Woensdag 10. 08. 2022 AUTO 13
Autotest
Mazda CX-60 is een ruwe diamant
Hij is niet bovengemiddeld groot,
maar segmentconform en dat geldt
ook voor de kofferbak van 570 liter.
Als we met het pre-productiemodel
door het Portugese Estoril rijden,
valt onmiddellijk de stevigheid van
het onderstel op bij lage snelheden.
Met zijn 20-inch wielen laat De SUV
korte oneffenheden en scherpe hobbels
goed voelen aan zijn inzittenden.
Het onderstel bestaat uit een
voorwielophanging met dubbele
draagarmen en een multi-link achteras.
De CX-60 heeft geen variabele
dempers, maar één setting die
nog wat zachter moet worden voor
de introductie. Op snelwegtempo is
er voldoende souplesse en in grote
lijnen rijdt hij al zeer goed. Met een
natuurlijk aanvoelende carrosseriecontrole
met geleidelijk wat rol-
en duikbewegingen als de bochtsnelheden
oplopen. Het vierwielaandrijfsysteem
laat de achterzijde
subtiel drukken om onderstuur te
voorkomen en het gevoel te geven
met een achterwielaandrijver onderweg
te zijn. Mocht hij toch over
de voorwielen glijden, dan is de achterzijde
bereid om door gas te lossen
een beetje mee te sturen. De besturing
heeft een stevige weer-
Mazda CX-60.
Foto Mazda
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Het vrijdenkende Mazda komt
ondanks steeds strengere en
dwingendere emissie-eisen met
dikke zes-in-lijn motoren op een
nieuw achterwielaangedreven
platform. Als nieuw topmodel bijt
de CX-60 het spits af.
Door Peter Hilhorst
Mazda beweegt zich in de zoektocht
naar grotere marges op zijn modellen
upmarket. Daarom heeft het een
nieuw achterwielaangedreven platform
ontwikkeld, waarop de motor
in lengterichting wordt geplaatst.
Met als argument dat een dergelijke
configuratie een ‘premium’ rijgedrag
oplevert. De gunstigere gewichtsverdeling
resulteert in betere
prestaties tijdens het remmen,
accelereren en het nemen van bochten,
zo luidt de verdere motivering.
De consument wil SUV’s en die gaat
Mazda op deze bodemplaat volop
leveren. Dit najaar komt om te beginnen
de CX-60, die boven de 20
centimeter kortere CX-5 wordt gepositioneerd.
Volgend jaar komt er
een verlengde CX-60. Deze CX-80
krijgt een derde zitrij. Het nieuwe
platform is niet geschikt voor een
volledig elektrische aandrijflijn,
maar vanaf 2025 komt Mazda met
een modulaire opbouw voor BEV’s.
Aandrijving
Bij zijn introductie krijgt de SUV in
eerste instantie alleen een plug-in
hybride aandrijflijn. Deze levert een
gecombineerde kracht van 327 pk
en 500 Nm. Onder de kap ligt in
lengterichting een aangepaste variant
van de atmosferische 2,5-liter
benzinemotor uit de CX-5 die 191 pk
en 261 Nm levert. Hij vormt een duo
met een 175 pk en 270 Nm sterke
elektromotor die tussen de viercilinder
en de automaat is geplaatst.
De transmissie is een nieuwe achtbak
met een multi-platenkoppeling,
omdat die sneller en efficiënter is
dan de traditionele koppelomvormer.
Bovendien maakt de meervoudige
plaatkoppeling de bak een stuk
compacter. De WLTP-opgave is 1 op
66,7, maar dat is zoals altijd sterk afhankelijk
van het gebruik.
In de bodemplaat is een 17,8 kWh accupakket
ondergebracht, waarmee
hij 63 kilometer elektrisch kan rijden.
Voorts wordt de plug-in hybride
alleen geleverd met vierwielaandrijving
middels een elektronisch
aangestuurde lamellenkoppeling.
Die zorgt voor permanente aandrijving
van de vier wielen, maar de nadruk
wordt gelegd op de achteras
om een dynamisch weggedrag te
creëren. 90 procent van de aandrijfkrachten
kan naar achteren gaan en
de voortrein krijgt meer momentum
als er achter slip ontstaat. Alle
onderhuidse techniek van de CX-60
resulteert wel in een gewicht van
1955 kilo. Desondanks zou de sprint
naar 100 km/h in 5,8 seconden haalbaar
zijn én hij mag een stevige 2500
kg trekken.
