Woensdag 07. 09. 2022 13
Autotest
Nieuw begin voor SsangYong: Korando e-Motion
M E S CH (NL)
DEMONSTRATIES EN MARKT
VAN 10.00 TOT 17.00 UUR
19e editie
L I M B URGS LAND MARKT 11 SEPTEMBER 2022
ZATERDAG 10 SEPTEMBER:
Feesttent gelegen aan de Red Horse-straat
vanaf 17.00 uur
Lekker genieten van BBQ met uitgebreide salade-bar
(kaarten à € 1500 alleen via voorverkoop)
de gehele avond
SPETTERENDE FEESTAVOND (gratis entree)
m.m.v. orkest Viva Roetsj, De Knöppele,
The Beverly Brothers
De gehele dag:
* Streekprodukten en oude ambachten
* Paardenshows
* Schapendrijven
* Kinderboerderij
* Roofvogelshows
* Biggenrace
* Dorsvlegels
* Varkenshoeden
* Landbouwmuseum Wijlre
* Hoefsmid
* Div. oude tractoren
* Ook voor kids veel plezier
* En nog veel meer.....
De gehele dag op diverse locatie’s livemuziek
met optredens van o.a.:
- Kapel K.O.H. Eijsden
- Kapel Sainte Cécile Eijsden
- Richtig Rex
- Get Aanders
- Alm Power
- Beppie Kraft
- Walter Ego
- Big Bennie
Powered by DJ Coen
Entree € 6,00 (is tevens lot loterij)
GRATIS PARKEREN
Organisatie: Stichting Limburgs Land Markt Mesch (043 - 409 38 14)
WWW.LANDMARKTMESCH.NL
AUTO
Deze Korando e-Motion, gebaseerd
op de reguliere benzine- en dieselversie,
moet het merk met name in Nederland
naar een nieuwe toekomst
leiden. Een eerste probleem lijkt
daarmee opgelost, want over elektrische
auto’s dient in ons land (nog)
geen bpm betaald te worden. Lukt
het SsangYong dan eindelijk om deze
auto scherp in de markt te zetten? De
eerste voortekenen zien er eerlijk gezegd
niet heel goed uit. De prijzen beginnen
namelijk net onder de 40 mille
en wat je daar op elektrogebied voor
terugkrijgt, is op het eerste oog niet
zo veel. De Korando e-Motion heeft
een 140 kW sterke elektromotor op
de vooras, gekoppeld aan een lithium
ion-accu in de vloer tussen de assen
van 61,5 kWh, waarvan 56 kWh
bruikbaar is. Daarmee is een bereik
van 339 kilometer mogelijk. Wie
moet laden, doet dat aan de AC-paal
met maximaal 6,6 kW. Aan de snellader
komt het laadvermogen niet boven
de 50 kW uit. Stuk voor stuk gedateerde
cijfers, bij de concurrentie
krijg je voor minder geld vergelijkbare
of betere elektroprestaties, om nog
maar te zwijgen over een omvangrijker
dealer- en servicenetwerk.
Maar dat betekent niet dat we de
e-Motion al helemaal hoeven af te
schrijven, want de elektro-Koreaan
heeft een aantal belangrijke USP’s.
Te beginnen bij het maximale trekgewicht
van 1500 kilogram, uniek voor
een elektrische auto in dit segment.
Daarnaast is de standaarduitrusting
uitgebreid. Zo heeft elke elektrische
Korando, ook de instapper Bronze,
een warmtepomp, een veelvoud aan
veiligheidssystemen en een achteruitrijcamera.
Maar ook automatische
airconditioning, een licht- en regensensor,
een 8-inch multimediascherm
en een flink 12,3-inch digitaal
instrumentarium. De drie mille duurdere
Platinum voegt daar halfleren
bekleding, een verwarmd stuurwiel,
parkeersensoren voor en achter, verwarmde
voorstoelen, een draadloze
telefoonoplader en een 220 volt-aansluiting
aan toe. De door ons gereden
Titanium zit met leren zetels, stoelventilatie
vóór en led-koplampen riant
in z’n spullen, maar kost ook al een
flinke 46.590 euro.
Het interieur verschilt vrijwel niet
ten opzichte van de benzineversie.
Prettig, want die kenmerkt zich als
een praktische en ruime crossover.
Met name op de tweede zitrij is er veel
been- en hoofdruimte, ook voor mensen
met een lengte van 1,90 meter. De
bagageruimte best wat groter kunnen
zijn (551 liter). Het dashboard zit
goed in elkaar. Door de grote hoeveelheid
knoppen oogt het niet heel modern,
maar de bediening van alle
functies verloopt vanaf minuut één
probleemloos. Het materiaalgebruik
is oké, met een zachte toplaag en materialen
die goed op elkaar aansluiten.
Het 9-inch multimediascherm
heeft een goede resolutie en werkt
voldoende snel, mede door de aanwezigheid
van sneltoetsen aan weerszijden.
Apple CarPlay en Android Auto
zijn bovendien standaard. Ook het
12,3-inch instrumentarium is fraai.
De aandrijflijn werkt voldoende soepel,
met een lineaire en goed te doseren
vermogensafgifte. Regeneratief
remmen is daarbij eenvoudig in te
stellen met flippers aan het stuur. Het
rempedaal voelt niet altijd even constant,
maar went na enige tijd. Ondanks
het hogere gewicht ten opzichte
van reguliere Korando’s is de e-Motion
niet veel straffer geveerd en
gedempt, en dat maakt ’m tot een
comfortabele EV zonder dat-ie ongecontroleerd
aanvoelt. Bovendien
kwam het praktijkverbruik op een
koude winterdag rond Luik redelijk
overeen met de WLTP-cijfers, dus
ook dat stemt hoopvol.
Eindoordeel
De Korando e-Motion is een EV die
niemand echt zou missen, maar ook
geen teleurstellende auto. De prijs is
een afknapper.
SPECIFICATIES
SsangYong Korando
e-Motion Titanium
Prijs: € 46.590
Topsnelheid: 156 km/h
Acceleratie 0-100: n.b.
Gem. verbruik: 16,8 kWh/100 km
CO2-emissie: 0 g/km
Motor: synchroonmotor permanente
magneet
Max. vermogen: 190 pk (140 kW)
Transmissie: eentraps reductieversn.
Aandrijving: voorwielen
SsangYong maakt zich op voor een
elektrische toekomst in Europa.
Deze Korando e-Motion is het
startschot.
Door Sjors ten Tije
SsangYong Korando e-Motion.
Foto SsangYong
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/WWW.LANDMARKTMESCH.NL
/auto