Woensdag 17. 08. 2022 13
Puth
Honderdste verjaardag Lieske in
voor diensten reeds gesloten kerk
Omdat parochianen het godshuis
nu zelf onderhouden, kon de honderdste
verjaardag van Haenen-
Renkens toch in de Canisiuskerk
worden gevierd.
De mis werd feestelijk opgeluisterd
door de Puther Senioren Kapel. Onder
hun begeleiding zongen alle
aanwezigen ook het ‘Lang zal ze leven’
voor de jarige. „Half Puth
kwam naar mijn verjaardag. Ik heb
genoten”, zei Haenen-Renkens achteraf.
Of ze nog tips voor ons heeft om de
honderd te bereiken? „Drink geen
alcohol en snoep niet.” Al verklapte
dochter Truus lachend dat er soms
toch een pindarotsje in haar moeders
mond verdwijnt.
Ook blijkt de honderdjarige vaste rituelen
te hebben, die al beginnen bij
het opstaan. Haar bed wordt opgemaakt,
ze gaat ontbijten en leest
elke ochtend De Limburger van voor
tot achter. „Alleen de politiek sla ik
over. Dat vind ik niets”, voegt ze er
zelf vief aan toe.
Lieske Haenen-Renkens heeft de
respectabele leeftijd van honderd
jaar bereikt en mocht dat zondag
vieren in de kerk van Puth, waar
sinds Pasen officieel geen diensten
meer worden gehouden.
Door Françoise Petersen
Fietstocht drietal levert
180 seizoenskaarten op
heeft 180 seizoenskaarten opgeleverd.
Dat zijn er 50 meer dan vorig”,
aldus Nort Hesse.
Hij was het die twee jaar geleden na
een kansloze nederlaag in eigen
huis tegen Feyenoord riep: ‘Als we
ons handhaven fiets ik van mijn huis
in Utrecht naar het stadion in Sittard’.
„We stonden toen stijf onderaan
met vijf nederlagen en drie gelijke
spelen, maar tegen het eind van
het seizoen streden we zelfs mee om
een Europees ticket.” Zijn uitspraak
leidde een eigen leven, waarna ze
besloten daadwerkelijk te gaan fietsen,
met daaraan gekoppeld het
goede doel. „Volgend jaar gaan we
weer, maar in een andere vorm.
Welke? Dat is nog even een verrassing.”
Sittard
Wieleractie Tour de Handhaving
heeft 180 seizoenskaarten opgeleverd.
Joris van Duin, Yelle Tieleman
en Nort Hesse fietsten vorige
maand van Utrecht naar het
stadion van Fortuna om geld op te
halen voor medesupporters die
vanwege de coronacrisis geen
middelen hebben voor een seizoenskaart.
De drie Fortuna-supporters haalden
een sponsorbedrag op met hun
‘Tour de Handhaving’ en John van
Bommel veilde collectors items, samen
goed voor 5739 euro. Hoofdsponsor
BetCity sponsorde daarnaast
twintig seizoenskaarten en de
clubleiding van Fortuna Sittard besloot
de heren een korting van 50
procent aan te bieden. „Onze actie
Beekdaelen
Reisdocument kan
worden thuisbezorgd
Inwoners van Beekdaelen die bij de
gemeente een nieuw paspoort of
nieuwe identiteitskaart hebben
aangevraagd, kunnen het reisdocument
thuis laten bezorgen. Dit kan
bij het aanvragen op het gemeentehuis
worden aangegeven. Zodra
een reisdocument klaar is, neemt de
bezorgdienst van de gemeente contact
op voor het maken van een afspraak.
Meer info via: 088 – 450 2000.
Beek
Indeling wereldbeker
honkbal voor blinden
Op de velden van HSV Cheetahs in
Beek wordt dit weekend de eerste
world cup honkbal voor blinden gehouden.
De poule-indeling voor de
landenwedstrijd is bekend. In poule
A zitten Amerika, Nederland en
Duitsland en poule B bestaat uit
Groot-Brittannië, Italië en Frankrijk.
Op zaterdag starten de poulewedstrijden
om 8.30 uur en om
16.00 uur worden de halve finales afgewerkt.
Op zondag staan de finales
gepland vanaf 8.30 uur.
REGIO
Autotest
Citroën C5 X: aantrekken en afstoten
wiebel tot stilstand te komen, doorat
de doseerbaarheid van het rempedaal
niet optimaal is. Voor de stekkerhybride
aandrijflijn geldt eigenlijk
hetzelfde als voor het onderstel. De
225 pk en 360 Nm sterke combinatie
functioneert voldoende vloeiend bij
rustige commando’s en draagt dan bij
aan een ontspannen rit, maar voelt
zich niet in zijn element bij een gehaastere
rijstijl. Dan begint de automaat
houterig te schakelen en is de
viercilinder goed hoorbaar.
