks stuuruitslag, maar wel
volledig haaks en het gas modulerend
de bocht door. Let wel, de vierwielaandrijving
moet in de Sportstand
staan. Dat is onze voorkeurstand,
want daarin voel je de
achterzijde heerlijk op het gas
drukken. In de normale modus
voelt hij aan als een voorwielaandrijver
met heel veel tractie en in de
Trackstand
plakt hij aan het wegdek.
Dan heeft hij een neutrale balans
die op het kortere bochtenwerk
naar onderstuur neigt, maar
je kunt er dan heel veel snelheid uithalen.
Ongeacht de rijmodus is het
echte rallygevoel nadrukkelijk aanwezig
in deze homologatiespecial.
En wie had dat ooit gedacht aan te
treffen in een Yaris!
Eindoordeel
Toyota heeft de homologatiespecial
op een overtuigende manier
nieuw leven ingeblazen. Kosten
noch moeite zijn gespaard om een
echte liefhebbersauto te creëren.
Daarin is het op een fantastische
manier geslaagd.
SPECIFICATIES
Toyota GR Yaris
Prijs: € 53.995
Topsnelheid: 230 km/h
Acceleratie 0100:
5,5 s
Gem. verbruik: 1 op 12,2
CO2emissie:
186 g/km
Motor: drieinlijn,
1618 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 261 pk
(192 kW)/6500 min1
Max. koppel: 360 Nm/30004600
min1
Transmissie: zesbak, manueel
Massa leeg: 1255 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens