woensdag 01. 09. 2021 AUTO 13
Toyota Higlander Hybrid: prima poldermodel
spullen. De Highlander heeft altijd
zeven zitplaatsen, rondom ledverlichting,
klimaatregeling met drie
zones, alle mogelijke connectiviteit
en minimaal 18inch
lichtmetaal.
Voor 20inch
wielen, leren bekleding,
een headup
display en uitgebreidere
audio moet je de duurdere
uitvoeringen kiezen.
Helemaal niets op aan te merken,
dus? Je moet misschien even wennen
aan zijn grote maten en ook een
parkeerplaats vinden kan daardoor
iets langer duren. Er zijn grote
SUV’s die wat dynamischer zijn en
scherper sturen, maar dat kun je
geen must noemen bij dit type auto.
Hij stuurt precies genoeg, maar
vooral soepel en comfortabel. Nog
belangrijker in dit segment zijn
ruimte en praktische voorzieningen
en die heeft hij in overvloed. Bovendien
is de aandrijflijn een prettige.
Geen inspirerende voor de sportief
ingestelde rijder, maar voor de familieman
prima. De motoren doen hun
werk vooral stil en op de achtergrond,
maar voldoende krachtig.
AUTOTEST
Toyota Highlander
Hybrid. FOTO'S TOYOTA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De introductie van de Highlanderwas
hier groot nieuws, maar in
andere delen van de wereld oude
koek.
DOOR JACO BIJLSMA
Het is overigens vooral groot
nieuws wat betreft de maten van het
model, niet qua verwacht marktaandeel.
En de Highlander mag hier
dan helemaal nieuw zijn, overzees
kennen ze de modelnaam al jaren,
hoewel hij in Australië en Japan
Kluger genoemd wordt. Het model
loopt alweer 20 jaar mee op die
markten en staat daar te boek als
midsize crossoverSUV.
Niet als echte terreinauto dus. Want
dit mag dan een heel grote Toyota
met vierwielaandrijving zijn, maar
het is geen Landcruiser. Dat is
zwaar gereedschap voor professionals,
deze Highlander is een commerciëler
model dat inspeelt op de
vraag naar hybrides en een model
dat mogelijk een gat kan vullen. Ik
doel op het wegvallen van bijna het
complete MPVsegment.
De modellen
die internationaal ook wel de
people movers werden genoemd,
omdat ze als busachtigen vooral gericht
waren op het verplaatsen van
zo veel mogelijk mensen. Deze ruim
bemeten Highlander met zijn zeven
zitplaatsen moet een alternatief zijn
voor grote gezinnen. In het Toyotamodellenpalet
past deze grote SUV
tussen de RAV4 en de Landcruiser,
al is die laatste eigenlijk een echte
terreinauto en geen SUV.
Ruimte
Deze Highlander is 36 cm langer
dan de RAV4 en zelfs langer 15,6 cm
langer dan de tot nu grootste Toyota,
de Landcruiser. Ook de basis
voor veel beenruimte is gelegd met
een wielbasis van 285 cm, en ook
daarmee overtreft hij de Landcruiser
en RAV4. Bovendien is de binnenruimte
heel praktisch ingericht
op grote gezinnen en zullen de hockeyvaders
en moeders
de vervoerscapaciteit
ook waarderen.
Want in het handjevol tot personenauto
omgebouwde busjes, dat na
het verscheiden van de Renault Espace
straks overblijft, moet je ook
maar gezien willen worden.
Echte zevenzitsSUV’s
zijn er ook
niet heel veel. Toch wil je op de derde
zitrij van deze Highlander als volwassene
niet echt lang zitten, maar
het kan wel. Je hebt het er beter dan
bij de meeste vergelijkbare SUV’s,
want de zitplaatsen zijn goed toegankelijk
en je hebt er meer ruimte.
In de situaties dat je met minder zitplaatsen
toekunt, kun je profiteren
van het grote bagageruim. Dat meet
met de derde zitrij plat een zeer royale
865 liter en als je ook de verschuifbare
stoelen op de tweede rij
opoffert, past er dik 1900 liter in. En
nu we toch met de cijfers van de
ruimhartige reus bezig zijn; je mag
er een geremde aanhanger van twee
ton mee trekken.