Eindoordeel
Excentriek topmodel van Citroën en
zo hoort het bij dit merk. Het softe en
beweeglijke onderstel levert veel
comfort. Dat zal bepaalde mensen
aantrekken en anderen afstoten.
SPECIFICATIES
Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225
Business
Prijs: € 43.290
Topsnelheid: 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 s
Gem. verbruik: 1 op 76,9
CO2-emissie: 29 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo +
elektromotor
Max. vermogen: 181 pk
(133 kW)/6000 min-1 (110 pk)
Max. koppel: 300 Nm/3000 min-1 (320
Nm)
van 43.290 euro voor een Businessuitvoering.
De voorstoelen hebben een zachte
bovenlaag om in weg te zakken en
daaronder een hardere vulling voor
voldoende steun op langere ritten. Ze
zitten aangenaam en de bediening
van de auto is redelijk gebruiksvriendelijk.
De airco heeft fysieke toetsen
en draaiknoppen, terwijl het multimediasysteem
wel wat meer thematoetsen
kan gebruiken om door de
verschillende menulagen te gaan. Op
de achterbank is de vulling van de zitplekken
ook zacht, maar de bank
staat laag en de zitting is kort. De
ruimte voor het hoofd is voldoende en
voor de benen riant. De kofferbak
heeft een inhoud van 545 liter en met
de bank neergeklapt stijgt dat tot
1640 liter, maar de hybride kan door
de accu 60 liter minder verstouwen.
In het onderstel past Citroën speciale
schokdempers toe, waarin twee kleine
dempers zijn verwerkt voor extra
comfort. Ze dienen enerzijds om het
inveren van het wiel op te vangen en
anderzijds om het uitveren daarvan
af te remmen. De fans van het merk
zullen zich deels prima kunnen vinden
in het veerkussenzachte onderstel.
Het is continu bezig om hobbels
en oneffenheden te verwerken met
een bovengemiddeld softe afstemming
tot gevolg. Het onderstel, met
McPherson-veerpoten vóór en een
(modale) semi-onafhankelijke torsieas
áchter, gebruikt de volledige veerweg
om oneffenheden te absorberen.
Er zijn daarnaast 19-inch wielen met
205/55-rubber, waardoor de relatief
hoge bandwang bijdraagt aan het
comfort. De besturing is licht en gevoelloos,
waardoor de auto zich moeiteloos
laat sturen. Maar door de geringe
tegendruk in het stuurwiel is
het ook wat lastig om de stuurbewegingen
te doseren. Het koetswerk rolt
en duikt flink, waardoor het rijgedrag
bijkans chaotisch wordt als hij sneller
van richting moet veranderen. De
achteras ligt stabiel en het is vooral de
neus die rechtdoor wil. Ook bij het
vertragen is het lastig om zonder ge-
Citroën C5 X.
Foto Adrien Cortesi
Met de C5 X maakt Citroën een
comeback in de hogere middenklasse,
waar het ooit schitterde
met modellen als de CX, XM, C5 en
C6. Die grote Citroëns leverden
ongeëvenaard veercomfort in een
eigenzinnig uiterlijk.
Door Peter Hilhorst
De C5 X is een flinke auto met een
lengte van 4,80 meter. Daarmee heeft
hij totaal andere proporties dan de
C5 Aircross die tot de komst van de
C5 X het topmodel van de Citroën
was. De C5 X is dertig centimeter langer,
twintig centimeter lager en grofweg
3700 euro duurder. Hij komt uit
de Chinese fabriek waar ook de verlengde
Peugeot 508 en de DS 9 worden
geassembleerd, waarmee hij veel
componenten en de EMP2-bodemplaat
deelt. De C5 X heeft voorwielaandrijving
en een achttraps automaat.
Zijn programma start met een
1,2-liter driecilinder met 130 pk voor
40.240 euro. Dan volgt de 45.990 euro
kostende, 181 pk sterke 1,6-liter viercilinder
en het topmodel is een stekkerhybride
met 225 pk. Het accupakket
heeft een capaciteit van 12,4 kWh en
daarmee is 50 kilometer puur elektrisch
rijden mogelijk. Deze versie zal
het populairst worden in Nederland.
Deze aandrijflijn wordt scherp in de
zakelijke markt gezet met een prijs
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Lieske Haenen-Renkens mocht haar honderdste
verjaardag vieren in de reeds gesloten kerk van Puth.
Foto Françoise Petersen