En de zescilinders dan? Daarvoor is
geduld nodig. De productie wordt
gestart in 2023 en het duurt nog minimaal
een jaar voordat die op de
markt komen. We zullen ze in Nederland
sowieso zelden tegenkomen.
Uitrusting
In het najaar komt de 4,75 meter lange
CX-60 naar Nederland; de prij-
zen beginnen bij 51.690 euro. Met
zijn lengte en prestaties kan hij zich
meten met de stekkerversies van de
Audi Q5, BMW X3, Volvo XC60 en
Lexus NX, maar zijn prijs ligt een
stuk lager. Mazda noemt ze wel als
concurrenten, maar een realistischer
rivaal is de plug-in hybride Toyota
RAV4. Die heeft vergelijkbare
specificaties als de CX-60, maar dan
in een compacter koetswerk. De
Mazda heeft in elk geval een luxe
uitstraling en doet met zijn lange
neus denken aan een Jaguar F-Pace.
In het interieur vinden we een verzorgde
bouwkwaliteit met op de
topversies licht leer en esdoornhout.
De beschikbare testauto’s waren
echter voorzien van stemmige
interieurkleuren, waardoor de exclusieve
beleving minder overtuigend
was.
De afwerking was wel strak, de
kunststoffen zijn zacht en het multimediasysteem
is een flinke verbetering
ten opzichte van andere Mazda’s.
Er is een groot scherm (geen
touchscreen) met een fatsoenlijke
resolutie, dat nog wel de eenvoudige
interface bevat met de hoofdthema’s
onder elkaar, die je met de centrale
draaiknop op de middentunnel
kunt uitdiepen. In de hedendaagse
wereld van swipen, pinchen
en zoomen lijkt dat achterhaald,
maar het gebruiksgemak van het
systeem is groot. Wel modern is de
camera in het scherm voor de gezichtsherkenning.
Als je voor het
eerst instapt, vraagt het systeem
naar je lengte. Die voer je in en vervolgens
wordt een basissetting voor
stoel en stuurwiel ingesteld. Die fabrieksopgave
wijkt af van de ideale
zitpositie, maar vervolgens kun je
die verder finetunen. Net als de
voorkeursinstellingen voor infotainment,
klimaatcontrole, spiegels
en head-up display. Zo zijn er meerdere
bestuurders op te slaan die de
Mazda herkent na het instappen.
De stoelen zitten verder goed en op
de ietwat korte achterbank is er royaal
ruimte voor drie volwassenen.
stand, is goed te doseren en levert
zelfs wat feedback om hem nauwkeurig
te plaatsen.
Minder overtuigend voelde de aandrijflijn.
Niet zozeer wat de prestaties
betreft, want de Mazda is snel
en liet via de boordcomputer zien 60
kilometer elektrisch te kunnen rijden.
Ook tijdens kruissnelheden is
er niets aan de hand, maar zodra er
tempowisselingen optreden, gaat
het samenspel tussen de aandrijfcomponenten
niet vlekkeloos. Onder
volle acceleratie is de rauwe
viercilinder goed hoorbaar, maar
het is vooral de afstemming van de
versnellingsbak die beter kan.
Eindoordeel
Het is nog even afwachten of Mazda
daadwerkelijk de puntjes op de i
weet te zetten, maar de basis is
goed. Er kan best een markt in Nederland
zijn voor de plug-in CX-60.
Vooral door een gecombineerd vermogen
van 327 pk, een prijs van net
geen 52 mille, een trekgewicht van
2500 kilo, een luxe uitstraling en een
ruim interieur. Deze SUV is in elk
geval veel kansrijker dan een achterwielaangedreven
Mazda 6 sedan.
Wat dat betreft is deze CX-60
een goede gedachte, mits deze ruwe
diamant goed wordt bijgeslepen.
SPECIFICATIES
Mazda CX-60 2.5L E-SKYACTIV PHEV
Prijs: € 51.690
Op de markt: najaar
Acceleratie 0-100 km/h: 5,8 s
Gem. verbruik: 1 op 66,7
CO2-emissie: 33 g/km
Actieradius EV: 63 km
Motor: vier-in-lijn, 2488 cm3 + elektromotor
Max. vermogen (EV): 191 pk (141
kW)/6000 min-1 (175 pk)
Max. koppel (EV): 261 Nm/4000
min-1 (270 Nm)
/auto