Woensdag 14. 09. 2022 REGIO 11
Venlo ‘ten enenmale uitheemsch’
betekenen. Zijn pleidooi werd destijds
gesteund door de Duitse Industrie
und Handelskammer (Kamer
van Koophandel), die onder andere
aanvoerde dat met een dergelijke
onderneming 20.000 arbeidsplaatsen
zouden worden geschapen. In
feite niks nieuws onder de zon, want
volgens de Romeinse geschiedschrijver
Tacitus was er al een dergelijke
verbinding tussen Rijn en
Maas. Daar is evenwel geen enkel
spoor van teruggevonden. Weer een
ander beweerde dat Karel de Grote
met de gedachte aan een Maas-
Scheldeverbinding heeft gespeeld,
maar ook dat is ongewis. Daadwerkelijk
ging de schop de grond op initiatief
van de Spanjaarden en later
van de Fransen. Beide pogingen leverden
de restanten van de Fossa
Eugeniana, respectievelijk de Noordervaart
(Grand Canal du Nord) op.
De waterverbindingen kwamen er
niet.
Hoe het ook zij: Venlo heeft zijn positie
als transportplaats behouden.
Zorgde voorheen de gunstige ligging
aan de Maas voor een bloeiende
handel en vooral voor economisch
gewin, vanaf de negentiende
eeuw hebben ook uitstekende verbindingen
over de weg en via het
spoor van Venlo een logistieke hotspot
van formaat gemaakt.
namen is de spelling voor meer dan de
helft Vlaamsch. Duitsch en Fransch
heeft (sic) de overhand en op de tallooze
kroegen, op drie huizen zijn er twee
café’s, leest gij door elkander Schenkwirtschaft,
Estaminet en Tapperij.
Het voorkomen der stad is ten eenenmale
uitheemch.
O, het had nog veel ‘erger’ kunnen
zijn als diverse pogingen om de
Maas te verbinden met de Schelde
en de Rijn waren geslaagd. Dan zou
Venlo mogelijk nog internationaler
zijn geworden, dan het was en nog
steeds is. Zelfs in de naoorlogse jaren
werden discussies gevoerd over
deze mogelijke waterverbindingen.
Nog in 1979 pleitte René van de Linden,
toen nog in zijn hoedanigheid
van Tweede Kamerlid voor het CDA
en later staatssecretaris, voor de
aanleg van een kanaalverbinding
tussen de Maas en de Rijn, hetgeen
een aanzienlijke verbetering van de infrastructuur
– vooral in Limburg – zou
van nul tot nu
Door albert lamberts
Het is die bewuste vraag van de kip
en het ei: wie of wat was er eerder?
Dat geldt ook wel enigszins voor
Venlo met betrekking tot zijn
status als stad. Want we kunnen
ons afvragen: kreeg Venlo zijn
stadsrechten, omdat het zo’n
voortvarende handelsplaats was,
of floreerde de handel eerst nadat
Hertog Reinoud II op 1 september
1343 die plaats stadsrechten had
verleend.
Wie anno 2022 in Venlo naar een haven
zoekt moet goed kijken. O zeker,
havenactiviteiten zijn er nog volop,
maar voor Venlo zijn die wellicht
wat minder van economisch belang
dan pakweg vijf-, zeshonderd jaar
geleden. Na het verlenen van de
stadsrechten had Venlo onder andere
tol- en stapelrecht en dat bleken
lucratieve bezigheden. Op de
dag van vandaag is de industrie
haven in Blerick natuurlijk van economische
importantie, zeker na de
komst van het transport in grote
containers en ook wordt Venlo
mede door zijn havenfaciliteiten als
belangrijke tussenschakel beschouwd
in het vervoer tussen de
havens van Rotterdam en Antwerpen
en het (Duitse) achterland. En
Venlo heeft al sinds mensenheugenis
een status van een stad onder internationale
invloeden, zoals auteur
J. Craandijk in 1882 in zijn boek Wandelingen
door Nederland noteerde.
Craandijk toonde zich beslist geen
groot bewonderaar van Venlo. Hij
schreef: Venlo is geen vesting meer en
de dagen, waarin zij een belangrijke
rol in de geschiedenis speelde, zijn
voorbij. Als een stad van levendigen
handel en bloeijenden nijverheid heeft
zij in plaats daarvan een beteekenis
verkregen, die zij vroeger niet had al
werd zij onder de Hansesteden geteld,
terwijl zij het middelpunt werd van
een steeds drukker wordend spoorverkeer.
En het is haar aan te zien dat zij
onder den invloed van verschillende
nationaliteiten heeft gestaan. Wie
Venlo binnentreedt, weet nauwelijks
in wat land hij zich bevindt. Aan zijn
eigen vaderland wordt de Noord-Nederlander
nagenoeg alleen herinnerd
door een aantal opschriften in zijne
taal. Maar zelfs van die woorden en
Scheepvaart op de Maas in vorige eeuwen.
Beneden: Prins Hendrik kwam in 1930 naar
Venlo om de nieuwe haven in gebruik te nemen.
