woensdag 22. 09. 2021 AUTO 13
Hyundai i20: supermini met C-diploma
en vaak ongemerkt over. De hele
aandrijflijn die als mildhybrid
ook
nog voorzien is van enige elektropower,
is goed op zijn taak berekend.
Je hebt nooit het idee dat je kracht
tekortkomt, bovendien is hij bij een
rustige rijstijl zuinig. Met de stroom
mee reden we zonder moeite 1 op 19,
in de stad reden we nog steeds beter
dan 1 op 15.
Op de weg
Achter het stuur zet de goednieuwsshow
zich voort. Want de zitpositie
is tevredenstellend, rekening
houdend met wat de concurrentie
doet in deze prijsklasse. Het
zijn niet de allerbeste stoelen in zijn
klasse, maar ze scoren een ruime
voldoende. Ook in deze compacte
Hyundai tref je best nog de nodige
harde plastics aan, maar dat stoort
niet omdat ze er voldoende goed uitzien
– bijna zacht. De displays zijn
ook netjes afgewerkt en subtiel geintegreerd
in het dashboard. Het
stuur is multifunctioneel en de functies
zijn logisch verdeeld. Het stuurgevoel
dat je krijgt is voldoende, de
bekrachtiging niet overdreven
sterk. De feedback is wat ‘losjes’;
echt scherp voelt hij niet aan. De afstelling
is meer comfortgericht. Dat
voel je ook aan het onderstel, vooral
de neus is redelijk soft gedempt. De
hele auto rolt bij het insturen wat,
tijdens remmen voel je de neus wat
duiken en bij gasgeven komt hij iets
omhoog. Soepel, maar ook voldoende
goed te controleren om het tempo
af en toe op te voeren. Ben je in
een al te losbandige bui, dan treedt
onderstuur al vlot op als handhaver
en ga je vanzelf van je gas af. De
sportiever ingestelde rijder moet
kortom wachten op Nversies.
Rustig
rijden gaat overigens prima,
want je kunt het rijwerk bijna uitbesteden
aan deze compacte Hyundai.
Het is nog net geen Tesla, en nee
dat is niet sterk overdreven, want
zet de adaptieve cruise control en
stuurhulp maar aan. Dan hoef je net
als in die Tesla ook alleen heel losjes
het stuur vast te houden. De i20
weet je heel netjes tussen de lijntjes
(ook in flauwe bochten) te houden
en ook de remacties zijn zeer beheerst.
Tel daarbij op een voldoende
ruim interieur, een behoorlijk goede
bouwkwaliteit en minpunten verzinnen
wordt lastig. Hij stuurt iets
minder sportief dan een Peugeot
208 of Opel Corsa en de neus is wat
zacht gedempt, maar dat zijn dan
ook wel de kritiekpuntjes. Het is al
met al een heel volwassen auto met
alles erop en eraan voor een redelijke
prijs.
SPECIFICATIES
Hyundai i20 1.0 TGDI
48V 7DCT
Premium
Prijs: € 26.535
Topsnelheid: 185 km/h
Acc. 0100:
11,4 s
Gem. verbruik: 1 op 19,2
CO2emissie:
117 g/km
Motor: 998 cm3, turbo, drieinlijn
Plaatsing: voorin lengterichting
Max. vermogen (gecomb.): 100 pk
(73,6 kW)/n.b.
Max. koppel benzinemotor: 171
Nm/4000 min1
Spec. massa: 10,9 kg/pk
Spec. vermogen: 100,2 pk/l
Brandstof: benzine
Transmissie: 7traps
automaat met
dubb.kopp.
