
woensdag 19. 08. 2020 AUTO 13
Audi A3 Sportback is on(aan)tastbaar
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
zal de 35 TFSI zijn met een 1.5liter
viercilinder die 150 pk levert, vanaf
36.820 euro met handbak. Voor de
versie met een 48 volt mildhybridesysteem
en zeventrapsautomaat
komt er 1130 euro bij. Maar reserveer
voor een lekker uitgeruste en visueel
overtuigende A3 Sportback
een bedrag van zo’n 45.000 euro. Op
dieselvlak is er één motorkeuze met
een 2,0liter
viercilinder die als 30
TDI 116 pk (38.570 euro) en als 35
TDI 150 pk (44.410 euro) levert. Het
aanbod van de A3 zal worden uitgebreid
met een pluginhybride,
de S3
en de RS 3 met vijfcilinder. Voorts
komt er weer een vierdeurs en een
cabriolet; een driedeurshatchback
wordt niet meer geleverd.
Rijimpressie
We konden een indruk opdoen met
de handgeschakelde 30 TDI met 116
pk en 300 Nm met een 15 millimeter
verlaagd sportonderstel en passieve
dempers. De 2,0liter
heeft in het
eerste deel van zijn toerenbereik voldoende
koppel om soepel met het
verkeer mee te komen. Hij sprint in
Het zicht naar voren is goed en over
de schouder is het ook acceptabel.
Op de tweede zitrij blijft er met een
testdummy van 1,80 meter zo’n 4
centimeter over tot de voorstoel en
nog een aantal meer tot de dakhemel.
Keurig conform het segment.
Dat geldt ook voor de 380 liter grote
bagageruimte.
In het interieur is wel van een revolutie
te spreken. De centrale MMIdraaiknop
met sneltoetsen op de
middentunnel is gesneuveld in de
zoektocht naar kostenverlaging
door minder knoppen. Voor de aircounit
zijn wel toetsen aanwezig,
maar vrijwel alle overige functies
gaan via het grote scherm, waarin de
connected mens uiteraard ook bediend
wordt. Het bedieningspaneel
reageert snel op je vingertoppen,
heeft een heldere structuur en
mooie graphics, maar je moet geregeld
een handeling meer verrichten
om een instelling te wijzingen dan
met echte toetsen. De digitale cockpit
achter het stuur met meerdere
layouts
laat zich makkelijk via de
stuurbediening verkennen. De
vormgeving van het dashboard is
modern en de afwerking prima,
maar de kwaliteit van de materialen
is niet constant. De zachte toplaag
oogt hoogwaardig, de overige, veelal
harde kunststoffen overtuigen niet
overal. Het grauwe gedeelte rond de
versnellingspook steekt schril af tegen
het fraaie horizontale paneel
voor de neus van de passagier. In de
portieren een vergelijkbaar beeld.
Met prachtige aluminium deurhendels
naast ietwat blikkerige aanvoelende
handgrepen. Het lijkt muggenzifterij,
maar waar een A3 zich doorgaans
met heerlijk geolied
draaiende, supersolide knoppen
wist te onderscheiden van een Golf
lukt dat in de huidige generatie minder
makkelijk. Het is vooral de (niet
heel) afwijkende indeling en vormgeving
die voor het onderscheid
moeten zorgen.
Motoren
Het motorenpalet bestaat voorlopig
uit vier varianten met de uitrustingsniveaus:
Pro Line, Business
Edition, S Edition en Edition One. De
30 TFSI is de instapper met een
1,0liter
driecilinder met 110 pk voor
34.370 euro. De populairste versie
10,1 seconden naar 100 km/h en al
ruim voor 4000 toeren per minuut is
hij afgeknepen en maakt hij ook een
goed hoorbaar knorrig geluid. Zolang
je hem tussen 1750 en 3500 in de
toerenteller houdt, is het een voldoende
sterke motorisering voor de
1345 kilo wegende hatchback. Het
meest opvallend is de lekker schakelende
zesbak. Niet meer zo licht als
voorheen, maar met een prettige
weerstand in de pook en strak afgebakende
versnellingen, al zullen weinig
rijders dat ervaren omdat de automatische
zevenbak in het merendeel
van de A3’s te vinden zal zijn.
Het onderstel is in zekere zin taai,
maar de dempers hebben afdoende
souplesse om oneffenheden te verwerken.
De achteras heeft de neiging
om op verzakte polderwegen
het asfalt te volgen, maar over het algemeen
rijdt hij probleemloos. Ook
in bochten: goed te plaatsen, weinig
rolbewegingen en een neutrale balans.
