woensdag 08. 09. 2021 AUTO 13
mer begrensd op 250 km/h. Het zijn
niet alleen de naakte cijfers, ook uit
het gedrag van de EA888 blijkt dat
hij gekneveld is. De gasrespons is
aarzelend en de bereidheid om toeren
te maken beperkt. Als de turbo
eenmaal op gang is, zit er natuurlijk
best vaart in, maar zelfs een kunstmatig
roffeltje kan een ietwat gestreste
ondertoon niet helemaal
maskeren. Het maakt voorts niets
uit of je schakelt bij 4000 of 6000
toeren, de snelheidssensatie is identiek.
De zeventrapsautomaat met
dubbele koppeling is goed bij de les,
maar pleegt een kapitale zonde
door zelf op te schakelen zodra het
rood wordt aangetikt, en bij vol gas
te blijven terugschakelen in de
handstand. Enige bijdrage aan de
feestvreugde levert hij ook niet, omdat
de versnellingen compleet emotieloos
aan elkaar worden geregen.
Met andere woorden een ouderwets
effectieve aandrijflijn, maar
niks om de wekker op zondagochtend
voor te zetten.
Rijgedrag
Qua onderstel is er wel merkbaar
vooruitgang geboekt, met optionele
schokdempers die in een aanzienlijk
breder spectrum opereren. In
de meest comfortabele stand en
met 18inch
wielen blijft de staat van
het wegdek voor de inzittenden een
goed bewaard geheim. Met 19inch
komen korte oneffenheden soms
hard door en met de dempers in de
dynamische stand worden wagen
en wielen strak aangelijnd. Het weggedrag
is weinig verrassend, met
enorme hoeveelheden grip en tractie
om uit te buiten, maar ook een
vrij eendimensionaal karakter
waarvoor Audi blijkbaar te rade is
gegaan bij de Deutsche Bahn. Zeer
stabiel en slechts beperkt met het
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
eur ook slechts in enkele details, terwijl
je wel geacht wordt om ten minste
67.410 euro (da’s 30k meer dan
het instapmodel) over te maken.
Om er een échte S3 van te maken
loopt de teller al over de 70.000 euro
dankzij met leer en alcantara beklede
sportstoelen en een paar leuke
sierlijstjes. De testauto was verre
van fulloptions
en ging met speels
gemak door de grens van 80 mille.
Om even het geheugen op te frissen
wat je voor dat geld nog meer kunt
krijgen vandaag de dag, zomaar een
greep: een Polestar 2 met 408 pk is
er voor minder dan 60.000 euro, een
Volvo S60 T8 met 405 pk voor een
paar duizend euro meer. Een BMW
M340i van een segment hoger en
met 374 pk begint ruimschoots onder
de 80.000. En als het per se een
Audi moet zijn, kun je voor de prijs
van een licht aangeklede S3 ook een
A7 op de stoep zetten. Dat je ’t maar
even weet. Auto’s van een totaal ander
type dan dit, maar wel nuttig om
te illustreren hoe duur kleine auto’s
met grote motoren vandaag de dag
zijn.
De bpmcomponent
in de prijs
(16.190 euro in het geval van de S3) is
relatief gezien steeds hoger naarmate
de basisauto goedkoper
wordt, waardoor dit type vierwielaangedreven
sportcompacts lastig
aan de man te brengen is in Nederland.
Aandrijving
Toch zal de roep van de vier ringen
op het front en de belofte van 310 pk,
een DSGautomaat
en vierwielaandrijving
genoeg zijn om het toch op
zijn minst even uit te proberen.
Maar niet voordat je je realiseert
dat die waarden nauwelijks beter
zijn dan van het uitgaande model.
