woensdag 25. 08. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Opel Mokka-e is een degelijke hipster
Op 31 augustus, 1 & 2 september kunnen kids van
5 t/m 12 jaar ruim 3 uur proeflessen volgen van
verschillende sporten tijdens de 2de editie van
de Sportspeeltuin van TC Koster in samenwerking
met diverse sportclubs uit de regio Parkstad. Je kunt
je aanmelden voor 1 van de 3 dagdelen waarin de
kids in groepjes rouleren om alle aanwezige sporten
uit te proberen. Tussendoor is er pauze met ranja
en wat lekkers, na afloop ga je met een ijsje en een
goedgevulde goodybag weer richting huis!
Graag logo’s van sportclubs en
de Sportspeeltuin bijplaatsen,
indien er ruimte is een stockfoto
van sportende kinderen of
gewoon veel kids bij elkaar die
plezier hebben…
PROBEER DIVERSE SPORTEN
FIT!KIDZ, GOLF, HANDBAL, HOCKEY,
KICKBOKSEN, TENNIS, VOETBAL, VOLLEYBAL
DOE jE mEE?
WaaR &
WaNNEER
Waar:
Tenniscentrum Koster,
Tunnelweg 86 Kerkrade
Wanneer:
Di. 31 aug. 2021
Wo. 1 sep. 2021
Do. 2 sep. 2021
aanvang: 14.00 uur
Entree: € 10,00
aanmelden:
Bel 045-2002252 of via
tenniscentrumkoster.nl
1
gROOT
SPORTfESTIjN!
Deze Mokka met ‘Vizor’grille
en vin
die centraal over de motorkap naar
achteren loopt, haalt zijn inspiratie
van de Manta, en zal als voorbeeld
dienen voor de komende generatie
Opelmodellen.
Het heeft wellicht
een set leuke wielen en de juiste
kleurcombinatie nodig, maar dan
rijd je ook echt in een aantrekkelijk
en goed geproportioneerd ding. Misschien
is het wel geen toeval dat de
Mokka zich met zijn vierkante snoet
en achterlichten op de uiterste hoeken
van het plaatwerk probeert om
zich zo groot mogelijk voor te doen.
Hij is namelijk niet zo heel groot.
Zo vernieuwend als het exterieurontwerp
is, zo bekend is de onderhuidse
techniek inmiddels. De nieuwe
Mokka is namelijk gebaseerd op
het PSA (tegenwoordig ‘Stellantis’)
platform
dat we kennen van onder
andere de Peugeot 2008, de DS 3
Crossback, de Citroën C4 en de Opel
Corsa. Met een lengte van 4,15 meter
en een hoogte van 1,52 meter is hij een
fractie groter dan de Corsa hatchback,
maar ook 15 centimeter korter
dan een Peugeot 2008. Vergeleken
met zijn voorganger zijn er ook centimeters
afgegaan, al is de wielbasis
toegenomen en daar draait het vooral
om in het interieur. Er is plek voor
vier volwassenen tot zo’n 1,85 meter
en 310 tot 1060 liter bagage.
Kijkend naar de concurrentie is de
Mokka redelijk geprijsd. De volledig
elektrische versie is er rijklaar vanaf
34.399 euro, tegenover 37.080 voor
een Peugeot 2008 of 35.995 voor een
Kia eNiro.
Voor zakelijke rijders is er
voor 34.999 euro de Business Elegance
inclusief navi, adaptieve cruise
control, 17inch
wielen en een achteruitrijcamera.
Onderhuidse werkt
een 136 pk elektromotor die de voorwielen
aandrijft en gevoed wordt
door een accupakket met een capaciteit
van 46 kWh, goed voor tussen de
150 en 300 kilometer. Niet baanbrekend,
maar gezien de prijs zijn het redelijke
prestaties. Een eenfase AClader
is standaard, een driefasenlader
waarmee de laadsnelheid tot 11 kW
wordt verhoogd, kost 1000 euro extra.
Aan een +100 kWsnellader
heeft
de Mokka circa 35 minuten nodig om
van 10 tot 80 procent bij te laden.
Omdat alle trekkracht al vanaf stilstand
beschikbaar is, ervaar je de
Mokka als vlot genoeg. Hij is begrensd
op 150 km/h. Ook in de bochten
merk je eigenlijk niet met zoveel
gewicht onderweg te zijn, omdat de
meeste massa laag en centraal is gesitueerd.
Daardoor hoeft het onderstel
niet overdreven hard te zijn en
heeft Opel een goede balans tussen
comfort en strak sturen.
De minimalistische stijl van het exterieur
is doorgetrokken naar het interieur.
Met fysieke knoppen, een apart
aircocluster,
druktoetsen op het
stuurwiel en een logische indeling
wel makkelijk te bedienen. Ook de
stoelen zijn met voldoende vulling en
pasvorm geschikt bevonden. Reken
op flink oppervlakken aan hard
kunststof. Het infotainmentsysteem
is nog steeds het oude, PSAscherm,
dat inmiddels wat gedateerd overkomt
en niet altijd even snel reageert.
Uiteraard komt de Mokka er ook met
conventionele aandrijflijnen: een
1,2liter
driecilinder turbo met 100 of
130 pk en optioneel een automaat op
de sterkere versie, alsook een 110 pk
handgeschakelde diesel. Deze Mokka’s
beginnen reeds bij 26.299 euro,
maar reken voor een beetje leuk aangeklede
versie toch algauw op 30.000
euro en meer.
Eindoordeel
Vanbuiten de hippe crossover waar
de automarkt op zit te wachten, vanbinnen
gewoon weer een degelijke
Opel. Klinkt als een prima combinatie.
SPECIFICATIES
Opel Mokkae
Prijs: € 33.399
Topsnelheid: 150 km/h
Acceleratie 0100:
9 s
Gem. verbruik: 17,4 kWh/100 km
Actieradius: 324 km
Motor: synchroonmotor perm. magneet
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 136 pk (100 kW)
Max. koppel: 260 Nm/0 min1
Transmissie: eentraps
reductieversnelling
Opel doet momenteel zijn uiterste
best om zich van zijn burgerlijke
imago te ontdoen. Dat lukt deels,
maar het is juist de degelijke en
voordelige kant van de nieuwe Opel
Mokka die we waarderen.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Opel Mokkae.
FOTO OPEL AUTOMOBILE GMBH
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto