woensdag 29. 09. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Amerikaans relikwie:
facelift Opel Insignia
viercilinder levendiger aan en
klimtie
gewilliger in de toeren, terwijl
dat juist een pijnpunt was in de
vorige Insignia. De motor is in het
geval van de GSi altijd gekoppeld
aan een negentraps automaat, die
graag wil opschakelen en door al die
keuzemogelijkheden juist wat aarzelend
aanvoelt wanneer je sportiever
gaat rijden. Vierwielaandrijving
is net als voorheen standaard op de
GSi, maar om het verbruik te drukken,
kun je met een druk op de knop
een voorwielaandrijver van de Insignia
maken. Wat wél is gebleven, is
de uitstekende onderstelafstemming
van de GSi. Die is handmatig
in te stellen, zodat de Insignia een
breed spectrum qua afstemming
biedt. In de meest sportieve stand
blinkt hij vooral uit in balans, met
voldoende gevoel en vrijwel geen
onderstuur, mede door een torque
vectoring systeem op de achteras.
Op dat punt blijft de Insignia een
aantrekkelijke sportsedan.
Interieur
Dat geldt ook voor het interieur, dat
gelukkig nog altijd volgens verKijk
voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
landse prijslijst afhaalde wegens
een te hoog bpmbedrag
en dus een
te hoge en oninteressante vanafprijs
voor onze markt. Maar de compleet
nieuwe viercilinder is uiteraard
schoner en zuiniger dan voorheen,
waardoor het historische
label terugkeert op de Insignia en
tevens in Nederland beschikbaar is.
Het is de versie die we rijden tijdens
onze eerste kennismaking met de
vernieuwde Insignia, maar die is net
als voorheen erg prijzig. Instappen
op benzinegebied kan namelijk al
vanaf 44.749 euro voor de Grand
Sport (de fastback) in Business Elegancetrim.
Voor deze GSi dient
echter een flinke 64.299 euro overgemaakt
te worden, opnieuw vooral
gedreven door een hoog bpmbedrag
van bijna 19 mille. Voor dat geld
krijg je wél de meest sportieve Insignia,
want behalve met de sterkste
motor levert Opel ‘m dan ook
met alcantara bekleding, sportmeubilair,
een speciale voor
en achterbumper,
donkergetinte zij
en
achterruiten en een adaptief FlexRidesportonderstel.
Is dat genoeg
om de hoge prijs van het topmodel
te rechtvaardigen?
Indruk
Opel is de laatste jaren wat slordig
geweest met termen voor de topmodellen,
want na de introductie van
het GSilabel
in de jaren ’80 gebruikte
het rond de eeuwwisseling
en daarna juist weer de letters OPC
en GTC. Voor de huidige Insignia
stofte Opel het historische label
weliswaar af, maar toen was al duidelijk
dat er meer nodig was om met
die letters indruk te maken. Dat
geldt voor de gefacelifte Insignia
ook. Misschien juist nog wel meer,
want het vermogen van de krachtbron
is met 30 pk gedaald ten opzichte
van z’n voorganger, terwijl
dat in die auto al niet overhield. 230
pk in een auto van dit formaat die
sportieve aspiraties heeft, is dan
ook wel het minimale. Wel voelt de
trouwde Opelnormen
is vormgegeven.
Alles wat je nodig hebt, vind je
in een oogopslag. Er is eigenlijk niets
nieuws onder de zon, maar zaken
als de boordcomputer, klimaatcontrole
en het infotainmentsysteem
blinken uit in gebruiksgemak. De
voorste sportzetels in de Insignia
verdienen opnieuw een pluim en
zijn uiteraard voorzien van het
AGRkeurmerk.
Ze doen niet onder
voor het meubilair in het premiumsegment
en maken in combinatie
met het voorgaande een aantrekkelijk
pakket van deze GSi, totdat het
prijskaartje in beeld komt. Voor bijna
20 mille minder rijd je immers
ook al in een heel complete en comfortabele
Insignia met 200 pk, terwijl
je voor 50 mille in een GS Line
met hetzelfde adaptieve onderstel
rijdt. Om nog maar van de (Duitse)
concurrentie te zwijgen…
Eindoordeel
Of de Insignia het GSilabel
mag
dragen of niet, een sportieve Opel
als deze is en blijft aantrekkelijk.
Helaas is hij in ons land te duur, zodat
je veel beter een voordeligere en
bijna net zo aantrekkelijke uitvoering
kunt kiezen of bij de buren kunt
shoppen.
SPECIFICATIES
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Turbo GSi
Prijs: € 64.299
Topsnelheid: 237 km/h
Acc. 0100:
7,4 s
Gem. verbruik: 1 op 11,9
CO2emissie:
189 g/km
Motor: vierinlijn,
1998 cm3, turbo
Max. vermogen: 230 pk (169
kW)/5000 min1
Max. koppel: 350 Nm/1500 min1
Transmissie: negentraps automaat,
dubbele koppeling
Massa leeg: 1625 kg
de fusie tussen PSA en
FCA, mag dan een feit zijn, Opel
voorziet de Insignia uit de GMtijd
nog gewoon van een flinke opfrisbeurt.
DOOR SJORS TEN TIJE
Opel is de laatste jaren heen en weer
gesleurd, en da’s terug te zien in het
modellenaanbod. Waar auto’s als de
Mokka, Corsa en Grandland X volledig
onder de PSAvlag
hangen,
stammen de huidige Astra en Insignia
nog uit de General Motorstijd.
Laatstgenoemde heeft Opel onlangs
van een facelift heeft voorzien
en is dus klaar voor de nabije toekomst.
Maar dat men in Rüsselsheim
wel tevreden was met het uiterlijk
van de stijlvolle Dsegmenter,
blijkt uit de minimale aanpassingen
die daaraan zijn gedaan. Zelfs de
kenner zal in een oogopslag waarschijnlijk
niet zo snel zien dat het
hier om een facelift van de tweede
generatie Insignia gaat. Het model
is wel goed opgedroogd. Zo is de
grille iets strakker en breder vormgegeven,
terwijl de koplampen iets
platter zijn geworden en nu à la Audi
A3 een uitloper in de hoeken hebben.
Ook is de bumperpartij op bijna
obligate wijze iets hertekend, maar
dat was het dan wel.
Onderhuids
Grotere wijzigingen vinden we onderhuids,
want Opel geeft de Insignia
een aantal nieuwe motoren. Dieselen
kan nu met een 1.5 of 2.0 CDTI,
goed voor respectievelijk 122 en 174
pk. Qua benzinemotoren is er de
keuze uit een 2,0liter
viercilinder
turbomotor met 200 of 230 pk.
Laatstgenoemde is voorbehouden
aan de meest sportieve GSi. Da’s
best opvallend, omdat Opel de vorige
generatie Insignia GSi een paar
jaar geleden al snel van de NederStellantis,
Opel Insignia.
FOTO SJORS TEN TIJE