Woensdag 07. 09. 2022 AUTO 13
Nieuw begin voor SsangYong: Korando e-Motion
aan veiligheidssystemen en een
achteruitrijcamera. Maar ook automatische
airconditioning, een licht-
en regensensor, een 8-inch multimediascherm
en een flink 12,3-inch
digitaal instrumentarium levert
SsangYong standaard. De drie mille
duurdere Platinum voegt daar halfleren
bekleding, een verwarmd
stuurwiel, parkeersensoren voor en
achter, verwarmde voorstoelen,
een draadloze telefoonoplader en
een 220 volt-aansluiting aan toe. De
door ons gereden Titanium zit met
leren zetels, stoelventilatie vóór en
led-koplampen riant in z’n spullen,
maar kost ook al een flinke 46.590
euro. Dat is in combinatie met de tegenvallende
elektroprestaties een
veel te dure versie, zeker in vergelijking
met de Europese concurrentie.
Interieur
Het exterieur is op enkele punten
aangepast ten opzichte van de reguliere
Korando. Zo zien we blauwe
accenten op het koetswerk en een
doorzichtige behuizing van de achterlichtunits.
Het interieur verschilt
vrijwel niet ten opzichte van
de benzineversie. Prettig, want die
kenmerkt zich als een praktische en
ruime crossover. Met name op de
tweede zitrij is er veel been- en
hoofdruimte, ook voor mensen met
een lengte van 1,90 meter. Dat komt
doordat de bank vrij ver naar achteren
in de auto is geplaatst, maar dat
betekent ook dat de bagageruimte
best wat groter had kunnen zijn dan
nu het geval is (551 liter).
Het dashboard van de e-Motion zit
ook goed in elkaar. Door de grote
hoeveelheid knoppen oogt het wellicht
niet heel modern, maar feit is
dat de bediening van alle functies
daardoor vanaf minuut één probleemloos
verloopt. Het materiaalgebruik
is oké, met een zachte toplaag
en materialen die goed op elkaar
aansluiten, al bestaan de
deurpanelen volledig uit harde plastics.
Prettig zijn de digitale voorzieningen.
Het 9-inch multimediais
SsangYong Korando e-Motion.
Foto's SsangYong
daarbij eenvoudig in te stellen
met flippers aan het stuur. Het rempedaal
voelt niet altijd even constant,
maar went wel na enige tijd.
Ondanks het hogere gewicht ten opzichte
van reguliere Korando’s is de
e-Motion niet veel straffer geveerd
en gedempt, en dat maakt ’m tot een
relatief comfortabele EV zonder
dat-ie ongecontroleerd aanvoelt.
Bovendien kwam het praktijkverbruik
op een koude winterdag in het
Luikse heuvellandschap redelijk
overeen met de WLTP-cijfers, dus
ook dat stemt hoopvol. Door z’n
hoge prijs en ietwat tegenvallende
elektroprestaties zal de Korando
e-Motion geen grote kopersgroep
aanspreken, maar het kan wel de
auto zijn die SsangYong in de richting
van een nieuwe toekomst
loodst.
Eindoordeel
De Korando e-Motion is een EV die
niemand echt zou missen, maar ook
geen teleurstellende auto. De prijs
is een afknapper.
SPECIFICATIES
SsangYong Korando
e-Motion Titanium
Prijs: € 46.590
Topsnelheid: 156 km/h
Acceleratie 0-100: n.b.
Gem. verbruik: 16,8 kWh/100 km
CO2-emissie: 0 g/km
Motor: synchroonmotor permanente
magneet
Plaatsing: vooras
Max. vermogen: 190 pk (140 kW)
Spec. massa: 9,3 kg/pk
Transmissie: eentraps reductieversnelling
Aandrijving: voorwielen
Onderstel: v/a McPherson/multilink
Remmen: v/a geventileerde schijven
Bandenmaat: 215/65R17
Autotest
scherm heeft een goede resolutie en
werkt voldoende snel, mede door de
aanwezigheid van sneltoetsen aan
weerszijden. Apple CarPlay en Android
Auto zijn bovendien standaard.
