woensdag 01. 09. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Toyota Higlander Hybrid: prima poldermodel
Montèl Turner
Hoekbank. Zoals getoond in stof incl.
pocketvering en metalen poot zwart € 1799.-
In stof vanaf € 1599,-
NU MET 10% KORTING
1439.-
*Banktopppers zijn uitgesloten van de actie, deze hebben al een vaste voordeelprijs.
**bij besteding vanaf € 1500.-
Montèl Traffic
Banktopper* Hoekbank.
In stof incl. HR schuim en metalen
sledepoten van € 2699.- voor
2199.-
Montèl Mouro
Hoekbank. Zoals getoond in stof excl. hoofdsteun
€ 2299.- In leer vanaf € 3299.- In stof vanaf € 2099.-
NU MET 10% KORTING
1889.-
10% OPENINGS
KORTING*
ROUND
TABLE
CADEAU
Voor de eerste 100 klanten
**
WE ZITTEN
WEER LEKKER
IN VENLO
COMPLEET
VERNIEUWDE
WINKEL
Montèl Phillipe
3-zits. Zoals getoond
en in stof vanaf incl. 2 ar mkussens
en sledepoot excl. sierkussen € 1699.-
NU MET 10% KORTING
1529.-
Woonboulevard Trefcenter
Het model staat overzees te boek als
midsize crossoverSUV.
Niet als echte
terreinauto dus. Want dit mag dan
een heel grote Toyota met vierwielaandrijving
zijn, maar het is geen
Landcruiser. De Highlander is een
commerciëler model dat inspeelt op
de vraag naar hybrides en een model
dat mogelijk het gat van het bijna het
compleet weggevallen MPVsegment
kan vullen. In het Toyotamodellenpalet
past deze grote SUV tussen
de RAV4 en de Landcruiser. Deze
Highlander is 36 cm langer dan de
RAV4 en zelfs langer 15,6 cm langer
dan de tot nu grootste Toyota, de
Landcruiser. Ook de basis voor veel
beenruimte is gelegd met een wielbasis
van 285 cm. Bovendien is de binnenruimte
praktisch ingericht op
grote gezinnen.
Echte zevenzitsSUV’s
zijn er ook
niet heel veel. Toch wil je op de derde
zitrij van deze Highlander als volwassene
niet echt lang zitten, maar
het kan wel. In de situaties dat je met
minder zitplaatsen toekunt, kun je
profiteren van het grote bagageruim.
Dat meet met de derde zitrij plat 865
liter en als je ook de verschuifbare
stoelen op de tweede rij opoffert, past
er dik 1900 liter in.
Dat hij de Landcruiser overtreft qua
maten, wil niet zeggen dat hij dat ook
met zijn offroadeigenschappen
doet. De Highlander is meer een
SUV, met meer bodemvrijheid en
vierwielaandrijving, maar geen echte
terreinauto. De vierwielaandrijving
is meer een bijverschijnsel van
zijn hybride aandrijflijn. Deze configuratie
heeft de viercilinder 2.5benzinemotor
van de RAV4 en krijgt assistentie
van twee elektromotoren.
Een daarvan drijft de achteras aan.
In combinatie met de continu variabele
transmissie wordt de aandrijfkracht
zo slim mogelijk ingezet.
De Highlander is een zeer relaxte
reisauto. Als je met niet te veel haast
gas geeft en de cvt even de tijd geeft
om toeren te maken, voorkom je onaangenaam
toerengekrijs en kun je
op snelheid heel ontspannen voortkruisen.
Je zit hoog en zeer ruim in
een goed gebouwd interieur van
mooie materialen. Dat Toyota ook
weet wat in 2021 connectiviteitseisen
zijn, laat het zien met het goed
werkende Apple Carplay en Android
Auto en dat maakt van deze cockpit
een aangename werkplek. Rijassistentiesystemen
zijn ook uptodate,
werken goed mee. De reeks start met
een Businessuitvoering,
die net onder
de 60 mille duikt. De basisuitvoering
is de Style die er vanaf 62.995
euro is. Dan is er nog de keus uit Executive
en Premium, met net geen
77.000 euro de voorlopige topper.
Maar ook de basisuitvoering zit al
goed in de spullen. De Highlander
heeft altijd zeven zitplaatsen, rondom
ledverlichting, klimaatregeling
met drie zones, connectiviteit en minimaal
18inch
lichtmetaal.
Je moet misschien even wennen aan
zijn grote maten en ook een parkeerplaats
vinden kan daardoor iets langer
duren. Hij stuurt precies genoeg,
maar vooral soepel en comfortabel.
Nog belangrijker zijn ruimte en praktische
voorzieningen en die heeft hij
in overvloed. Bovendien is de aandrijflijn
prettig. De motoren doen
hun werk vooral stil en op de achtergrond,
maar voldoende krachtig. Hij
scoorde op onze normronde bovengemiddeld
goed. Realiseer je bovendien
dat de hybrideaandrijflijn
altijd
voor je aan het werk is zonder dat je
hoeft te stekkeren. Zijn testverbruik
bleek daardoor aangenaam laag.
Eindoordeel
Zijn sterke punten zijn duidelijk: heel
veel ruimte, comfort, een royale uitrusting
en een bovengemiddeld zuinige
aandrijflijn. Geen echte terreinauto,
maar een prima poldermodel.
SPECIFICATIES
Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD
Business Plus
Prijs: € 72.995
Topsnelheid: 180 km/h
Acc. 0100:
8,3 s
Gem. verbruik: 1 op 14,3
CO2emissie:
158 g/km
Motor: 2487 cm3, vierinlijn,
twee elektromotoren
Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
Max. vermogen (gecomb.): 248 pk
(182,3 kW)
Max. koppel benzinemotor: 270 Nm
De introductie van de Highlanderwas
hier groot nieuws, maar in
andere delen van de wereld oude
koek.
DOOR JACO BIJLSMA
Toyota Highlander
Hybrid. FOTO TOYOTA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto