woensdag 29. 09. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Amerikaans relikwie: facelift Opel Insignia
Over de boeiende historie van de
Limburgse kranten
Verrassende verhalen, historische voorpagina’s
en prachtige foto’s van vroeger en nu vormen
de ingrediënten van ‘175 jaar De Limburger - de
boeiende historie van de Limburgse kranten’.
Een heerlijk boek dat u leidt door het heden en
verleden van de Limburgse kranten en de Limburgse
samenleving. Voor velen een feest van herkenning,
niet op de laatste plaats door de aandacht die wordt
geschonken aan de voorlopers van de huidige krant,
zoals het Dagblad voor Noord-Limburg, de Maas-
en Roerbode, het Limburgs Dagblad en de Nieuwe
Limburger.
Documentaire
Kijk ook de documentaire ‘175 jaar
De Limburger’ op delimburger.nl/175
Het boek
‘175 jaar De Limburger’
Nu in onze webshop en in de boekhandel
> delimburger.nl/boeken
Jubileum
prijs
€ 17,50
(excl. verzendkosten)
Dat men in Rüsselsheim wel tevreden
was met het uiterlijk van de stijlvolle
Dsegmenter,
blijkt uit de minimale
aanpassingen die daaraan zijn
gedaan. Het model is wel goed opgedroogd.
Zo is de grille iets strakker
en breder vormgegeven, terwijl de
koplampen iets platter zijn geworden
en nu een uitloper in de hoeken
hebben. Ook is de bumperpartij op
bijna obligate wijze iets hertekend,
maar dat was het dan wel.
Grotere wijzigingen vinden we onderhuids,
want Opel geeft de Insignia
een aantal nieuwe motoren. Dieselen
kan nu met een 1.5 of 2.0 CDTI,
goed voor respectievelijk 122 en 174
pk. Qua benzinemotoren is er de
keuze uit een 2,0liter
viercilinder
turbomotor met 200 of 230 pk.
Laatstgenoemde is voorbehouden
aan de meest sportieve GSi. Da’s
best opvallend, omdat Opel de vorige
generatie Insignia GSi een paar jaar
geleden al snel van de Nederlandse
prijslijst afhaalde wegens een te
hoog bpmbedrag
en dus een te hoge
en oninteressante vanafprijs. Maar
de compleet nieuwe viercilinder is
schoner en zuiniger dan voorheen,
waardoor het historische label terugkeert
op de Insignia en tevens in
Nederland beschikbaar is.
Het is de versie die we rijden tijdens
onze eerste kennismaking met de
vernieuwde Insignia, maar die is net
als voorheen erg prijzig. Instappen
op benzinegebied kan namelijk al
vanaf 44.749 euro voor de Grand
Sport (fastback) in Business Elegancetrim.
Voor deze GSi dient echter
64.299 euro overgemaakt te worden,
opnieuw vooral gedreven door een
hoog bpmbedrag
van bijna 19 mille.
Voor dat geld krijg je wél de meest
sportieve Insignia, want behalve
met de sterkste motor levert Opel ‘m
dan ook met alcantara bekleding,
sportmeubilair, een speciale voor
en
achterbumper, donkergetinte zij
en
achterruiten en een adaptief FlexRidesportonderstel.
Het vermogen is met 30 pk gedaald
ten opzichte van z’n voorganger, terwijl
dat in die auto al niet overhield.
230 pk in een auto van dit formaat die
sportieve aspiraties heeft, is dan ook
wel het minimale. Wel voelt de viercilinder
levendiger aan en klimtie
gewilliger
in de toeren, terwijl dat juist
een pijnpunt was in de vorige Insignia.
De motor is in het geval van de
GSi altijd gekoppeld aan een negentraps
automaat. Vierwielaandrijving
is net als voorheen standaard op de
GSi, maar om het verbruik te drukken,
kun je er met een druk op de
knop een voorwielaandrijver van
maken. De uitstekende onderstelafstemming
is handmatig in te stellen,
zodat de Insignia een breed spectrum
qua afstemming biedt. Op dat
punt blijft de Insignia GSi een aantrekkelijke
sportsedan.
Dat geldt ook voor het interieur, dat
nog altijd volgens vertrouwde Opelnormen
is vormgegeven. Alles wat je
nodig hebt, vind je in een oogopslag.
Boordcomputer, klimaatcontrole en
het infotainmentsysteem blinken uit
in gebruiksgemak. De voorste sportzetels
in de Insignia doen niet onder
voor het meubilair in het premiumsegment
en maken in combinatie
met het voorgaande een aantrekkelijk
pakket van deze GSi, totdat het
prijskaartje in beeld komt. Voor bijna
20 mille minder rijd je immers ook
al in een heel complete en comfortabele
Insignia met 200 pk, terwijl je
voor 50 mille in een GS Line met hetzelfde
adaptieve onderstel rijdt.
Eindoordeel
Een sportieve Opel als deze is en
blijft aantrekkelijk. Helaas is hij in
ons land te duur, zodat je veel beter
een voordeligere en bijna net zo aantrekkelijke
uitvoering kunt kiezen of
bij de buren kunt shoppen.
SPECIFICATIES
Opel Insignia Grand Sport 2.0
Turbo GSi
Prijs: € 64.299
Topsnelheid: 237 km/h
Acc. 0100:
7,4 s
Gem. verbruik: 1 op 11,9
CO2emissie:
189 g/km
Motor: vierinlijn,
1998 cm3, turbo
Max. vermogen: 230 pk (169
kW)/5000 min1
Max. koppel: 350 Nm/1500 min1
Transmissie: negentraps automaat,
dubbele koppeling
Stellantis, de fusie tussen PSA en
FCA, mag dan een feit zijn, Opel
voorziet de Insignia uit de GMtijd
nog gewoon van een opfrisbeurt.
DOOR SJORS TEN TIJE
Opel Insignia.
FOTO SJORS TEN TIJE
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto