woensdag 15. 09. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Blijft budgettopper Dacia Sandero betaalbaar?
z’n hoge CO2uitstoot,
want enkel
leverbaar in combinatie met de
duurdere Comfortuitvoering
voor
minstens 17.990 euro.
Kwalitatief niveau
Waarom zou iemand dan ooit nog
een Clio kopen, hoor ik u denken.
Die redenen zijn er wel degelijk. Vergeet
niet dat deze Sandero nog altijd
een echte Dacia is, met veel harde
kunststoffen in het interieur en minder
isolatiematerialen. De Clio is
kwalitatief van een veel hoger niveau,
waarbij klanten ook veel meer
keuzemogelijkheden hebben op het
gebied van aandrijflijnen en personalisatie.
Bovendien is de Clio een
stuk dynamischer en sportiever
dan deze Sandero. Ze mogen dan
hun onderstel delen, de Roemeen is
een stuk comfortabeler en dus zachter
geveerd en gedempt. De Sandero
rolt veel meer over z’n lengteas,
waardoor hij ook veel minder direct
reageert op je stuurinput. De besturing
is sowieso erg licht en gevoelloos,
maar precies genoeg voor een
volwassen auto. Datzelfde geldt
voor de aandrijflijn. De driecilinder
laat zich in een hoger toerengebied
goed horen en het turbogat vraagt
Dacia Sandero.
FOTO'S DACIA
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Dacia Sandero is mede wegens
z’n gunstige prijs al ruim drie jaar
de bestverkochte auto in Europa
onder particulieren, maar is door
nieuwe en aanstaande emissie
en
veiligheidseisen voor ’t eerst
genoodzaakt om gloednieuwe
Renaulttechniek
te gebruiken.
Blijft betaalbaar dan nog wel
betaalbaar?
DOOR SJORS TEN TIJE
De Roemeense broer van de Renault
Clio maakte namelijk altijd gebruik
van reeds verouderde techniek
van de Fransen en was daarom
heel betaalbaar. De Clio was duurder,
maar vooral ook nieuwer en geavanceerder.
Voor de derde generatie
van de Sandero heeft de Groupe
Renault de kaarten opnieuw geschud.
Dat is nodig, want ook de
bestseller van Dacia moet binnenkort
aan nieuwe emissie
en veiligheidseisen
voldoen. Het betekent
dus dat het CMFplatform,
waar
ook de huidige Clio en Captur gebruik
van maken en dat klaar is voor
al die nieuwe eisen, nu al z’n weg
naar Roemenië vindt. Dat heeft uiteraard
een invloed op de consumentenprijs,
hét USP van deze Sandero.
Door dat nieuwe platform
wordt de budgettopper in het
Bsegment
wat duurder, maar met
een vanafprijs van 13.490 euro is hij
nog steeds een stuk goedkoper dan
de voordeligste Clio. Die begint immers
net onder de 19 mille. Wij
maakten kennis met de inmiddels
bekende Stepway, die vanaf 16.290
euro op de prijslijst staat.
Zelfverzekerder
Voor dat iets hogere bedrag krijg je
allereerst een auto die een stuk zelfverzekerder
is dan voorheen. Door
het nieuwe platform kon Dacia optische
trucjes uithalen met de Sandero.
Hij is 11,5 cm breder, 2 cm lager en
3 cm langer dan z’n voorganger.
Daarbij zijn ook de spoorbreedte en
wielbasis met respectievelijk 4 en
1,5 cm vergroot, waardoor de wielen
meer op de hoeken van de auto
staan. De vriendelijke kijkers voorin
hebben plaatsgemaakt voor smallere
en bredere lichtunits met ledverlichting
in Yvorm.
De Stepway
trekt opnieuw het ruige jasje aan,
met een grotere bodemspeling, een
eigen bumperpartij met skidplates
en een hoop plastic opsmuk. Toch is
de evolutie die Dacia doormaakt
vooral terug te zien in de details. De
goedkoop ogende schelpjes als
deurhendels met daaronder een
apart slot zijn vervangen door
exemplaren die we ook op de Clio
vinden en zijn bovendien voorzien
van keyless entry. Ook op de achterzijde
is de hendel netjes weggewerkt
onder de klep en is het slotje
van het plaatwerk verdwenen.
