Woensdag 24. 08. 2022 AUTO 13
Autotest
Toyota Aygo X is klein maar volwassen
doende sterk, dus dat je met trommels
achter rijdt, merk je niet eens.
Hetzelfde geldt voor de aandrijflijn,
die in dit geval bestond uit een turboloze
eenliter driecilinder met 72 pk,
gekoppeld aan een nieuwe continu
variabele transmissie. Met een
0-100-tijd van amper 15 seconden
vergt invoegen en inhalen een vooruitziende
blik, maar eigenlijk is het
precies voldoende vermogen voor
een auto als deze. Zonder mild hybrid
systeem of turbo is de motor op
papier niet bijzonder zuinig, wat in
Nederland helaas een bpm-toeslag
van net geen 2000 euro tot gevolg
heeft. Dat is behoorlijk wat geld voor
een auto van in totaal 16.000 euro.
Het is echter gemeengoed in dit segment,
dus in absolute zin is de Aygo
efficiënt genoeg. Een handgeschakelde
vijfbak is standaard, maar
voor 1700 euro kun je de genoemde
automaat krijgen. De combinatie
van een cvt-automaat in combinatie
met een turboloze motor met maar
93 Nm is niet altijd ideaal. Met zo
weinig koppel gaat de bak al snel op
zoek naar veel toeren. Dat is één
ding, maar het vervelende is dat hij
bij de geringste beweging van het
gaspedaal al in actie komt, waardoor
je constant het gevoel hebt van een
elastieken gaskabel. Maar zodra je
Toyota Aygo X.
Foto Toyota
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De goedkope auto bestaat niet
meer, maar naar compacte modellen
blijft vraag. Daarom heeft
Toyota op basis van het Yaris-platform
deze Aygo X gebouwd. Kost
wat, maar dan heb je ook wat.
Door Dries van den Elzen
Het is inmiddels wel bekend waarom
bijna alle autofabrikanten zich uit
het A-segment hebben teruggetrokken.
Stringente veiligheids- en milieueisen
maken het onmogelijk om
een écht goedkope auto gehomologeerd
te krijgen. Tel daarbij op dat de
marges in dit bodemsegment flinterdun
zijn en het ondernemersrisico is
al snel te groot. Dus moest Toyota
voor de opvolger van de uiterst succesvolle
drieling Aygo/C1/108 doorgaan
zonder de assistentie van Stellantis.
Om zichzelf de ontwikkelingskosten
van een volledig nieuw
platform te besparen, wordt voor de
Aygo X gebruikgemaakt van een ingekorte
Yaris-bodemplaat. Dat is
ook wel aan de afmetingen te zien,
want de nieuwe Aygo is maar liefst
23,5 centimeter langer en 12,5 centimeter
breder dan z’n voorganger. In
hoeverre je nog écht van een A-segmenter
kunt spreken, is dus open
voor discussie. De afmetingen komen
nog het meest overeen met die
van een Suzuki Ignis. Het biedt Toyota
ruimte om ‘m ook qua prijs een
beetje upmarket te schuiven, zodat
er nog wat mee te verdienen valt.
Stijloefening
Dat is wel te zien aan het uiterlijk.
Want in tegenstelling tot zo’n Ignis,
Up of Toyota’s eigen iQ van weleer, is
de Aygo X overduidelijk meer een
hippe stijloefening dan een maximaal
functioneel model. De aflopende
daklijn, kleine achterklep en lage
raampartij staan in dienst van een
‘dynamische’ lijnvoering. Zo ook de
grote wielen, die helemaal naar de
uiterste hoeken van de auto geduwd
zijn. Met als prettig neveneffect dat
de binnenruimte daardoor gemaximaliseerd
kon worden. Met een 11
millimeter verhoogde grondspeling
en 44 millimeter hogere zitpositie is
de instap wel halfhoog gemaakt, wat
voor menig prospect van niet te onderschatten
belang is. Het interieur
is wat minder uitbundig gestyled
dan de buitenkant, maar aanzienlijk
minder karig dan de vorige Aygo. Uiteraard
hebben we wel gereden in
pre-productie-exemplaren met de
nodige optionele uitrusting, dus hoe
het interieur van de net geen 16.000
euro kostende instapper is, kunnen
we niet zeggen.
Interieur
Wel dat het met enige aankleding
van het niveau van de gemiddelde
B-segmenter is qua materialen, afwerking
en voorzieningen. Zoals een
infotainmentsysteem met navigatie
en draadloze smartphone-connectie.
