woensdag 25. 08. 2021 15
Opel Mokka-e is een degelijke hipster
Opel doet momenteel zijn uiterste
best om zich van zijn burgerlijke
imago te ontdoen. Dat lukt deels,
maar het is juist de degelijke en
voordelige kant van de nieuwe Opel
Mokka die we waarderen.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Toegegeven, met deze nieuwe
vormtaal zal Opel zonder twijfel in
staat zijn om een jongere doelgroep
aan zich te binden zonder de oudjes
te verketteren. Deze Mokka met
‘Vizor’grille
en vin die centraal
over de motorkap naar achteren
loopt, haalt zijn inspiratie van de
roemruchte Manta, en zal als voorbeeld
dienen voor de komende generatie
Opelmodellen.
Het heeft
wellicht een set leuke wielen en de
juiste kleurcombinatie nodig, maar
dan rijd je ook echt in een aantrekkelijk
en goed geproportioneerd
ding. Over de kleur gesproken: het
groen waarin je ‘m overal ziet opduiken
in Opels eigen campagne, is
nota bene de standaardkleur. Wil je
iets anders, dan zul je moeten bijbetalen.
En wie in Nederland durft het
aan om buiten Maaskantje te gaan
rondrijden in een groene Opel met
Mantagenen?
Misschien is het wel
geen toeval dat de Mokka zich met
zijn overvierkante snoet en achterlichten
op de uiterste hoeken van
het plaatwerk probeert om zich zo
groot mogelijk voor te doen. Hij is
namelijk niet zo heel groot. Reden
ook waarom de meer op praktisch
comfort gerichte Crossland naast
de Mokka in de showroom blijft
staan. Voor fors minder geld, welteverstaan.
Techniek
Zo vernieuwend als het exterieurontwerp
is, zo bekend is de onderhuidse
techniek inmiddels. De nieuwe
Mokka is namelijk gebaseerd op
het PSA (tegenwoordig ‘Stellantis’)
platform
dat we kennen van onder
andere de Peugeot 2008, de DS 3
Crossback, de Citroën C4 en de
Opel Corsa. Met een lengte van 4,15
meter en een hoogte van 1,52 meter
is hij een fractie groter dan de Corsa
hatchback, maar ook 15 centimeter
korter dan een Peugeot 2008. Vergeleken
met zijn voorganger zijn er
ook de nodige centimeters afgegaan,
al is de wielbasis toegenomen
en daar draait het vooral om in het
interieur. Er is plek voor vier volwassenen
tot zo’n 1,85 meter en 310
tot 1060 liter bagage. Waar de meerprijs
van 3800 euro ten opzichte van
de Corsa precies vandaan moet komen,
is niet met rationele argumenten
te verklaren, maar mensen zijn
nou eenmaal bereid om meer te betalen
voor een auto met verhoogde
instap.
Concurrentie
Kijkend naar de concurrentie binnen
en buiten het eigen concern is
de Mokka in elk geval redelijk geprijsd.
De volledig elektrische versie
die we (voorlopig) als enige konden
proberen, is er rijklaar vanaf
34.399 euro, tegenover 37.080 voor
een Peugeot 2008 of 35.995 voor een
Kia eNiro.
Voor zakelijke rijders is
er voor 34.999 euro de Business Elegance
inclusief navi, adaptieve
cruise control, 17inch
wielen en een
achteruitrijcamera.
Zoals gezegd is de onderhuidse
techniek ons al overbekend uit de
elektrische Corsa, Peugeot 208 enzovoorts,
namelijk een 136 pk elektromotor
die de voorwielen aandrijft
en gevoed wordt door een accupakket
met een capaciteit van 46
kWh bruikbare inhoud. Uit ervaring
weten we inmiddels dat dit genoeg
is voor een actieradius die afhankelijk
van buitentemperatuur,
rijstijl en gemiddelde snelheid zo
tussen de 150 en 300 kilometer ligt.
Bepaald niet baanbrekend, maar
gezien de prijs zijn het redelijke
prestaties. Een eenfase AClader
is
standaard, een driefasenlader
waarmee de laadsnelheid tot 11 kW
wordt verhoogd, kost 1000 euro extra.
