woensdag 15. 09. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?
lager en langer dan z’n voorganger.
Daarbij zijn ook de spoorbreedte
en wielbasis vergroot, waardoor de
wielen meer op de hoeken van de
auto staan. De vriendelijke kijkers
voorin hebben plaatsgemaakt voor
smallere en bredere lichtunits met
ledverlichting in Yvorm.
De Stepway
trekt opnieuw het ruige jasje
aan, met een grotere bodemspeling,
een eigen bumperpartij met skidplates
en een hoop plastic opsmuk.
Het interieur ziet er overzichtelijker
en aantrekkelijker uit. Wie voor de
basisuitvoeringen (Essential) kiest,
krijgt géén multimediascherm,
maar wel een houder voor zijn smartphone
die je dan via de overzichtelijke
Dacia Media Controlapp
als infotainmentsysteem
DE NAjAARSCOLLECtIE
IS BINNEN!
GROTE COLLECTIE KINDERSCHOENEN
Heldensedijk 32, Meijel Tel. (077) 466 17 17
www.meeuwis-meijel.nl
Van de beste topmerken!
DAMES
EN HEREN
SCHOENEN /
KLEDING
De Roemeense broer van de Renault
Clio maakte namelijk altijd gebruik
van reeds verouderde techniek van
de Fransen en was daarom heel betaalbaar.
Vanwege de strengere nieuwe
emissie
en veiligheidseisen vindt
het CMFplatform,
waar ook de huidige
Clio en Captur gebruik van maken
en dat klaar is voor al die nieuwe
eisen, nu al z’n weg naar Roemenië.
Door dat nieuwe platform wordt de
budgettopper in het Bsegment
duurder, maar met een vanafprijs
van 13.490 euro is hij nog steeds goedkoper
dan de voordeligste Clio. Die
begint net onder de 19 mille. Wij
maakten kennis met de Stepway, met
een vanafprijs van 16.290 euro.
Voor dat iets hogere bedrag krijg je
een auto die een stuk zelfverzekerder
is dan voorheen. Door het nieuwe
platform kon Dacia optische trucjes
uithalen met de Sandero. Hij is breder,
PME LEGEND
SHOP-IN-SHOP
Bij aankoop van €249.-
PME kleding
gratis moviepack
cadeau
19 SEPTEMBER KOOPZONDAG
13.00 - 17.00 UUR
kunt gebruiken.
De Comfortuitvoeringen
hebben
wél een 8inch
scherm in het midden
van het dashboard dat niet uitblinkt
op grafisch gebied, maar zich redelijk
makkelijk laat bedienen. Apple
CarPlay en Android Auto is dan bovendien
standaard. Digitale radio is
eveneens standaard.
Qua aandrijflijnen is er in Nederland
keuze tussen een TCe 90 en TCe 100,
waarbij laatstgenoemde als BiFuel
door het leven gaat en dus een lpginstallatie
aan boord heeft. Omdat de
CO2uitstoot
van die uitvoering het
laagst is, is dat ook de goedkoopste.
De benzine
en lpgtank
meten beide
50 liter, waardoor het rijbereik van
de Sandero BiFuel
op papier 1300
kilometer bedraagt. De toevoeging
van die lpgtank
gaat niet ten koste
van de laadruimte, want die bedraagt
voor alle Sandero’s 328 liter. Elke
Sandero is overigens in de basis uitgerust
met een handgeschakelde
zesbak en voorwielaandrijving.
Waarom zou iemand dan ooit nog
een Clio kopen? Deze Sandero is nog
altijd een echte Dacia is, met veel harde
kunststoffen in het interieur en
minder isolatiematerialen. De Clio is
kwalitatief van een veel hoger niveau,
waarbij klanten ook veel meer keuzemogelijkheden
hebben op het gebied
van aandrijflijnen en personalisatie.
Bovendien is de Clio een stuk dynamischer
en sportiever. De besturing
is erg licht en gevoelloos, maar precies
genoeg voor een volwassen auto.
Datzelfde geldt voor de aandrijflijn.
Eindoordeel
De Dacia Sandero blijft ondanks een
iets hogere vanafprijs dé budgetauto
in het Bsegment,
terwijlie
een stuk
beter oogt dan voorheen en misschien
wel meer biedt dan waar de
Daciaklant
nu om vraagt. Succes
verzekerd.
SPECIFICATIES
Dacia Sandero Stepway Comfort
TCe 100 BiFuel
GPF
Prijs: 17.490,Topsnelheid:
177 km/h
Acc. 0100:
11,9 s
Gem. verbruik: benzine: 1 op 17,2 /
lpg: 1 op 13,5
Motor: drieinlijn,
999 cm3, turbo
Plaatsing: dwars
Max. vermogen: 100 pk (74 kW)/
5000 min1
Max. koppel: 170 Nm/2000 min1
Spec. massa: 11,05 kg/pk
Spec. vermogen: 111 pk/l
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: voorwielen
De Dacia Sandero is mede wegens
z’n gunstige prijs al ruim drie jaar
de bestverkochte auto in Europa
onder particulieren, maar is door
nieuwe en aanstaande emissie
en
veiligheidseisen voor ’t eerst
genoodzaakt om gloednieuwe
Renaulttechniek
te gebruiken.
Blijft betaalbaar dan nog wel
betaalbaar?
DOOR SJORS TEN TIJE
Dacia Sandero.
FOTO DACIA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
/www.meeuwis-meijel.nl