Woensdag 14. 09. 2022 13
AUTO
Autotest
Nissan Qashqai e-Power: elektrisch anders
De Qashqai werd als eerste betaalbare
en compacte crossover/SUV een
ware publiekslieveling. Maar de tijden
zijn inmiddels flink veranderd.
In elke klasse van laag tot de absolute
top regeert de SUV. Elke merk heeft
er meerdere, dus de Qashqai moet
zich steeds opnieuw bewijzen. En
deze derde generatie is goed, maar
niet per se het allerbeste wat je kunt
kopen in deze klasse. Niet alleen is de
Qashqai iets minder betaalbaar geworden,
ook het motorenaanbod
was vanaf de introductie juni vorig
jaar beperkt. De instapper was en is
een 140 pk sterke 1.3 turbo-benzinemotor
met een handbak of cvt. En
dan is er ook nog een 155 pk-versie.
Het is een bekende krachtbron met
milde hybride-techniek die gedeeld
wordt met onder andere Renault.
Nissan wist destijds ook dat het motorenaanbod
onvoldoende was en
beloofde de komst van de auto waar
we nu een paar ronden mee mochten
rijden.
Het is een seriële hybride geworden
die ze e-Power hebben gedoopt. De
configuratie van de aandrijflijn is zodanig
dat de 155 pk sterke 1.5 driecilinder
turbobenzinemotor, die het
kloppende hart van deze 190 pk sterke
Qashqai is, nooit rechtstreeks de
wielen aandrijft. Die taak neemt een
elektromotor voor zijn rekening. De
benzinemotor met variabele compressie
fungeert dus als generator en
wekt de benodigde elektriciteit op
die vervolgens opgeslagen wordt in
een accupack van 2,1 kWh. Die moet
je vergelijken met een ‘gewone’ hybride
en dan is die capaciteit royaal
te noemen. Toch geeft hij je volgens
Nissan de rijervaring van een EV, zeker
in de stadse omstandigheden.
Dat mogen wij testen op een afgezet
parcours op het Spaanse circuit van
Jarama. De start is geluidloos en
daar helpen de goede isolatie en de
noise-cancelling eigenschappen van
de speakers aan mee. Zelfs als je
meer dan gemiddeld vraagt van deze
e-Power, zodat de benzinemotor aan
de bak moet en zijn variabele compressie
verlaagt omdat er meer vermogen
gevraagd wordt, blijft het geluid
van de driepitter op de achtergrond.
Van die variabele compressie
merk je als bestuurder verder niets
en ook schakelmomenten of irritante
cvt-bijwerkingen zijn afwezig. Je
hoort wel dat het motortoerental
niet per se synchroon loopt met je
gaspedaalactie, maar alle actie is geraffineerd
en bovendien goed gedempt.
De ervaring van een volledig
elektrische auto evenaart deze
Qashqai e-Power niet, eerder die van
de beste hybrides.
De rijervaring en onderstelafstemming
zijn ook niet heel anders, want
uptempo blijft deze Qashqai vooral
de allemansvriend die hij moet zijn.
Ook voor mensen die houden van af
en toe een bochtje pakken, is deze
e-Power tot op grote hoogte geen
spelbederver. In dat opzicht is hij net
als de uitrusting en overige prestaties
gelijk aan de normale Qashqai
die met de 1,3-liter MHEV-aandrijflijn
ook al een voldoende scoorde.
super Mitsubishi voordeel actie
Nu tot e 2.000,- electric boNus
• Tot 45 km Elektrisch bereik
• € 2.000,- Electric bonus *
• 1e 100 kopers in Nederland ontvangen ook een
gratis laadpas t.w.v. € 500,-*
• Uit voorraad leverbaar, dus geen lange levertijden
• 5 jaar fabrieksgarantie
• Zorgeloos rijplezier.
• De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is rijklaar
leverbaar vanaf € 39.990,-
bij aaNschaf vaN
eeN Nieuwe Mitsubishi
eclipse cross phev
+ gratis ladeN
tot eN Met
31 Maart 2023*
* Vraag naar de voorwaarden.
Mitsubishi is wederoM verkozeN tot Meest
betrouwbare Merk door de coNsuMeNteNboNd
Deinum Venlo
www.deinumvenlo.nl / info@deinumvenlo.nl / 077-382 00 00
In Nederland waar PHEV’s meer
profiteren van ons op CO2-uitstoot
gebaseerde beprijzingssysteem, zal
Nissan water bij de wijn moeten doen
om deze e-Power aantrekkelijk in de
markt te zetten. Alleen als deze e-Power
scherp geprijsd wordt, zijn kopers
te verleiden. Anders zijn vergelijkbare
PHEV’s of zelfs volledig elektrische
varianten aantrekkelijker.
Daar kan bijzondere techniek helaas
helemaal niets aan veranderen. Nee,
deze Qashqai moet vooral prijstechnisch
gaan kloppen.
Eindoordeel
Goed gebouwde cross-over met bijzondere
techniek. Meerwaarde zal
vooral in scherpe prijs moeten zitten.
SPECIFICATIES
Nissan Qashqai e-Power
Prijs: € 44.390
Topsnelheid: 160 km/h
Acceleratie 0-100: 8,5 s
Gem. verbruik: 1 op 18,7
CO2-emissie: 119 g/km
Motor: drie-in-lijn, 1500 cm3, turbo
Max. vermogen: 188 pk (140kW)
Max. koppel: 330 Nm
Transmissie: eentraps reductieversnelling,
voorwielaandrijving
Massa leeg: 1650 kg
Alle gegevens nog onder voorbehoud van homologatie
Ook voormalige trendsetters
moeten na hun pionierswerk flink
aan de bak om bestseller te
worden. De Qashqai gaat zich
vooruit vechten met nieuwe
hybride-techniek.
Door Igor Kersten
Nissan Qashqai e-Power.
Foto sessantuno.com
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/www.deinumvenlo.nl
/sessantuno.com
/auto
link