Aandrijving: voorwielaandrijving
Onderstel: McPherson voor, multilink
achter, schroefveren
Remmen: schijven rondom
Bandenmaat: 195/55 R16
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Wie de vorige i20 kent, weet dat dit
al een auto was die de lat hoog had
gelegd in zijn klasse. Zeker ten opzichte
van zijn voorganger maakte
die auto een flinke stap vooruit. De
supermini, zoals we de Bsegment
auto’s uit de Polo, Corsaklasse
ook
wel noemen, zag er vlot en Europees
uit. De modellen daarvoor hadden
hier en daar wat Aziatische designtrekjes
die zijn Koreaanse afkomst
verraadden. Niet dat zoiets per definitie
een nadeel hoeft te zijn, maar
vaak bleek wel dat de houdbaarheid
van dat design vlotter verstreek. En
als je niet oppast, is de opvolger dan
vaak saai en voorspelbaar. Maar dat
is hier zeker niet het geval; dit ontwerp
is juist iets rijker dan dat van
zijn voorganger die uit 2014 stamde.
Deze i20 ziet er in de topuitvoering
die Premium heet heel luxe uit. Het
plaatwerk heeft vlotte lijnen en
meer welvingen dan voorheen. De
verlichting is scherp en fantasierijk
vormgegeven. De achterlichten
worden verbonden door een trendy
reflectiestreep, waardoor je een autobrede
lichtpartij ziet. Als je dan
ook nog kiest voor een contrasterend
dak, heb je helemaal een bovengemiddeld
rijk uitziende auto.
Bij Hyundai een zeer betaalbare extra,
want al vanaf 195 euro, een metallic
variant met contrasterend
dak kost 895 euro.
Uitvoeringen
De i20 is er vanaf 18.635 euro en voor
dat geld mag je een turboloze 84 pk
sterke 1.2 MPI viercilinder in de basisuitvoering
iMotion meenemen.
En hoewel je vaak beter met een
boog om een basisuitvoering heen
kunt lopen, omdat je frustratie over
ontbrekende voorzieningen binnen
vijf minuten je aanvankelijke enthousiasme
voor de auto overtreft,
is dat bij deze i20 niet zo. Handbediende
airco zit er altijd op, net als
een deelbare achterbank, elektrische
spiegels, elektrische ramen
voor en achter en zelfs een cruise
control met limiter. Ook een DAB+
radio met usbaansluiting
en mistlampen
horen bij de standaarduitrusting.
Wilt u per se lichtmetalen
wielen, een volledig digitaal dashboard
en achteruitrijcamera, dan
moet u voor de 1700 euro duurdere
Comfortuitvoering
gaan. Wij kregen
zoals zo vaak het topmodel toebedeeld
om te laten zien hoever je
kunt gaan in deze klasse. Op deze 1.0
TGDi,
de enige andere leverbare
motor, te weten een driecilinder turbo
met 100 pk, is de Premiumuitvoering
de meest complete. ‘Onze’
1.0 TGDi
48V mild hybrid Premium
met automaat is dan ook met een
prijs van 26.535 euro de op één na
duurste i20. Alleen de Premium Sky
met panoramadak gaat daar 1200
euro overheen.
Praktijk
Maar hoe rijdt dat? Een klein turbomotortje
in combinatie met een automaat
is zeker niet altijd een garantie
voor een fijne rijervaring, weten
we uit onze testpraktijk. Maar wie
met deze i20 een blokje omgaat,
komt terug met beter nieuws. De
automaat is een modern zeventraps
exemplaar met dubbele koppeling
en die gaat prima om met de driecilinder
turbo. Motor
en bakmanagement
communiceren voorbeeldig
met elkaar. Het resultaat is soepele
vooruitgang, ook in moeilijke omstandigheden
met stop & goverkeer
in stad of file. De automaat
schakelt uiteraard zo snel mogelijk
op om zuinig met brandstof om te
springen, maar overdrijft die instelling
niet. Met andere woorden: als
er gas gegeven moet worden, dan is
het vermogen er ook zonder aarzeling.
De techniek heeft dan al het
juiste verzet paraat en schakelt snel
Feitelijk behoort hij tot het Bsegment,
maar kijk in de prijslijst wat
hij te bieden heeft. Hij lijkt zich te
kwalificeren als een Cklasse.
Weet
hij je ook een dito rijervaring te
geven?
DOOR JACO BIJLSMA
Hyundai i20.
FOTO'S HYUNDAI
AUTOTEST