Door de zware dieselneus
schuift de voorzijde bij te enthousiast
gebruik rechtdoor en door gas te
lossen, is dat iets te verminderen.
Van een echte reactie van de kont is
geen sprake. Ook niet met het esp
uitgeschakeld. Dat is dan weer onderscheidend,
want dan kan bij een
Leon of Golf niet. De gereden versie
was uitgerust met de optionele variabele
besturing die slechts twee omwentelingen
van uiterst links naar
uiterst rechts vraagt. Rond de middenstand
is er echter voldoende rust
om goed rechtuit te sporen en bij
meer stuurhoek begint hij fanatieker
van richting te veranderen.
De A3 Sportback maakt allerlei indrukken.
De dashboardknuffelaar
en materialenfetisjist komt minder
aan zijn trekken dan voorheen. Geen
knoppen of druktoetsen om een onderscheidend
kwaliteitsgevoel te geven,
maar goed functionerende
schermen zoals in een VW Golf of
Seat Leon. Het is vooral meer van
hetzelfde geworden en het kwaliteitsverschil
is minder tastbaar. Dat
staat een succes waarschijnlijk niet
in de weg, want voor velen zijn de
prestige, de uitstraling en de looks
van een Audi in dit statusgevoelige
gedeelte van het Csegment
al genoeg.
Wat dat betreft zijn de vier ringen
onaantastbaar.
Eindoordeel
Mooie, goed gebouwde en strak rijdende
middenklasser. Minder tastbaar
onderscheid met concerngenoten
dan voorheen, maar voor de
doelgroep is de superieure uitstraling
van Audi waarschijnlijk toch onaantastbaar.
SPECIFICATIES
Audi A3 Sportback 30 TDI
Prijs: € 38.570,Topsnelheid:
206 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 10,1 s
Gem. verbruik: 1 op 28,6
CO2emissie:
92 g/km
Motor: vierinlijn,
1968 cm3, turbo
Max. vermogen: 116 pk (85 kW)/
27504250
min1
Max. koppel: 300 Nm/
16002500
min1
Brandstof: diesel
Transmissie: handgeschakelde vijfbak,
voorwielaandrijving
Met steeds meer van dezelfde
bouwstenen toch een ander huis
bouwen. Is dat Audi gelukt met de
A3 Sportback?
DOOR PETER HILHORST
De A3 Sportback staat op een doorontwikkeling
van het MQBplatform
voor compacte modellen met een
dwarsgeplaatste motor van het
Volkswagenconcern.
Daarop staan
onder meer ook de Seat Leon, Skoda
Octavia en Volkswagen Golf. Veel gedeelde
componenten dus. Onderhuids,
maar ook steeds meer in het
interieur met grote schermen en
nauwelijks meer fysieke knoppen.
Terwijl Audi zich juist van zijn ‘mindere’
concerngenoten wist te onderscheiden
met de afwerking van het
dashboard, het gevoel in de bedieningsinstrumenten
en het algehele
materiaalgebruik.
Uiterlijk
De auto is een paar centimeter langer
door ander bumperwerk, terwijl
de wielbasis en de hoogte nauwelijks
zijn veranderd. Het uiterlijk wel,
zonder iets van de herkenbaarheid
te verliezen. De zeshoekige grille
met het logo en koplampen met een
kleiner ‘traantje’ zijn de dingen
waaraan je de nieuwe generatie direct
onderscheidt. De kleur van die
lichtuitstulping
verschilt per uitvoering.
Zo is hij rood bij een RS en
blauw bij een hybride. Als eerbetoon
aan de veertigjarige Quattrohistorie
heeft hij subtiel uitgebouwde
wielkasten om de iets toegenomen
spoorbreedtes te huisvesten. Verder
heeft hij vooral veel geometrische
vormen in de bumperpartijen. De
auto is duidelijk nieuw, maar ook
weer niet zo dat het vorige type direct
achterhaald oogt.
Interieur
Audi is een meester in het creëren
van een goede werkplek door uitgebreide
verstelmogelijkheden. Dat
betekent laag bij de grond en met het
stuurwiel recht voor de borst. Dat is
in de A3 niet anders met in de gereden
uitvoering een S Lineinterieur
met goed sluitende sportstoelen.
Voor de doelgroep is de
superieure uitstraling van
Audi waarschijnlijk toch
onaantastbaar. FOTO'S
SAGMEISTER PHOTOGRAPHY
AUTOTEST