woensdag 18. 08. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Volkswagen Tiguan: opzij, opzij, opzij
De Tiguan was vanaf zijn introductie
in 2007 een verkoopkanon, omdat
de vraag naar SUV’s toen enorm
toenam. De tweede generatie uit
2016 krijgt nu een facelift. Met als
belangrijkste punt dat hij visueel
moet plaatsmaken voor zijn kleinere
zustermodellen. Het koetswerk
van de Tiguan is aangepast om hem
meer op de Touareg te laten lijken,
de grootste SUV die het merk levert.
Volkswagen heeft immers nu ook
compactere crossovers als de
TCross
en de TRoc
die lager dan de
Tiguan zijn gepositioneerd. Om elkaar
niet voor de voeten te lopen,
moet de Tiguan forser ogen en zich
upmarket bewegen. Daarom krijgt
hij een hogere motorkap, een grotere
grille en ledkoplampen.
De achterzijde
laat een gewijzigde onderbumper
zien. De prijzen starten bij
37.940 euro voor een benzinevariant
met 130 pk en een handgeschakelde
zesbak. De zevenzits variant, de Tiguan
Allspace, krijgt in het derde
kwartaal een vergelijkbare facelift.
Het dashboard volgt de koers van de
nieuwste generatie modellen. Daarmee
zijn veel functies ondergebracht
in het scherm, waardoor er
soms een handeling extra nodig is
om een instelling te veranderen.
Het aircocluster kent geen toetsen
meer en dient met swipen of aanraakopdrachten
bediend te worden.
Voor de rest bleef de Tiguan met zijn
standaard verschuifbare achterbank
een zeer ruime en praktische
gezinsauto. Voorin zijn er grote stoelen
met een uitstekend zicht rondom
en achterin ook veel zitcomfort.
De beenruimte is gigantisch, de kofferbak
biedt ruim 600 liter aan laadvolume
en met de achterbank neergeklapt
Actieradius tot 455 km.*
en banden met lage wangen onder
de auto. De voortrein reageert
onmiddellijk op de kleinste stuurbewegingen,
waardoor je niet het relaxte
rijgedrag krijgt dat je zou verwachten.
Ook volgt hij met zijn brede
banden de sporen in het wegdek.
De ‘travel assist’ is uitgebreid en
werkt nu tot 210 km/h. Die anticipeert
ook op rotondes en bochten
door af te remmen en weer te versnellen.
Het vertragen en de stuurbewegingen
gaan goed, maar het accelereren
gaat tamelijk traag.
Eindoordeel
De Tiguan wordt met deze facelift
visueel hoger gepositioneerd, omdat
Volkswagen inmiddels nog twee
kleinere crossovers heeft. Het is onveranderd
씲 419 p/m 419 Vanaf:
De Kia e-Niro.
20inch
wielen. Die staan heel
fraai, maar het afrolcomfort wordt
er ernstig door beperkt. De versie
die we reden, een Rline
Business,
heeft standaard de Dynamic Steering
die directer wordt naarmate de
stuuruitslag groter wordt. Dat
maakt de Tiguan handelbaar op lage
snelheid tijdens het manoeuvreren,
maar er kleven enkele nadelen aan.
In combinatie met 255 millimeter
brede sportbanden van Continental
om de 20inch
wielen reed het verre
van comfortabel. Hij gaat er strak
mee de hoek om, maar het afrolcomfort
is beperkt. Op korte oneffenheden
klapperen de grote zware wielen
Tijdelijk extra scherp geprijsd
*Volgens WLTP
wordt dat 1655 liter. En voor
een trekgewicht van 1600 kg draait
de 130 pkversie
zijn hand niet om.
Het motorengamma wordt uitgebreid
met een stekkerhybride. Die
levert 245 pk en heeft een elektrische
range van 50 kilometer. Gereden
is met de populairste motorisering:
de 1.5 TSI met 150 pk en 250
Nm, waarmee hij prima uit de voeten
kan. Zeker in combinatie met de
zeventraps automaat. Deze versie
kost 42.340 euro.
Het onderstel is in de basis comfortabel
en de auto laat zich probleemloos
met weinig inspanning besturen,
maar pas op voor de grote (optionele)
Ontspannen elektrisch rijden tot wel 455 kilometer, toegang tot het
grootste netwerk van openbare laadpunten in Europa 썗n op afstand je
ruiten ontdooien. Ben jij klaar om elektrisch te gaan? Wij denken van wel.
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo
Tel. 077 – 333 30 77
kia-vdns.nl | info@vdnsvenlo.nl
VDNS Hansen
Keizersveld 2, Venray
Tel. 0478 – 514 315
kia-vdns.nl
De Kia e-Niro heeft een 64kWh batterij met een actieradius tot 455 km.
Het vermelde rijbereik is gemeten volgens WLTP. De Private Lease-aanbieding loopt via Kia Autolease en betreft een product gecerti쏾 ceerd door Stichting Keurmerk Private Lease. Het getoonde
Private Lease tarief is een vanaf tarief gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar. De actie is alleen geldig op voorraadmodellen en is geldig t/m 30-09-2021 met een uiterlijke
start van het contract op 30-11-2021. Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
een zeer ruime en mooi
gebouwde auto.
SPECIFICATIES
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 7DSG
Prijs: € 42.340
Topsnelheid: 202 km/h
Acceleratie 0100:
9,3 s
Gem. verbruik: 1 op 14,5
CO2emissie:
157 g/km
Motor: vierinlijn,
1498 cm3, turbo
Gec. max. vermogen: 150 pk
(110 kW)/5000 min1
Max. koppel: 250 Nm/1500 min1
Transmissie: zevenbak, automatisch
Massa leeg: 1541 kg
Met de Volkswagen Tiguan had het
merk de juiste auto op het juiste
moment. Door een reeks vernieuwingen
moet hij nu toch plaatsmaken.
DOOR PETER HILHORST
Facelift voor de Tiguan.
FOTO VOLKSWAGEN AG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto