Woensdag 14. 09. 2022 AUTO 13
Nissan Qashqai
e-Power. Foto
sessantuno.com
Autotest
Nissan Qashqai e-Power: elektrisch anders
als de uitrusting en overige prestaties
gelijk aan de normale Qashqai die
met de 1,3-liter MHEV-aandrijflijn
ook al een voldoende scoorde.
Water bij de wijn
In Nederland waar PHEV’s meer
profiteren van ons op CO2-uitstoot
gebaseerde beprijzingssysteem, zal
Nissan water bij de wijn moeten doen
om deze e-Power aantrekkelijk in de
markt te zetten. Het antwoord op de
vraag of ze dat gaan doen, is cruciaal,
want dat kan het verschil maken. Alleen
als deze e-Power scherp geprijsd
wordt, zijn kopers te verleiden. Anders
zijn vergelijkbare PHEV’s of
zelfs volledig elektrische varianten
aantrekkelijker. Daar kan bijzondere
techniek helaas helemaal niets aan
veranderen, dat hebben veel andere
innovatieve, maar te dure auto’s in
het verleden ruimschoots bewezen.
Nee, deze Qashqai moet vooral prijstechnisch
gaan kloppen.
Eindoordeel
Goed gebouwde cross-over met bijzondere
techniek. Meerwaarde zal
vooral in scherpe prijs moeten zitten.
SPECIFICATIES
Nissan Qashqai e-Power
Prijs: € 44.390
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100: 8,5 s
Gem. verbruik: 1 op 18,7
CO2-emissie: 119 g/km
Motor: drie-in-lijn, 1500 cm3, turbo
Max. vermogen: 188 pk (140kW)
Max. koppel: 330 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling,
voorwielaandrijving
Massa leeg: 1650 kg
Alle gegevens nog onder voorbehoud van homologatie
een stoer roffeltje. Van die variabele
compressie merk je als bestuurder
verder niets en ook schakelmomenten
of irritante cvt-bijwerkingen zijn
afwezig. Je hoort wel dat het motortoerental
niet per se synchroon loopt
met je gaspedaalactie, maar alle actie
is geraffineerd en bovendien goed gedempt.
De ervaring van een volledig
elektrische auto evenaart deze Qashqai
e-Power niet, eerder die van de
beste hybrides.
De rijervaring en onderstelafstemming
zijn ook niet heel anders, want
uptempo blijft deze Qashqai vooral
de allemansvriend die hij moet zijn.
Ook voor mensen die houden van af
en toe een bochtje pakken, is deze
e-Power tot op grote hoogte geen
spelbederver. In dat opzicht is hij net
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
De eerste generatie was niet aan te
slepen en de Qashqai werd als eerste
betaalbare en compacte crossover/
SUV een ware publiekslieveling. We
gaven hem destijds niet voor niets het
koosnaampje cashcow. Maar de tijden
zijn inmiddels flink veranderd. In
elke klasse van laag tot de absolute
top regeert de SUV. Elke merk heeft
er meerdere, dus de Qashqai moet
zich steeds opnieuw bewijzen. En
deze derde generatie is goed, maar
niet per se het allerbeste wat je kunt
kopen in deze klasse.
Motorenaanbod
Niet alleen is de Qashqai iets minder
betaalbaar geworden, ook het motorenaanbod
was vanaf de introductie
juni vorig jaar beperkt. De instapper
was en is een 140 pk sterke 1.3 turbobenzinemotor
met een handbak of
cvt. En dan is er ook nog een 155 pkversie.
Het is een bekende krachtbron
met milde hybride-techniek die
gedeeld wordt met onder andere Renault.
Zoals bekend is zo’n MHEV
vaak niet meer dan de toevoeging van
een startmotor-dynamocombinatie
(starter/generator) die de motor een
beetje ondersteunt met elektropower
en een beetje energie herwint.
Nissan wist destijds ook dat het motorenaanbod
onvoldoende was en beloofde
de komst van de auto waar we
nu een paar ronden mee mochten rijden.
Het is een seriële hybride geworden
die ze e-Power hebben gedoopt. Niet
zomaar een hybride, maar eentje die
je bijzonder mag noemen als je kijkt
naar de concurrentie. Die hebben
deze techniek namelijk niet. De configuratie
van de aandrijflijn is zodanig
dat de 155 pk sterke 1.5 driecilinder
turbobenzinemotor, die het kloppende
hart van deze 190 pk sterke Qashqai
is, namelijk nooit rechtstreeks de
wielen aandrijft. Die taak neemt een
elektromotor, die de rest van het vermogen
levert, voor zijn rekening. De
benzinemotor met variabele compressie
fungeert dus als generator en
wekt de benodigde elektriciteit op die
vervolgens opgeslagen wordt in een
accupack van 2,1 kWh. Die moet je
niet vergelijken met een PHEV, maar
met een ‘gewone’ hybride en dan is
die capaciteit royaal te noemen. Er
zijn eerder hybrides geweest, zoals
de Opel Ampera en de Fisker Karma,
waarbij de benzinemotor als generator
optrad, maar die waren niet helemaal
vergelijkbaar en ze hadden bovendien
een stekker. En die heeft
deze e-Power niet.
Rijervaring
Toch geeft hij je volgens Nissan de rijervaring
van een EV, zeker in de stadse
omstandigheden waarin volgens
hun onderzoek zo’n zeventig procent
van de gemiddelde Europese auto’s
hun dagtaak uitvoeren. Dat mogen
wij testen op een afgezet parcours op
het Spaanse circuit van Jarama. De
start is geluidloos en daar helpen de
goede isolatie en de noise-cancelling
eigenschappen van de speakers aan
mee. Zelfs als je meer dan gemiddeld
vraagt van deze e-Power, zodat de
benzinemotor aan de bak moet en
zijn variabele compressie verlaagt
(variabel van 8:1 tot 14:1) omdat er
meer vermogen gevraagd wordt,
blijft het geluid van de driepitter op
de achtergrond. Het geluid dat je dan
hoort, is niet onaangenaam, eerder
Ook voormalige trendsetters
moeten na hun pionierswerk flink
aan de bak om bestseller te
worden. De Qashqai gaat zich
vooruit vechten met nieuwe
hybride-techniek.
Door Jaco Bijlsma
/sessantuno.com
/auto