Foto albert lamberts/Venlo in oude ansichten.
Uitg. Europese Bibliotheek, Zaltbommel
kessel
Hobbits stoppen met
vaste clubavonden
Vanwege gebrek aan leid(st)ers ziet
jeugdvereniging De Hobbits uit Kessel
zich genoodzaakt het programma
verder af te schalen. Een paar
jaar geleden werd om dezelfde reden
al een stap terug gezet door niet
langer wekelijks een activiteit aan te
bieden, maar eenmaal per maand.
Nu er, onder meer als gevolg van corona,
nog minder leiding is, worden
de vaste clubavonden helemaal afgeschaft.
In plaats daarvan gaan De
Hobbits, al 37 jaar actief voor de
Kesselse jeugd, voortaan zes grotere
activiteiten per jaar organiseren,
naast de traditionele sport-speldag
en het jaarlijkse kamp.
Nieuwe leden kunnen zich tot 20 september
aanmelden op www.ojcdehobbits.nl.
belfeld
Appelplukdag bij
fruitteler Van Cleef
Appels plukken in Belfeld is voor
veel gezinnen een jaarlijks terugkerend
uitje bij het begin van de herfst.
Fruitbedrijf Van Cleef aan de Meelderbroekweg
doet op zondag 18 september
mee aan de Fruitigste Hardfruitdagen.
Bezoekers mogen tijdens
de jaarlijkse open dag tussen
10.00 en 16.00 uur hun eigen appels
komen plukken en met de appeltrein
een ritje maken door de fruitboomgaard,
waar de oogst momenteel
in volle gang is. Naast appels
worden er ook peren en kersen geteeld.
tegelen
Pleinfeest met veel
muziek in Nieuwe Munt
Muziek en spellen vormen zaterdag
17 september weer het hoofdmenu
van het Pleinfeest in de Tegelse wijk
De Nieuwe Munt. Op en rondom het
Lingsplein wordt van 13.00 tot 16.00
uur een gevarieerd programma geboden
voor bewoners en bezoekers.
Zo zijn er optredens van lokaal toptalent
Lars Broekman, het duo Bryan
& Gijs en het Venlose smartlappenkoor
Schoën Luuj. De jeugd kan
zich vermaken met een spellencircuit.
Toegang is gratis.
kronenberg
Renaultoloog: de website komt tot leven
Auto’s, vrachtwagens, fietsen, tractoren.
Alles wat rijdt en door Renault
is gemaakt, komt op 17 en 18 september
samen op het evenemententerrein
in Kronenberg. Het tweejaarlijkse
treffen is uitgegroeid tot een internationale
meeting met duizenden
bezoekers uit heel West-Europa. Organisator
Eddy Lenders (48) is al
vanaf zijn jeugd verknocht aan het
Franse merk. „Als jongen van 14 kluste
ik bij een boer en mocht ik af en toe
op een Renault tractor rijden. Het
was liefde op het eerste gezicht.”
De adoratie begon stapvoets met een
plakboek vol knipsels en foto’s uit
kranten en autobladen, maar schakelde
door naar de hoogste versnelling
na een familiedag bij zijn toenmalige
werkgever, waar personeelsleden
hun hobby mochten laten zien.
„Ik nam m’n hele Renaultverzameling
mee. Weer thuis heb ik alles eerst
op de foto gezet alvorens de boel op te
bergen. Zo ontstond het idee om een
website te maken.” Zijn collectie trok
al gauw veel bekijks. Het aantal bezoekers
liep op tot meer dan driehonderd
per dag. De volgende stap was
het organiseren van een meeting.
Intussen draaide ook zijn hobby op
volle toeren. Lenders, vrachtwagenchauffeur
van beroep, bezit drie personenauto’s
en een R340 Turboliner
trekker uit 1993, zijn oogappel, die in
de stalling staat. Een mountainbike
maakt de Renaultverzameling op
wielen compleet. Wat nog ontbreekt,
is een tractor. „Op de boerderij waar
ik vroeger werkte, rijdt er een die ik
graag zou overnemen. Mijn petekindje,
noem ik ‘m. Het zou de cirkel
zogezegd rond maken.”
Door de brede opzet is de expo volgens
hem enig in zijn soort. „Vaak ligt
bij zulke evenementen de focus op
één bepaald model of type. Hier vind
je echt alles van Renault, van modelbouwauto’s
van Lego tot campers.”
De show is beide dagen van 10.00 tot 17.00
uur. De toegang met Renault is gratis, zonder
kost het 4 euro. Kijk op www.renaultoloog.nl..
Van plakboek tot festival. Dat is
bijna 20 jaar Renaultoloog in een
notendop. De virtuele showroom
waarin liefhebber Eddy Lenders uit
Sevenum zijn liefde voor het
Franse automerk etaleert, komt dit
weekend in het echt tot leven.
Door Marcel van Lier
Eddy Lenders heeft zijn ‘wagenpark’ al uitgestald. Foto renaultoloog.com
/www.ojcdehobbits.nl
/www.renaultoloog.nl
/renaultoloog.com