Ondanks het ontbreken van axiale
stuurverstelling is een goede zitpositie
zo gevonden, op stoelen die
voor dit type auto een afdoende pasvorm
en ondersteuning bieden. Het
zicht naar voren en opzij is door de
iets verhoogde zit en niet al te dikke
raamstijlen prima. Rechts afslaan
over een druk fietspad is met een
achtersteven die voor 90 procent uit
blik bestaat wel een uitdaging. Evenals
inparkeren zonder optionele camera.
Op de achterbank zit je met een lengte
van circa 1,85 meter klemvast
‘achter jezelf’, met je hoofd tegen het
plafond. We hebben echter alleen
kunnen rijden in de versie met het
optionele stoffen schuifdak, dus wellicht
biedt de dichte versie iets meer
hoofdruimte. De instap naar de achterbank
is bijzonder krap door de
driehoekige deuropening. En eenmaal
op je plek is de ervaring door de
kleine raampartij vrij claustrofobisch.
De zijraampjes kunnen ook
niet naar beneden worden gerold, alleen
naar buiten worden geklapt. De
extra wielbasis is vooral ten goede
gekomen aan de kofferbak, die nu 231
liter meet (of een paar liter minder
als je kiest voor de optionele JBL-audio
met subwoofer, die daar dan onder
de vloer terechtkomt). Met de
bankleuningen in ongelijke delen
plat komt het totaal op 829 liter. De
laadopening is nogal krap, omdat die
geflankeerd wordt door enorme
lichtclusters en een forse bumperpartij.
Het is nu wel een klep van blik
met een raampje, geen glasplaat zoals
bij het vorige model.
Rijervaring
Ondanks de groeispurt heeft Toyota
het gewicht van de Aygo X onder de
1000 kilo weten te houden. Onder
meer doordat zijn carrosserie kaal
de lichtste is van alle segmentgenoten.
Toch lijkt dat niet ten koste te
zijn gegaan van de stijfheid. De Aygo
ligt met z’n 18-inch wielen en – bij
deze gelegenheid – Falken-banden in
de bijzondere maat 175/65R18 als
een blok op de weg. De schokdempers
doen deze keer wat hun naam
impliceert, al kun je bij zo’n korte
wielbasis enige stoterigheid nooit
helemaal wegnemen. Door de vierkante
voetafdruk en de volwassen
wegligging is de Aygo niet alleen een
stabiele, maar ook een leuke auto om
in te rijden. Het Yaris-stuurwiel ligt
sowieso lekker in de hand, maar er
komt ook echt informatie van de
voortrein door terug. De remmerij is
met zo’n laag gewicht al snel volde
pook naar links tikt, gedraagt de
bak zich als een conventionele automaat
met voorgeprogrammeerde
versnellingen, waar je met de pook of
schakelflippers doorheen kunt wandelen.
En daarop reageert-ie nog
best vlot ook. Probleem opgelost
dus.
Maar met zo’n automaat en eventueel
het stoffen schuifdakje loopt de
prijs al op tot boven de 20.000 euro,
aangezien de cvt niet op de instapper
verkrijgbaar is. Voor een versie met
radio, parkeercamera en smartphone
connectie betaal je 17.595
euro. Met 18-inch lichtmetaal en navi
ga je al naar 20.795 euro. Alleen al de
standaard veiligheidssystemen
(waaronder ook adaptieve cruise
control), betere wegligging en airco
zijn de extra investering waard.
Maar dan nog betaal je overduidelijk
voor het ‘crossover’-aspect met de
grote wielen enzovoorts. De restwaarde
van compacte Toyota’s is altijd
al goed geweest en wordt voortaan
extra geholpen door een maximale
garantietermijn van 10 jaar,
zolang het periodieke onderhoud bij
de dealer wordt uitgevoerd.
Eindoordeel
De prijs van Toyota’s A-segmenter is
flink omhooggegaan, maar de valuefor
money is er toch beter op geworden.
De auto is klein, maar zeer volwassen.
SPECIFICATIES
Toyota Aygo X
Prijs: € 19.295
Topsnelheid: 151 km/h
Acceleratie 0-100: 14,8 s
Gem. verbruik: 1 op 20,4
CO2-emissie: 110 g/km
Brandstofmotor: drie-in-lijn, 998 cm3
Max. vermogen: 72 pk (53 kW)/6000
Min-1
Max. koppel: 93 Nm/4400 Min-1