Ook het interieur van de Dacia Sandero
is goed opgedroogd. Het ziet er
overzichtelijker en aantrekkelijker
uit, door mooi gevormde luchtroosters,
een dubbele laag met stoffen
bekleding en knoppen voor de klimaatbeheersing
die je ook in de huidige
Clio vindt. Wie voor de basisuitvoeringen
(Essential) van de twee
Sandero’s kiest, krijgt géén multimediascherm,
maar wel een houder
voor zijn smartphone die je dan via
de overzichtelijke Dacia Media Controlapp
als infotainmentsysteem
kunt gebruiken. De ComfortuitvoeDe
ringen hebben wél een 8inch
scherm in het midden van het dashboard
dat uiteraard niet uitblinkt op
grafisch gebied, maar zich redelijk
makkelijk laat bedienen en niet
meer dan de noodzakelijke functies
biedt. Draadloze ondersteuning
van Apple CarPlay en Android Auto
is dan bovendien standaard. Digitale
radio is eveneens standaard.
Daardoor is een basisversie van beide
varianten al een heel complete
auto voor de niet veeleisende Daciaklant,
die wellicht dan enkel nog
voor 600 euro handmatige airconditioning
(die overigens standaard
is op de basisversie van de Stepway)
aankruist. Elke Sandero heeft bovendien
altijd een automatisch
noodremhulpsysteem. Stuk voor
stuk zaken die zijn te danken aan dat
CMFplatform
van Renault.
Aandrijving
Qua aandrijflijnen is er in Nederland
keuze tussen een TCe 90 en
TCe 100, waarbij laatstgenoemde
als BiFuel
door het leven gaat en
dus een lpginstallatie
aan boord
heeft. Omdat de CO2uitstoot
van
die uitvoering het laagst is, is dat
ook de goedkoopste op onze markt.
De benzine
en lpgtank
meten beide
50 liter, waardoor het rijbereik
van de Sandero BiFuel
op papier
een knappe 1300 kilometer bedraagt.
De variant is natuurlijk wat
duurder in de wegenbelasting,
maar wie veel op lpg kan rijden,
haalt er zonder twijfel z’n voordeel
uit. De toevoeging van die lpgtank
gaat niet ten koste van de laadruimte,
want die bedraagt voor alle Sandero’s
328 liter. De gastank plaatst
Dacia op de plek van het reservewiel.
Elke Sandero is overigens in de
basis uitgerust met een handgeschakelde
zesbak en voorwielaandrijving,
maar de TCe 90 kan ook
met een cvt geleverd worden. Die is
echter fiscaal niet interessant door
gewenning van je rechtervoet,
maar hij wordt bij normaal gebruik
goed in toom gehouden door de ietwat
hakerig schakelende zesbak en
z’n prestaties zijn prima. Het koppelingspedaal
biedt voldoende feedback
om ondanks een zwaar vliegwiel
soepel en schokvrij in beweging
te komen. Al met al blinkt de Sandero
qua rijeigenschappen
nergens in
uit, maar isie
comfortabel, volwassen
en verfijnd genoeg voor de prijsklasse
waarin hij opereert. Bovendien
is hij klaar voor de toekomst,
want als de Etech
hybrideaandrijflijn
uit de Clio en Captur zich
heeft terugverdiend, krijgt de Sandero
bij z’n facelift ook hulp van die
elektrotechniek.
Eindoordeel
De Dacia Sandero blijft ondanks
een iets hogere vanafprijs dé budgetauto
in het Bsegment,
terwijlie
een stuk beter oogt dan voorheen en
misschien wel meer biedt dan waar
de Daciaklant
nu om vraagt. Succes
verzekerd.
SPECIFICATIES
Dacia Sandero Stepway Comfort
TCe 100 BiFuel
GPF
Prijs: 17.490,Topsnelheid:
177 km/h
Acc. 0100:
11,9 s
Gem. verbruik: benzine: 1 op 17,2 /
lpg: 1 op 13,5
Motor: drieinlijn,
999 cm3, turbo
Plaatsing: dwars
Max. vermogen: 100 pk (74 kW)/
5000 min1
Max. koppel: 170 Nm/2000 min1
Spec. massa: 11,05 kg/pk
Spec. vermogen: 111 pk/l
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: voorwielen