Woensdag 21. 09. 2022 AUTO 13
De DS9 is technisch een-op-een een
Peugeot 508. Hij is er niet minder
groot door, want met een lengte van
een kleine vijf meter (493 cm) is het
een auto die ze in China lusten, want
daar zijn ze gek op auto’s met een lange
wielbasis. De DS9 is alweer sinds
vorig jaar onder ons maar zoals zo
vaak nog niet met alle motoriseringen.
We werden uitgenodigd om de
DS9 E-Tense 4x4 360 en de E-Tense
250 te (be)proeven. Je kunt nu kiezen
uit drie aandrijflijnen en dat zijn stuk
voor stuk plug-in hybrides. De sterkste
van het stel is 360 pk sterk en dat
vermogen is het product van een aandrijflijn
met een 1,6 liter benzinemotor
van 200 pk en twee elektromotoren.
Die maken ook dat hij integraal
aangedreven is. De voorste e-motor
die tussen de verbrandingsmotor en
transmissie geplaatst is, doneert
maximaal 110 pk, de andere drijft de
achterwielen aan en is 113 pk sterk.
Om dit verzameld vermogen goed te
managen en ook sportief te kunnen
inzetten is de hulp van DS Performance
ingeroepen. Die sportonderscheiding
prijkt dan ook op de grote
elegante koets. Verwacht echter niet
te veel van die sportambities, ondanks
het feit dat de Formula E er
met de haren bijgesleept wordt als
marketingmunitie. Want in de Zuid-
Franse habitat die de chique sedan zo
goed past, genieten we vooral van zijn
comfort en design. De onderstelafstemming
is zodanig dat het comfort
niet te veel verstoord wordt. Echt
soepel en lekker zweverig wordt het
niet, storend hard gelukkig ook niet.
Deze 360 heeft dan ook een andere
onderstel set-up met andere dempers,
veren en stabi’s en grotere
spoorbreedtes. Bovendien is hij met
de integrale aandrijving vasthoudender
dan ooit en kun je daardoor hogere
bochtsnelheden realiseren dan
met de andere versies. Toch voelt dat
nauwelijks sportief omdat de 360 alles
stil en in alle comfort voor je regelt.
Net als zijn tweelingbroer 508 PSE
zit er veel gang in, maar de lust om
echt samen te gaan sporten weet ook
de DS9 niet op te wekken. Comfortabel
lange afstanden én dito bochten
verslinden op hoge snelheid is zijn
stiel. De DS9 E-Tense 250 weet dat
kunstje tot op grote hoogte te evenaren
want hij heeft dezelfde 200 pk
benzinemotor maar slechts één elektromotor
en dus alleen voorwielaandrijving.
Er is ook geen wereld van
verschil voelbaar tussen beide versies.
Dat hij geen 250 maar 240 km/h
haalt is een theoretisch gegeven en
niemand ligt wakker van de 2,6 seconden
die hij langer nodig heeft om vanuit
stilstand naar honderd kilometer
per uur te sprinten. Wat wel telt is de
prestigekwestie, want als je je als topper
in de klasse wilt manifesteren dan
is de duurste en dikste uiteraard gewenst.
Het goede nieuws van de 250 is
dat deze aandrijflijn en onderstel setup
eigenlijk beter passen bij deze limousine.
Hij reageert soepeler op
wisselende gas- en remcommando’s
en ook het onderstel is iets comfortabeler.
Maar nog steeds niet zo soft als
wij wel zouden willen. Het gaat te ver
om hem te hard te noemen, maar feit
is nog steeds dat meer comfort deze
DS9 goed zou passen. Goed nieuws is
dat de E-Tense 250 een nieuw 15,6
kWh accupakket heeft waardoor de
elektrische actieradius nu maximaal
70 kilometer zou zijn. Al met al zouden
wij voor de 250 gaan omdat dergelijke
prestaties beter passen bij
zo’n grote limousine dan die extra
snelheid. Scheelt tien mille, die je dan
weer kunt besteden aan opties om
hem zo luxe mogelijk te maken.
Eindoordeel
Grote, ruime en stille Franse limousine
met elegante vormgeving. Veel
luxe en comfort, onderstel zou nog
iets softer mogen. Stille kilometers
extra luxe.
SPECIFICATIES
DS9 E-Tense 250
Prijs: € 60.890,--
Topsnelheid: 240 km/h
Acc. 0-100: 8,2 s
CO2-emissie: 26 g/km
Motor: vier-in-lijn en elektromotor, 1598
cm3, turbo,
Max. vermogen: 250 pk
(184 kW)/6000 min-1
Max. koppel: 360 Nm/
500-2500 min-1
Transmissie: 8-traps automaat
Massa leeg: 1820 kg
Autotest
DS 9: Kracht versus kalmte
Grote Franse sedans behoren
inmiddels tot een exclusief genre
automobielen, om niet te zeggen:
een moeilijke categorie. Maar DS
gaat opnieuw in de aanval met
twee topversies van de DS9.
Door Jaco Bijlsma
DS 9. Foto GREG
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/auto