Woensdag 23. 08. 2023 7
Verhalen uit de provincie
Door MarcelVan Lier
Historische autorit 27 augustus op herhaling
CYCLING WEEKEND BANHOLT
ZATERDAG 9 SEPTEMBER 2023
SPECIALIZED GRAVEL SERIES LIMBURG
GRAVEL TOERTOCHT
65KM, 125KM EN 200KM
NK-GRAVEL
2023
WWW.GRAVEL-LIMBURG.NL
ZONDAG 10 SEPTEMBER 2023
SHIMANO KIDS MTB RACE
GRATIS DEELNAME
(3-12 JAAR)
Ere wie ere toekomt. Dat vinden ze
zelfs in Arnhem, de stad die tot voor
kort de primeur claimde maar nu erkent
dat dit onterecht was. “Dat heb
ik zwart op wit”, zegt Belfeldenaar
Henk Brauer. Hij was het die ontdekte
dat de eerste auto op Nederlandse
bodem niet in Arnhem (1896) of Tilburg
(1895) reed, maar in Venlo. Een
oud krantenbericht uit 1893 dat
voormalig stadsarchivaris Martin
Bergevoet had opgediept, zette de
oud-wethouder op het spoor. Het
Venloosch Weekblad schreef op 8 april
van dat jaar over een rijtuig op drie
raderen en zonder paarden dat in de
stad veel bekijks trok. Eene machine
door benzine in beweging gebracht
reed van Suchtelen naar Venlo en
deed daar slechts een half uur over.
Brauer stelde op basis van eigen research
vast dat het ging om een Benz
Patent Motorwagen nummer 3, de
eerste auto die bouwer Carl Benz op
de markt bracht. In totaal zijn er 25
gemaakt. Achter het stuur zat ene
Richard Freudenberg, een rijke textielfabrikant
uit Süchteln en tevens
burgemeester van dit Duitse grensstadje.
“Hij kende Venlo goed en is
vermoedelijk naar het raadhuis gereden.
We hebben inmiddels een opgetekende
ooggetuigenverklaring
van de destijds zesjarige Louis Geeraedts,
die zijn ouders vertelde dat hij
een kar zonder paard had zien rijden,
waarschijnlijk op de Parade.”
Gedenkteken
Na uitgebreid vervolgonderzoek, in
samenwerking met Martin Bergevoet,
vielen alle puzzelstukjes op hun
plek. Met hun publicaties herschreven
zij de vaderlandse automobielgeschiedenis.
Niet Arnhem, waar
een monument staat, maar Venlo
heeft recht op een gedenkteken,
hield Brauer het gemeentebestuur
voor. En dat komt er ook. Zondag 27
augustus rijden zo’n honderd oldtimers
de route van die allereerste autorit
op Nederlands grondgebied.
Net als toen vanuit Süchteln, waar
burgemeester Anemüller het startsein
geeft, vervolgens de grens over
en dan via de Leutherweg, Kaldenkerkerweg
en Keulse Poort naar het
voormalige oudste tankstation van
het land naast het Limburgs Museum.
Daar wordt om 13.00 uur de plaquette
onthuld. Met daarop een QRcode
waarmee het achtergrondverhaal
van de historische autorit op te
halen is.
Onder de deelnemende oldtimers
bevinden zich enkele antieken en bijzondere
automobielen. De Benz Patentwagen
3 die in 1893 door Venlo
tufte, ontbreekt. „Daar is nog slechts
één exemplaar van over”, weet Brauer.
„Hij is van het Science Museum in
Londen. Ik ben er geweest, maar het
museum wilde hem niet uitlenen.
Wel is zondag een Benz Patentwagen
nummer 1 te zien. Die zou ook mee
kunnen rijden, maar dat risico nemen
we vanwege zijn kwetsbare
staat liever niet.”
Het automuseum op wielen zal ongetwijfeld
veel bekijks krijgen. Brauer
hoopt echter dat er ook oog is voor de
onthulling van de plaquette. „De gedenkplaat
herinnert eraan dat Venlo
het vertrekpunt was van de automobiliteit
in Nederland, die een enorme
impact heeft gehad op onze samenleving.”
Venlo was in 1893 de eerste stad in
Nederland waar een auto reed. Dat
wordt 130 jaar na dato gevierd met
een herdenkingsplaquette en een
bijzondere oldtimerrit.
Voor u geselecteerd!
Op deze pagina presenteert de
redactie van VIA opmerkelijke
verhalen uit Limburg
Henk Brauer (links) met
Thijs Coppes in de MG
TD uit 1952 waarmee
hij deelneemt aan de
Memorialrit. Foto
Marcel van Hameren
LIMBURG