Offroad of SUV?
Dat hij de Landcruiser overtreft
qua maten, wil niet zeggen dat hij
dat ook met zijn offroadeigenschappen
doet. Nee, deze Highlander
is meer een SUV, met meer bodemvrijheid
en vierwielaandrijving,
maar geen echte terreinauto
zoals de Landcruiser. De vierwielaandrijving
van de Highlander is
meer een bijverschijnsel van zijn hybride
aandrijflijn dan een heavydutysysteem
met zware aandrijfassen,
extra koppelingen en echte
sperdifferentiëlen. Deze configuratie
heeft de viercilinder 2.5benzinemotor
van de RAV4 en krijgt assistentie
van twee elektromotoren.
Een daarvan drijft de achteras aan.
In combinatie met de continu variabele
transmissie en de nodige elektronica
wordt de aandrijfkracht zo
slim mogelijk ingezet en grip gewaarborgd.
Als je dit jaar in Nederland
blijft en over de Veluwe over
onverharde paden de laatste kilometers
naar je vakantiehuis moet
afleggen, dan is er nog een Trailknop
waarmee je het 4WDsysteem
de optimale programmering geeft
om grip op de situatie te houden.
Beschaafd
In ons keurig aangeharkte landje
met asfalt
en klinkerklimaat gedraagt
de Highlander zich zeer beschaafd.
Het is een zeer relaxte reisauto.
Als je met niet te veel haast gas
geeft en de cvt even de tijd geeft om
toeren te maken, voorkom je onaangenaam
toerengekrijs en kun je op
snelheid heel ontspannen voortkruisen.
Je zit lekker hoog en zeer
ruim in een goed gebouwd interieur
van mooie materialen. Dat Toyota
ook weet wat in 2021 connectiviteitseisen
zijn, laat het zien met het
goed werkende Apple Carplay en
Android Auto en dat maakt van
deze cockpit een aangename werkplek.
Rijassistentiesystemen zijn
ook uptodate,
werken goed mee en
zijn deels uitschakelbaar als je daar
prijs op stelt.
De reeks start met een Businessuitvoering,
die net onder de 60 mille
duikt. De normale basisuitvoering
is de Style die er vanaf 62.995 euro
is. Dan is er nog de keus uit een Executive
en een Premiumuitvoering,
die met net geen 77.000 euro de
voorlopige topper is. Maar ook de
basisuitvoering zit al goed in de
Het is weliswaar geen trendy PHEV
waarmee je hele stukken puur elektrisch
kunt rijden en dus is zijn
emissiecijfer iets hoger, maar in de
echte wereld stoot hij bij de gemiddelde
gebruiker misschien juist wel
minder uit. Hij scoorde op onze
normronde in elk geval bovengemiddeld
goed voor zo’n grote jongen.
Realiseer je bovendien dat de
hybrideaandrijflijn
altijd voor je
aan het werk is zonder dat je hoeft te
stekkeren. Zijn testverbruik bleek
daardoor aangenaam laag. We
scoorden zelf beter dan de fabrieksopgave,
want ons beste resultaat
was 1 op 16,4.
Eindoordeel
Zijn sterke punten zijn duidelijk: de
Highlander biedt heel veel ruimte,
comfort, een royale uitrusting en
een bovengemiddeld zuinige aandrijflijn.
Geen echte terreinauto,
maar een prima poldermodel.
SPECIFICATIES
Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD
Business Plus
Prijs: € 72.995
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
8,3 s
Gem. verbruik: 1 op 14,3
CO2emissie:
158 g/km
Motor: 2487 cm3, vierinlijn,
twee
elektromotoren
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 248 pk
(182,3 kW)
Max. koppel benzinemotor: 270 Nm
Brandstof: benzine
Transmissie: continu variabele transmissie
Aandrijving: vierwielaandrijving
Onderstel: McPherson voor, dubbele
draagarmen achter, schroefveren
Remmen: geventileerde schijven
rondom