Woensdag 28. 09. 2022 13
Motortest
Zero wil markt veroveren met elektrische allroad
Het heeft daarom nu een compleet
nieuwe elektrische allroad geproduceerd;
de DSR/X. Deze is niet goedkoop:
27 mille. Maar volgens de producent
valt de forse prijs erg mee als
je deze vergelijkt met traditionele
motoren die veel duurder zijn in onderhoud
en gebruik. Aan de motor is
vier jaar gewerkt voordat deze in september
voor het eerst op Sicilië
mocht worden getest, waarbij er ook
een stukje pittig offroad werd gereden
om te bewijzen dat je met deze
Zero echt verder kunt als de weg
stopt. Hiervoor heeft de DSR/X verschillende
rijmodussen die je ook nog
eens kunt programmeren.
Als je kijkt naar de cijfers, dan heeft
deze Zero zijn gewicht van ruim 250
kilo niet mee om hiermee zwaar off
road te gaan. Zeker als de motor ook
nog is aangekleed met koffers en andere
extra’s. Het forse 17.3 accupakket
voelt aan als een blok beton die de
motor omlaag drukt. De motor kleeft
perfect aan het Siciliaanse asfalt en
de elektromotor levert veel power die
je continu volledig tot je beschikking
hebt. Deze Zero heeft een trekkracht
van maar liefst 225 Nm. Ter vergelijking;
dat is 50 procent meer dan nieuwe
BMW 1250 GS Adventure, de
meest populaire allroad ter wereld,
die overigens ongeveer net zoveel
weegt als de Zero DSR/X. Je hoeft
ook nooit bang te zijn in een verkeerde
versnelling de bocht te nemen,
want de Zero is een automaat.
Een belangrijk nadeel van elektrische
motorfietsen is de actieradius,
die is meestal beperkt tot ruim honderd
De Kia Sportage.
Nu in de showroom.
줺3366..999955 Vanaf:
kilometer. Nu is vrijwel overal
wel een laadpaal in een straal van enkele
tientallen kilometers te vinden,
al wordt dat wel een stuk lastiger als
je echt offroad gaat. Bij de presentatie
wordt echter gesteld dat je met
deze Zero maar liefst 321 kilometer
ver moet kunnen komen. Maar dan
moet je wel heel rustig rijden, er
wordt daarbij uitgegaan van een gemiddelde
snelheid van dertig kilometer
per uur.
Opvallend is dat de motor bij de start
De bekendste SUV van Kia is vernieuwd. De Kia Sportage is moderner
dan ooit zonder zijn Sportage-karakter te verliezen. De sterke en ef쟢 ci윎nte
aandrijving – naar keuze Mild Hybrid, Hybrid of Plug-in Hybrid – brengt je
krachtig in beweging. Ontdek de Kia Sportage nu in de showroom.
aangeeft dat de accu voor 110 procent
geladen is. Maar dat blijkt te komen
doordat deze motoren een zwaarder
accupakket hebben; een extra accu
waardoor de actieradius wordt vergroot.
Na 70 kilometer stevig rijden,
met veel bochtwerk, remmen, optrekken,
dalen en een stuk offroad
door het bergachtige Sicilië heb ik 50
procent van de accucapaciteit verbruikt.
De gesuggereerde 321 kilometer
is dus erg optimistisch, maar dik
150 kilometer moet zeker te doen zijn.
Door met een elektrische motor slim
te rijden kun je de accu opladen door
te regenereren. Gewoon je gas dicht
draaien als je bijvoorbeeld daalt
waardoor je alleen remt op de motor.
Daardoor wordt je accu steeds bijgeladen.
En snelwegen waar je een constante
snelheid rijdt mijden.
Op het asfalt valt er weinig aan te
merken op de DSR/X, hij doet zeker
niet onder voor een goede traditionele
motor. De elektromotor levert omgerekend
zo’n honderd pk af en bij het
verkeerslicht houdt niemand je bij.
De dummy-tank is groot genoeg om
een tas in op te bergen. Maar dan offroad.
De route is een weggetje vol
dikke boomwortels, pittige kuilen en
grote keien. De instelbare voorvork
met een veerweg van 21 centimeter
heeft moeite deze zware route te volgen.
De allroad-banden, die het op het
asfalt perfect doen, hebben hier soms
moeite voldoende grip te vinden in
het lava-stof. De motor staat in de geadviseerde
onder meer de abs automatisch is uitgeschakeld
VDNS Hansen
offroad-modus waardoor
Keizersveld 2, Venray,
Tel: 0478 - 514 315 | kia-vdns.nl
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo,
Tel: 077 - 333 30 77 | kia-vdns.nl
Gem. brandstofverbruik Kia Sportage Mild Hybrid: 1,1 – 6,5 l/100km, 90,1 – 15,4 km/l. CO2-uitstoot: 26 – 148 g/km.
De vermelde waarden voor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en het rijbereik zijn gemeten volgens WLTP. Genoemde consumentenprijs is een vanaf prijs en is geldig bij aankoop van een Kia
Sportage Mild Hybrid. Kia voertuigen worden tijdelijk aangeboden tegen niet-vaste prijzen. Bekijk de volledige voorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij jouw Kia-dealer. Getoond model kan
afwijken van de beschreven uitvoering. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
en ook de traction control
veel later ingrijpt. Maar als onverwacht
in een krappe bocht mijn voorwiel
wegzakt in de zachte bodem en ik
dit probeer te corrigeren met mijn
achterwiel door extra gas te geven
voel ik dat de tractioncontrol vroeg
ingrijpt en de allroad banden te weinig
grip hebben.
De Zero heeft een oplaadsysteem
met een Mennekes, of type 2-stekker.
Daarmee kun je bij de meeste laadpalen
prima terecht. Alleen langs de
snelweg in Nederland kan dit problemen
geven omdat Fastned over is gestapt
op andere types snelladers. Laden
gaat redelijk snel, zo belooft de fabrikant.
Met de type 2-stekker
waarover de Zero beschikt moet je
rekenen op zo’n twee uurtjes voor je
weer ‘vol’ bent. Thuis je motor aan
het gewone stopcontact hangen kan
ook, maar dan ben je, als hij helemaal
leeg is, zo’n tien uur aan het laden
voordat je accu weer klaar is voor een
reis van ruim 150 kilometer.
Zero presenteert de DSR/X als een
echte allroad. Helaas mag je in ons
land vrijwel nergens met je motor de
natuur in en ook in de landen om ons
heen worden die mogelijkheden
steeds meer beperkt om de overlast
te beperken en het milieu te sparen.
Maar misschien komt daar dankzij
deze stille DSR/X verandering in, al
voelt deze Zero zich beter op de weg
thuis dan op onverhard terrein.
Door de energiecrisis hebben
elektrische voertuigen de wind in
de zeilen. Dit ondanks het feit dat
ook de elektriciteitsprijs fors is
gestegen. Ook de elektrische
motorfiets wint aan populariteit zo
merkt het Amerikaanse Zero, een
van de grootste producenten ter
wereld.
Door Michiel Snik
Zero DSR/X. Foto
Alberto Cervetti
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
AUTO