Ongetwijfeld omdat het zo lastig is
om een verbrandingsmotor te homologeren,
blijft er weinig ruimte
voor vermogensstijging over. De 10
pk extra kan niet voorkomen dat
deze S3 nota bene een paar tienden
langzamer naar de 100 km/h sprint
dan de vorige, en met 4,9 seconden
terug is op het niveau van het model
uit 2013. De top is uiteraard nog imgas
controleerbaar. Met de bekende
superprecieze besturing die tegelijk
aanvoelt alsof je die via een elastiek
bedient. De achteras helpt alleen
in het eerste deel van de bocht
om de auto van richting te laten veranderen
en de vierwielaandrijving
trekt meer dan hij duwt. Zoals altijd
schittert de S3 wanneer de ondergrond
glad en onregelmatig wordt.
Dan zijn er maar weinig concurrenten
die ‘m kunnen bijbenen, ook met
dank aan een goed doseerbaar rempedaal.
Momenteel zijn de belangrijkste
concurrenten de MercedesAMG
A35, die in onze optiek iets minder
comfortabel maar wel opwindender
is, en de BMW M135i die vergelijkbare
specs en karaktertrekken
neerlegt bij een fors lagere (pakweg
7.000 euro) prijs. En daarmee belandt
de Audi S3 Sportback wat ons
betreft in de ‘friendzone’. Hoewel hij
op geen enkel punt echt teleurstelt,
hebben we ook geen goede reden
kunnen vinden om zoveel geld uit te
geven voor een langere relatie met
deze hot hatch.
Eindoordeel
Nog steeds een aantrekkelijke en
goedgebouwde sporthatch voor dagelijks
gebruik, maar ook compleet
bloedeloos en met een luxe
en prestatieniveau
dat in Nederland volledig
uit de pas loopt met de prijs.
SPECIFICATIES
Audi S3 Sportback
Prijs: € 67.410,Topsnelheid:
250 km/h
Acceleratie 0100:
4,8 s
Gem. verbruik: 1 op 12,2
CO2emissie:
186 g/km
Motor: vierinlijn,
1984 cm3, turbo
Max. vermogen: 310 pk
(228 kW)/5450 min1
Max. koppel: 400 Nm/2000 min1
Transmissie: zeventraps DSG
automaat
Massa leeg: 1475 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
AUTOTEST
Audi S3 Sportback haalt alles
uit de kast om jullie relatie naar
het volgende niveau te tillen, maar
hij blijft voor eeuwig steken in het
gebied tussen platonische vriendschap
en een innige liefdesband.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Bij de eerste kennismaking lijkt de
Audi S3 net zo’n grote charmeur als
zijn voorgangers. Met een verzorgd
en afgetraind voorkomen, maar niet
té. Nog steeds de enige hot hatch
waarmee je zonder schaamte zakelijke
afspraken kunt afwerken.
Vooral in het stijlvolle ‘Navarra’
donkerblauw
waarin de testauto
gehuld was. Alleen de grootste
fans zullen aan de vier uitlaatpijpen
en het bescheiden spoilerwerk herkennen
waarmee ze te maken hebben.
Een voordeel wat betreft het uiterlijk,
maar het interieur is niet langer
een reden om blind de liefde aan
de Audi te verklaren.
We zijn er de afgelopen jaren aan gewend
geraakt dat een nieuwe generatie
auto’s zonder meer op alle
fronten beter was dan hun voorganger.
Inmiddels lijkt er echter een
soort plafond te zijn bereikt onder
druk van slinkende winstmarges,
groeiende regeldruk en relocatie
van investeringsgelden. Plat gezegd
is het interieur van de nieuwe generatie
A3 niet direct te prefereren boven
het uitgaande model. Niet qua
materialen, niet qua afwerking en
niet qua bedieningsgemak. Van alle
auto’s die nu nog op het MQBplatform
gebouwd worden, is het op die
aspecten wellicht nog steeds wel de
beste. De A3 geniet binnen de groep
nog het privilege van de nodige fysieke
knoppen en kwaliteitsinfotainment,
maar de Mercedes
Aklasse
en BMW 1Serie
hebben
het gat inmiddels vakkundig gedicht.
Details
Het onderscheid tussen een reguliere
A3 en een S3 zit ‘m qua interiDe
Audi S3.
FOTO TOM BAUER
Audi S3 zit vast in de ‘friendzone’