Woensdag 21. 09. 2022 REGIO 11
Van Maashandel tot uitvaarders
Heeft zij minpuntjes?
„Sien reageert ongecontroleerd
richting andere honden. Ze is onbeheerst
in haar spel en heeft geen
rem. We plaatsen haar daarom niet
bij andere huisdieren en/of kleine
kinderen.”
Wat voor baas zoeken jullie?
„We zoeken voor Sien liefhebbers
van het ras; mensen die zich ervan
bewust zijn wat het ras inhoudt en
ervaring hebben in het opleiden dan
wel opvoeden ervan. Dan wordt ze
zeker een fijne hond! Sien zal bij herplaatsing
nog worden gesteriliseerd.”
Gaat jouw hart sneller kloppen van dit dier?
Neem dan contact op met
Dierenopvang Op de Smakterheide, tel.
0478-639062 of via info@smakterheide.nl.
En toen waren er de uitvaarders,
die met begrafenissen helemaal
niets van doen hadden. De Maashandel
had vanaf de middeleeuwen
Venlo opgestoten in de vaart der
handeldrijvende natiën. Het tol- en
stapelrecht, gevolg van de verlening
van stadsrechten aan Venlo in
1343, bleek uiterst lucratief. Vis,
granen, ijzerwaren, bier, wijn,
dierenhuiden, hardsteen, turf,
hout, steenkool, het werd in Venlo
allemaal verhandeld. Plus natuurlijk
de geldhandel als gevolg van de
in die tijd zo gehanteerde verschillende
muntsoorten.
Dier van de week
Elke week stelt Juanita Janssen
van Dierenopvang Op de Smakterheide
een dier voor dat op zoek is
naar een nieuw thuis. Deze week is
dat Sien. Zij is achter gelaten op de
Boschhuizen in Venray. Ze is een
vermoedelijke kruising tussen een
stafford en een bullterriër. Ze is
een fawn met witte dame van
ongeveer 1 jaar oud.
Wat zijn haar leukste kenmerken?
„Sien houdt van mensen. Ze heeft
een open en vrij karakter, vindt het
heerlijk om buiten te rennen op
speelweides en is alert op alles wat
er om haar heen gebeurt.”
Hoe omschrijf je haar karakter?
„Ze heeft nog een beetje gebrek aan
sturing. Ze is onstuimig in de omgang
en kan nog veel leren. Ze heeft
nog weinig basisregels geleerd.”
van de uitvaarders. Toen de eerste
treinverbindingen werden gerealiseerd
reden er bijzondere transporten
naar onze oosterburen: karren
beladen met fruit en groenten, getrokken
door honden. Auto’s waren
er nog niet en er waren, zo halverwege
de negentiende eeuw nog geen
treinverbindingen. Hondenkarren
boden toen soelaas.
Twee ontwikkelingen in die tijd, op
zich los staand van elkaar, hadden
voor met name Venlo bijzondere gevolgen.
Het aan Venlo grenzende
Ruhrgebied beleefde een enorme
economische boost en aan de Venlose
kant van de grens groeide de
agrarische sector explosief. Dat
kwam goed uit, want de producten
konden in dat uitdijende Ruhrgebied
prima aan de man worden gebracht.
Aanvankelijk brachten de
Venlose tuinders, de gerdeneers, hun
producten met de hondenkarren en
weldra met paard-en-wagen naar
Duitsland. Professionele transporteurs
namen spoedig dit werk van
de zogeheten uitvaarders over.
Transportbedrijven als Frans
Maas, Karel Hermans en Janssen
(Janssen Auto’s) namen het vervoer
over van de tuinders, die zich weer
op hun eigenlijke bezigheden konden
richten.
hoogwaardigheidsbekleders, die
tijdens het afsluitende banket allen
hun betrokkenheid met Limburg
benadrukten en Venlo een prachtige
toekomst toewensten, bereikte
de jubelstemming een ongekende
climax. Maar het Venloosch Weekblad
van politicus en hoofdredacteur
Leopold Haffmans had toch
ook een kritische noot: de lijn met
Vlissingen zou veeleer ten gunste
zijn van Rotterdam, dat namelijk
een rechtstreekse verbinding kreeg
met het Duitse achterland. Het blad
was heel wat meer enthousiast toen
in 1883 de lijn Venlo-Nijmegen in gebruik
werd genomen, maar tekende
tevens aan, dat Venlo dringend een
tweede brug behoefde, zodat niet
alle verkeer, van voetganger tot en
met de trein, over die ene brug hoefde
te gaan. Die tweede brug, een
speciale spoorbrug, werd inderdaad
in 1884 in gebruik genomen.
Boven dit artikel staat de kop Van
Maashandel tot hondenkar en het artikel
begint ook met de vermelding
van nul tot nu
Door albert lamberts
Het ging Venlo en zijn inwoners
voor de wind. Koop- en handelslieden
profiteerden in ruime mate en
konden zich een royaal leven veroorloven.