Aan een +100 kWsnellader
heeft de Mokka circa 35 minuten
nodig om van 10 tot 80 procent bij te
laden.
Wellicht klinkt 136 pk en 260 Nm als
te weinig voor een auto met een rijklaar
gewicht van 1600 kilo, maar
omdat alle trekkracht al vanaf stilstand
beschikbaar is, ervaar je de
Mokka als ruimschoots vlot genoeg.
Hij is begrensd op 150 km/h, en da’s
eigenlijk hard zat. Anders trek je sowieso
de accu in een half uur leeg.
Ook in de bochten merk je eigenlijk
niet met zoveel gewicht onderweg
te zijn, omdat de meeste massa laag
en centraal in de auto is gesitueerd.
Daardoor hoeft het onderstel niet
overdreven hard te zijn en heeft
Opel een goede balans tussen comfort
en strak sturen. De besturing is
wel aan de lichte kant, waar de Corsa
nog iets van gevoel biedt.
Ouderwets Opel
De minimalistische stijl van het exterieur
is naadloos doorgetrokken
naar het interieur. Het zal door sommigen
wellicht als een beetje saai
worden geïnterpreteerd, maar het
is met voldoende fysieke knoppen,
een apart aircocluster,
druktoetsen
op het stuurwiel en een logische
Opel Mokkae.
FOTO OPEL AUTOMOBILE GMBH
van smartphoneapps.
Maar net als
voor de aandrijflijn geldt dat dit gezien
de prijs van de auto minder erg
is dan in duurdere Stellantismodellen
met hetzelfde systeem.
Uiteraard komt de Mokka er ook
met conventionele aandrijflijnen, te
weten een 1,2liter
driecilinder turbo
met 100 of 130 pk en optioneel een
automaat op de sterkere versie, alsook
een 110 pk handgeschakelde
diesel. Deze Mokka’s beginnen
reeds bij 26.299 euro, maar reken
voor een beetje leuk aangeklede
versie toch algauw op 30.000 euro
en meer. Of 30.199 als je per sé geen
groene wilt…
Eindoordeel
Vanbuiten de hippe crossover waar
de automarkt op zit te wachten,
vanbinnen gewoon weer een degelijke
Opel. Klinkt als een prima combinatie.
SPECIFICATIES
Opel Mokkae
Prijs: € 33.399
Topsnelheid: 150 km/h
Acceleratie 0100:
9 s
Gem. verbruik: 17,4 kWh/100 km
Actieradius: 324 km
Motor: synchroonmotor perm. magneet
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 136 pk (100 kW)
Max. koppel: 260 Nm/0 min1
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: voorwielen
Spec. massa: 11 kg/pk
Accucapaciteit: 46 kWh
AC laden: 7,4 kW
Onderstel: v: McPherson, stabi/
a: torsieas,
stabi
Remmen: v: gev. schijven/a: schijven
Bandenmaat: 215/65R16
AUTOTEST
indeling wel makkelijk te bedienen.
Da’s dat stukje ouderwetse Opel dat
we wel kunnen waarderen, net zoals
de nog altijd pertinente weigering
van Opel om slechte stoelen in een
auto te plaatsen. Ook deze zetels
zijn met voldoende vulling en pasvorm
geschikt bevonden. Zoals bij
elke auto in dit segment kun je rekenen
op flink oppervlakken aan hard
kunststof. Helaas tref je ook her en
der pianolak; spul dat er leuk uitziet
in de folder, maar in de praktijk niet
kras
en kraakvast is. Enkele sierlijsten
rondom het dashboard zijn in
felle kleuren uit te voeren om de
eventuele saaiheid wat te breken.
Het infotainmentsysteem is helaas
nog steeds het oude, maar niet vertrouwde
PSAscherm,
dat inmiddels
wat gedateerd overkomt en
niet altijd even snel reageert. Ook
ben je voor navigatie tussen snelladers
op langere routes afhankelijk
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
AUTO