woensdag 18. 08. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij
Het onderstel is in de basis comfortabel
en de auto laat zich probleemloos
met weinig inspanning besturen,
maar pas op voor de grote (optionele)
20inch
wielen. Die staan
heel fraai, maar het afrolcomfort
wordt er ernstig door beperkt. De
versie die we reden, een Rline
Business,
heeft standaard de Dynamic
Steering die directer wordt naarmate
de stuuruitslag groter wordt.
Besturing
Met van aanslag tot aanslag slechts
2,1 omwentelingen is de besturing
dan ook zeer direct. Dat maakt de
Tiguan handelbaar op lage snelheid
tijdens het manoeuvreren, maar er
kleven enkele nadelen aan. In combinatie
met 255 millimeter brede
sportbanden van Continental om de
20inch
wielen reed het verre van
comfortabel. Hij gaat er strak mee
de hoek om, maar het afrolcomfort
is beperkt. Op korte oneffenheden
klapperen de grote zware wielen en
banden met lage wangen onder de
auto. Op glooiingen op de snelweg is
er weinig aan de hand, omdat de
demping niet heel stug is.
In de rechtuitstand kan de auto met
deze besturing ook onrustig zijn. De
voortrein reageert onmiddellijk op
de kleinste stuurbewegingen vanuit
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
scherm, waardoor er soms een handeling
extra nodig is om een instelling
te veranderen. Daar hebben we
het al vaker over gehad, maar (dure)
fysieke toetsen zien we niet meer terug.
Je kunt veel functies ook met de
spraakbediening aansturen. Maar
dat werkt bedroevend slecht, waardoor
je vaak na een aantal vruchteloze
pogingen om iets te wijzigen
met een stemopdracht dat alsnog
met de hand gaat doen. In vergelijking
daarmee werkt het MBUXsysteem
van MercedesBenz
vele
malen nauwkeuriger en beter.
Aanraakopdrachten
Het fraaie aircocluster kent geen
toetsen meer en dient met swipen of
aanraakopdrachten bediend te
worden. Dat werkt wel prima en ziet
er eigentijds uit. Voor de rest bleef
de Tiguan met zijn standaard verschuifbare
achterbank een zeer ruime
en praktische gezinsauto. Voorin
zijn er grote stoelen met een uitstekend
zicht rondom en achterin
ook veel zitcomfort. De beenruimte
is gigantisch, de kofferbak biedt
ruim 600 liter aan laadvolume en
met de achterbank neergeklapt
wordt dat 1655 liter. En voor een
trekgewicht van 1600 kg draait de
130 pkversie
zijn hand niet om.
Het motorengamma van de Volkswagen
Tiguan wordt uitgebreid
met een stekkerhybride. Die levert
245 pk en zal een elektrische range
moeten halen van 50 kilometer. Gereden
is met de populairste motorisering.
Dat is de 1.5 TSI met 150 pk
en 250 Nm, waarmee hij prima uit
de voeten kan. Zeker in combinatie
met de zeventraps automaat levert
de viercilinder voldoende souplesse
en kracht. Alleen tijdens volle acceleratie
is de motor aan de luidruchtige
kant, omdat hij zich moet inspannen.
Maar er ontstaat bij de bestuurder
geen verlangen naar meer
kracht, want het is een adequate
motorisering. Deze versie kost
42.340 euro.
de middenstand, waardoor je niet
het relaxte rijgedrag krijgt dat je
zou verwachten. Ook volgt hij met
zijn brede banden de sporen in het
wegdek en trekt hij aan het stuur
alsof de stuurassistent aan het werk
is. Daarover gesproken, die ‘travel
assist’ is uitgebreid en werkt nu tot
210 km/h. Die anticipeert ook op rotondes
en bochten door af te remmen
en weer te versnellen. Het vertragen
en de stuurbewegingen gaan
goed, maar het accelereren gaat tamelijk
traag, waardoor achterliggers
geïrriteerd kunnen raken. Dan
duurt het net even te lang, voordat
hij voldoende tempo gaat maken.
Enfin, de tijden dat de Tiguan de koning
van de VW SUV’s was, zijn
voorbij door de komst van de
TCross
en TRoc.
Niet iedereen zit
meer te wachten op een crossover
van het Tiguanformaat,
maar hij
zal desondanks nog altijd een flink
deel van de verkopen voor zijn rekening
nemen.
Eindoordeel
De Tiguan wordt met deze facelift
visueel hoger gepositioneerd, omdat
Volkswagen inmiddels nog twee
kleinere crossovers heeft. Het is onveranderd
een zeer ruime en mooi
gebouwde auto.
SPECIFICATIES
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 7DSG
Prijs: € 42.340
Topsnelheid: 202 km/h
Acceleratie 0100:
9,3 s
Gem. verbruik: 1 op 14,5
CO2emissie:
157 g/km
Motor: vierinlijn,
1498 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 150 pk
(110 kW)/5000 min1
Max. koppel: 250 Nm/1500 min1
Transmissie: zevenbak, automatisch
Massa leeg: 1541 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Facelift voor de Volkswagen
Tiguan. FOTO VOLKSWAGEN AG
Met de Volkswagen Tiguan had het
merk de juiste auto op het juiste
moment. Door een reeks vernieuwingen
moet hij nu toch plaatsmaken.
DOOR PETER HILHORST
De Volkswagen Tiguan was direct
vanaf zijn introductie in 2007 een
verkoopkanon, omdat de vraag
naar SUV’s toen enorm was gestegen
en elk jaar toenam. In 2016
kwam de tweede generatie op de
markt en die krijgt nu een facelift.
Met als belangrijkste punt dat hij visueel
moet plaatsmaken voor zijn
kleinere zustermodellen. Het koetswerk
van de Volkswagen Tiguan is
aangepast om hem meer op de Touareg
te laten lijken, de grootste SUV
die het merk levert. Volkswagen
heeft immers nu ook compactere
crossovers als de TCross
en de
TRoc
die lager dan de Tiguan zijn
gepositioneerd. Om elkaar niet voor
de voeten te lopen, moet de Tiguan
forser ogen en zich upmarket bewegen.
Daarom krijgt hij een hogere
motorkap, een grotere grille en ledkoplampen
die uitlopen in de zijschermen.
Met als doel hem breder
en forser te laten ogen, wat inderdaad
gelukt is. De achterzijde laat
een gewijzigde onderbumper zien.
De prijzen starten bij 37.940 euro
voor een benzinevariant met 130 pk
en een handgeschakelde zesbak. De
zevenzits variant, de Tiguan Allspace,
krijgt in het derde kwartaal
van dit jaar een vergelijkbare facelift.
Uitrusting
Het dashboard van de Tiguan volgt
de koers van de nieuwste generatie
modellen. Dat wil zeggen een MIB3multimediasysteem
dat we kennen
uit de Golf en de ID.3. Daarmee zijn
veel functies ondergebracht in het