Maar het economische
bouwwerk begon scheurtjes te vertonen
toen de versnippering van het
voormalige Gelderse Overkwartier
in de achttiende eeuw de positie van
Venlo in gevaar begon te brengen.
Het was nog niet zo zichtbaar, want
de haven van Venlo gold tot aan de
Franse tijd (1795-1815) nog als de allerbequaemste
haven aan den gehelen
Maasstroem van Luyck tot Dordrecht.
De firma P.J. Berger en later Janssen
(Janssen-Boten) transporteerden
nog veel over de Maas, zelfs personen,
maar de neergang was niet te
stoppen. Die werd mede veroorzaakt
door de opkomst van een geheel
nieuwe manier van vervoer en
reizen: via het spoor.
De eerste trein reed in 1865 het Venlose
station aan de Keulsepoort binnen.
Het spoorwegnet ontwikkelde
zich voorspoedig. Verbindingen met
Vlissingen, via Helmond met Eindhoven
en in 1866 via Kaldenkerken
en Viersen naar Gladbach. Toen die
laatstgenoemde lijn in gebruik werd
genomen maakten tal van hoogwaardigheidsbekleders
hun opwachting
in Venlo. De minister van
Binnenlandse Zaken, zijn collega
van Financiën en de president van
de maatschappij ter exploitatie van
de lijn, de heer Vrolik, zetten de ingebruikname
op 5 november luister
bij en lieten zich door het feestende,
Venlose stadsbestuur uitgebreid fêteren.
Het Venloosch Weekblad deed
verslag. Door toespraken van de
Het oude station aan de Keulsepoort. Beneden: er moest een tweede brug over de Maas worden gebouwd.
Foto's collectie albert lamberts
peel en maas
Geen cultuurprijs door
gebrek aan kandidaten
Bij gebrek aan kandidaten wordt er
dit jaar geen cultuurprijs uitgereikt
in de gemeente Peel en Maas.
Het organiserend comité laat weten
dat er ondanks herhaalde oproepen
veel te weinig voordrachten binnen
zijn gekomen om tot een ‘gedragen
nominatie’ te komen. Volgens het
comité is dit vooral te wijten aan de
nasleep van corona en het feit dat de
cultuursector daar veel onder te lijden
heeft gehad.
In overleg met het gemeentebestuur
is daarom besloten om de uitreiking
van de cultuurprijs dit jaar
te laten vervallen. In april werden
nog de cultuurprijzen van de afgelopen
twee jaar uitgereikt aan musicalschool
Me on Stage uit Panningen
(2020) en historische werkgroep
De Borcht uit Baarlo (2021).
venlo
Silhouet duikt eindelijk
achter de rode lampjes
Na twee jaar wachten duikt toneelvereniging
achter de rode lampjes met het
stuk Boérebònt & roeëje lämkes.
Vlak voor de première in 2020 brak
corona uit, nu komt de dialectkomedie
in oktober alsnog op de planken.
Het verhaal draait om een boerenzoon
die op de vlucht voor zijn bemoeizuchtige
vindt bij twee dames die een
fysiotherapiepraktijk met rode
lampjes runnen. De regie is in handen
van Marion Pingen, het stuk is
geschreven door Carl Slotboom. Er
zijn acht voorstellingen in gemeenschapshuis
Kaarten zijn te koop via www.tenielvereinigingsilhouet.
tegelen
Byzantijns concert met
Tegelse Hofzangers
Na drie jaar komen de Tegelse Hofzangers
Byzantijns concert.
Vanaf 14.00 uur treedt het mannenkoor
samen met het Klarinet Ensemble
van de Academie voor Kunsten
Maaseik op in de Haandert.
Het concert is gratis toegankelijk.
arcen
Silhouet uit Venlo eindelijk
schoonmoeder onderdak
De Bantuin in ’t Ven.
nl en bij boekhandel Koops.
op 9 oktober weer met een
Miel Verstappen speelt
nieuwe cabaretshow
Oud-Arcenaar Miel Verstappen
komt op 24 september met zijn nieuwe
cabaretshow naar het dorp waar
hij werd geboren.
Happy Miel, zoals zijn artiestennaam
luidt, dacht na de vorige show
Magmens klaar te zijn met cabaret,
maar er kwam toch een vervolg. Onderweg
is te zien in MFA De Schans
en gaat over vergankelijkheid, spelen
en onderweg zijn.
Miel Verstappen nam driemaal deel
aan het prestigieuze Leids cabaret
Festival. Tot 2001 trad hij op onder
de naam Miel & Ik, vanaf 2002 alias
Happy Miel. Hij maakte acht avondvullende
voorstellingen.
Kaarten kosten 14 euro en zijn te bestellen
via info@happymiel.nl.
link
link