woensdag 23. 09. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Mercedes-Benz GLA voor stad en land
DRIVE T OGETHER
ALLEEN I N S EPTEMBER
PRIVATE L EASE ACTIE
€ 375 P/M
NU I N D E
SHOWROOM!
MAZDA MX 30
DE 100% ELEKTRISCHE CR OSSOVER
VANAF € 33.990
. Imposant van buiten, royaal van binnen . Rijd nog dit jaar de First Edition . Kom in aanmerking voor € 4.000 subsidie
Mazda MX30 vanaf € 33.990. Gemiddeld stroomverbruik Mazda MX30 19 kWh per 100 km / CO2-uitstoot van 0 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het
gecombineerde stroomverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTPtestmethodiek. Prijzen incl. BTW en kosten rijklaar maken, excl. mica/
metallic lak en opties. Aanbod geldig tot een uiterste offertedatum van 1 oktober 2020 met uiterste registratiedatum van 31 december 2020. De tarieven zijn gebaseerd
op een looptijd van 60 maanden en 10.000 km/jaar incl. rente, afschrijving, reparaties, onderhoud, banden, wegenbelasting, verzekering o.b.v. 6 schadevrije jaren,
pechhulp en BTW. Meerprijs kilometers max. € 0,1576 en minderprijs kilometers min. € 0,0315. Maandbedrag exclusief energiekosten en eventuele opties. Niet te
combineren met andere acties. First Edition in beperkte oplage zolang de voorraad strekt. De genoemde subsidie is vermeld naar de situatie per 1 september 2020.
Mazda Motor Nederland en de Mazda dealer zijn niet aansprakelijk voor deze informatie of het niet kunnen aanvragen/verkrijgen van de subsidie. Afbeelding kan
afwijken van daadwerkelijke specificaties, prijswijzigingen voorbehouden. Zie voor actuele voorwaarden: www.mazda.nl.
HENSGENS ROERMOND
Jacob Romenweg 6 | 6042 EZ Roermond | 0475 - 346569
www.hensgensroermond.nl |
Compacte SUV’s zijn hot, dus klaarblijkelijk
zijn mensen bereid daarvoor
grof geld te betalen; 49.245 euro
voor een GLA. Ook al rijd je voor hetzelfde
geld ook in een Cklasse
Estate
die in de praktijk ruimer zal zijn.
Maar bij deze auto’s draait het vooral
om twee zaken: de hoge instap en de
uitstraling van een echte SUV.
Met de optionele verschuifbare achterbank
is er keuze tussen voldoende
beenruimte om met een lengte van
zo’n 1,90 meter fatsoenlijk achter jezelf
te zitten, of een configuratie die
geschikt is om drie kinderen en hun
toebehoren te vervoeren. Nog een
standaard voorziening om het praktisch
comfort te verbeteren is een bagageruimte
met dubbele bodem,
waarmee de keus bestaat uit een
vlakke laadvloer of een maximaal
aantal liters stouwruimte.
De GLA is met vierwielaandrijving te
krijgen, voor een meerprijs van 6.418
euro en voor benzinerijders alleen op
de GLA 250, die als voorwielaandrijver
al 52.637 euro kost. Daarbij is overigens
wel een OffRoad
Engineering
Package inbegrepen met multibeam
ledkoplampen,
een afdalingsassistent
en een extra rijmodus, waarin
ABS en gasrespons op mild offroadwerk
zijn berekend.
Afgaande op onze uitgebreide rijervaringen
met alle mogelijke aandrijflijnen
op dit platform, willen we je
met klem adviseren om voor zo’n 250
door te sparen. Niet omdat je zijn 224
pk wilt gebruiken om hard te rijden,
maar omdat de aandrijflijn met
tweeliter door het hogere koppel en
de achttrapsautomaat aanzienlijk
soepeler in gebruik is dan de 1,3liter.
Voor dieselrijders is er meer keuze.
Je krijgt altijd dezelfde tweeliter,
maar met 116, 150 of 190 pk en in combinatie
met de twee sterkste varianten
optioneel met vierwielaandrijving.
Op alle versies is een automaat
met dubbele koppeling standaard.
Een multilinkachteras
is standaard
– een noodzaak om het weggedrag en
comfort op niveau te houden ondanks
het toegenomen gewicht en
hogere zwaartepunt. Een AMGLine
met verlaagd onderstel en 19inch
wielen zonder variabele dempers is
behoorlijk aan de stevige kant. Je
voelt aan alles dat het chassis zich tegen
rolbewegingen wil verzetten,
waardoor de wielen weinig bewegingsruimte
krijgen. Het voordeel is
wel dat de GLA praktisch als een normale
hatchback rijdt.
Optisch kan de GLA het AMGpakket
goed hebben. Wel blijft eerder
een Bklasse
met een liftkit
dan een
te heet gewassen GLC. Het interieur
is ook vrijwel een op een van de
Bklasse
overeengekomen. Dat betekent
dat je in een van de meest aansprekende
auto’s van zijn segment
kunt rijden, zolang je bereid bent om
wat extra geld uit te geven voor technologie
en aankleding. Niet alle materialen
zijn bij nadere inspectie even
hoogwaardig en de afwerking hebben
ze bij een ander Duits merk nog
beter onder controle, maar het algemene
gevoel is dat de prijs van de
auto ten minste deels in het interieur
gereflecteerd wordt. De infotainmentvoorzieningen
waarderen we
om de rekenkracht en het bedieningsgemak.
Dan nog moet je zeker
van je zaak zijn voordat je minimaal
50k uitgeeft aan een auto die op de
keper beschouwd nergens in uitblinkt.
Eindoordeel
Zoals al zijn concurrenten weet ook
de GLA de hoge prijzen die voor dit
soort auto’s worden gevraagd niet
echt waar te maken. Maar daartussen
houdt hij zich aardig overeind
met vooral een mooi en praktisch interieur.
SPECIFICATIES
MercedesBenz
GLA 200
Prijs: € 49.245
Topsnelheid: 210 km/h
Acceleratie 0100:
8,7 s
Gem. verbruik: 1 op 17,9
CO2emissie:
130 g/km
Motor: vierinlijn,
1332 cm3, turbo
Max. vermogen: 163 pk
(120 kW)/5500 min1
Max. koppel: 250 Nm/1620 min1
Transmissie: zeventraps DCTautomaat
Massa leeg: 1485 kg
De achtste en laatste creatie op
Mercedes’ compacte platform is
de GLA. Een nakomertje, of is het
lekkerst voor het laatst bewaard?
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Compacte SUV’s, zoals de
MercedesBenz
GLA, zijn hot.
FOTO MERCEDESBENZ
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
/www.mazda.nl
/www.hensgensroermond.nl