Ook het 12,3-inch instrumentarium
is fraai, met eveneens een
hoge resolutie, maar ook een grote
mate van instelbaarheid en verschillende
soorten informatie die je
erin kunt opvragen.
Al met al is deze SsangYong Korando
e-Motion op veel punten een stuk
aantrekkelijker dan andere ‘onbekende’
EV’s die we de afgelopen tijd
uit Azië konden verwelkomen, zoals
die van Aiways en Seres. De algehele
bouwkwaliteit is van een prima niveau,
terwijl ook de interieurvoorzieningen
en de rijeigenschappen in
orde zijn. De aandrijflijn werkt voldoende
soepel, met een lineaire en
goed te doseren vermogensafgifte.
De mate van regeneratief remmen
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
SsangYong maakt zich op voor een
elektrische toekomst in Europa.
Deze Korando e-Motion is het
startschot.
Door Sjors ten Tije
Nederland en SsangYong vormen al
geruime tijd geen goed huwelijk.
Omdat de krachtbronnen die de Koreanen
in hun auto’s lepelen, relatief
veel CO2 uitstoten, deelt de overheid
flinke bpm-boetes aan de modellen
uit. Zelfs de kleine 1,2-liter driecilinder
die sinds kort in de compacte Tivoli
leverbaar is, maakt die crossover
in de basis bijna drie mille duurder
dan een instap-Captur. Mission
impossible voor de Nederlandse
SsangYong-tak dus, maar daar gaat
mogelijk verandering in komen.
Terwijl Edison Motors achter de
schermen bezig is om de autofabrikant
over te nemen van het Indiase
Mahindra & Mahindra, maakt
SsangYong zich op voor een volledig
elektrische Europese toekomst.
Vanaf 2023 wil het elk jaar een volledig
nieuw elektromodel introduceren,
te beginnen met een SUV in het
C/D-segment. Een jaar later staat
de opvolger van de compactere Tivoli
gepland. Zo lang hoeven we niet
op een elektrische SsangYong
te
wachten, want de eerste EV van het
merk is al in Nederland gearriveerd.
Deze Korando e-Motion, gebaseerd
op de reguliere benzine- en dieselversie,
moet het merk met name in
Nederland naar een nieuwe toekomst
leiden.
Een eerste probleem lijkt daarmee
opgelost, want over elektrische
auto’s dient in ons land (nog) geen
bpm betaald te worden. Lukt het
SsangYong dan eindelijk om deze
auto scherp in de markt te zetten?
Hoewel het daar zelf wel van overtuigd
is, zien de eerste voortekenen
er eerlijk gezegd niet heel goed uit.
De prijzen beginnen namelijk net
onder de 40 mille en wat je daar op
elektrogebied voor terugkrijgt, is op
het eerste oog niet zo veel.
Aandrijving
De Korando e-Motion heeft een 140
kW sterke elektromotor op de vooras,
gekoppeld aan een lithium ionaccu
in de vloer tussen de assen van
61,5 kWh, waarvan 56 kWh bruikbaar
is. Daarmee is een bereik van
339 kilometer mogelijk. Wie moet
laden, doet dat aan de AC-paal op de
hoek met maximaal 6,6 kW, omdat
de Korando geen driefasenlader
heeft. Aan de snellader komt het
laadvermogen van de e-Motion niet
boven de 50 kW uit. Stuk voor stuk
gedateerde cijfers, want bij de concurrentie
krijg je voor minder geld
vergelijkbare of betere elektroprestaties,
om nog maar te zwijgen over
een veel omvangrijker dealer- en
servicenetwerk bij merken als MG,
Kia, Hyundai en Volkswagen.
Uitrusting
Maar dat betekent niet dat we de
Korando e-Motion al helemaal hoeven
af te schrijven, want de elektro-
Koreaan heeft een aantal belangrijke
USP’s. Te beginnen bij het maximale
trekgewicht van 1500
kilogram, uniek voor een elektrische
auto in dit segment. Daarnaast
is de standaarduitrusting uitgebreid.
Zo heeft elke elektrische Korando
een warmtepomp, dus ook de
instapversie Bronze, een veelvoud
/auto