
woensdag 16. 09. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Mazda MX-30: eigenwijs elektrisch
Ook bij zijn eerste elektrische auto
kan Mazda het niet laten om weer
een iets andere weg te bewandelen
dan de rest. Maar pakt dat deze
keer ook goed uit?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Elke volumefabrikant die in Europa
zaken wil doen, moet binnenkort beginnen
met het verkopen van elektrische
auto’s. Een andere manier om
aan het gewenste vlootgemiddelde te
komen is er niet. Een kleine, onafhankelijke
partij als Mazda wordt hiermee
voor het blok gezet. Want het
kost nogal wat investeringen om
deze heel andere tak van sport te
gaan beoefenen. De keuze voor een
compacte SUV is niet heel afwijkend:
deze zijn enorm in trek. De beslissing
om er gezien het formaat een behoorlijk
kleine accu van slechts 35,5 kWh
in te leggen, is wel gewaagd. Met een
WLTPactieradius
van 200 kilometer
zet Mazda de MX30
nadrukkelijk
neer als stads
c.q. tweede auto.
Een kleine accu biedt ook kansen om
de prijs laag te houden. Nog steeds is
33.990 euro een boel geld, maar gezien
de rijke standaarduitrusting en
luxebeleving toch niet heel gek. Want
met de MX30
zet Mazda de volgende
stap richting volwaardig premium.
Bijzondere materialen zijn verwerkt
en een supernet ontwerp geven ‘m de
uitstraling die bij het prijspeil past.
Met een overzichtelijk digitaal dashboard,
een infotainmentscherm met
drukdraaiknopbediening
en een
nieuw touchscreen voor de bediening
van de airco. De zitpositie is
’spoton’.
Achterin zit je met een
lengte vanaf zo’n 1,80 meter met de
kruin tegen het plafond. Beenruimte
is er wel genoeg. En dankzij de tegengesteld
openende achterportieren is
de instap naar achteren ruim. De bagageruimte
is met 366 liter niet bijzonder
groot. Onder de vloer moet
namelijk ruimte worden gehouden
voor een eenschijfs wankelmotor die
Mazda zet de MX30
in de markt als stads
of tweede auto. FOTO MAZDA
in een latere versie gaat dienen als
range extender. Navigatie, climate
control, stoelverwarming, 18inch
lichtmetaal, ledkoplampen, een elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel,
een headup
display, diverse actieve
veiligheidssystemen, een achteruitrijcamera
en parkeersensoren zijn
allemaal standaard.
De MX30
is met 1620 kilo nog redelijk
licht en handzaam. Het onderstel
hoefde vanwege het lage zwaartepunt
niet te hard worden afgeveerd
en gedempt. Daardoor is het afrolcomfort
goed en stuurt hij toch best
scherp. Mazda’s Gvectoring
control
De Kia Niro.
Crossover. Hybride.
Uniek: 1.300 kg trekgewicht
Standaard DCT6 automaat
Vanaf € 29.495,-
Private Lease vanaf € 399,- p/m
Tijdelijk tot € 4.000,- extra inruilvoordeel
Het beste van twee werelden
is weer van de partij en voor de verandering
voel je het nu nadrukkelijk
functioneren. Als je instuurt, knijpt
hij het vermogen om een lastwissel
naar voren te realiseren. Van enig
stuurgevoel kun je niet spreken,
maar de bekrachtiging is mooi gemiddeld
van gewicht.
De aandrijflijn laat zich met flippers
achter het stuur regisseren, waarbij
er keus is uit meer of minder regeneratie
en een lome of wat sportievere
gasrepons. Meekomen met het verkeer
is geen enkel probleem en de begrensde
top van 140 km/h is ook acceptabel.
Met volle accu gaf de auto
Een stoere, hybride crossover die aan al je verwachtingen voldoet. Zijn design is nu nog krachtiger. Kijk
maar eens naar de pijlvormige LED-dagrijverlichting aan de voorzijde. Met het rijcomfort zit het ook goed:
de ruime Niro Hybrid wordt standaard geleverd met automaat. Kom naar de showroom en ervaar het zelf.
VDNS Venlo: De Sondert 12, Venlo, Tel. 077 – 333 30 77
VDNS Hansen: Keizersveld 2, Venray, Tel. 0478 – 514 315
Weten wat jouw auto waard is?
Ga naar www.kia-vdns.nl en doe de gratis
188 kilometer aan onder zowat ideale
omstandigheden. Bijladen gaat met
50 kW niet supersnel; je bent een half
uur kwijt om de accu van 10 tot 80
procent te laden. Met louter een éénfaseaansluiting
kun je aan de meeste
laadpalen en wallboxen niet meer
dan 3,7 kW trekken. Bij 29 ampère is
maximaal 6,6 kW mogelijk, zodat je
tussen de 5 à 10 uur nodig hebt voor
een recharge.
Het is lastig om de concurrenten van
de MX30
te identificeren en in te
schatten hoe hij zich daartoe verhoudt.
Elke fabrikant kiest zijn eigen
positie in de groeiende markt voor
EV’s. Het is uiteindelijk aan de klant
om te bepalen wie er gelijk krijgt.
SPECIFICATIES
Mazda MX30
Prijs: € 33.995,Op
de markt: september
Topsnelheid: 140 km/h
Acceleratie 0100:
9,7 s
Gem. verbruik: 19 kWh/100 km
Actieradius: 200 km
Brandstofmotor: synchroonmotor
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen: 145 pk (107 kW)/
n.b. min1
Max. koppel: 271 Nm/n.b. min1
Spec. massa: 11,2 kg/pk
Transmissie: eentraps reductie_
versnelling
Aandrijving: voorwielen
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Gem. brandstofverbruik: 4,8-4,9 l/100km, 20,8-20,4 km/l. CO2-uitstoot: 109-112 g/km.
De vermelde waarden voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens WLTP. Genoemde acties en consumentenprijzen zijn geldig bij aankoop of Private Lease van een nieuwe Kia Niro Hybrid met uiterste
kentekenaanvraag op 30-09-2020 en uiterste registratie/start van het contract op 21-10-2020. Genoemde prijs is incl. kosten rijklaar maken. De Private Lease aanbieding loopt via Kia Autolease en betreft een product
gecertificeerd door Stichting Keurmerk Private Lease. Het getoonde Private Lease tarief is een vanaf tarief gebaseerd op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar en is alleen geldig op voorraadmodellen. Bekijk de
volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij uw Kia-dealer. Getoond model kan afwijken van de beschreven uitvoering. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.