12 Woensdag 28. 09. 2022
Motortest
Zero wil markt veroveren met elektrische allroad
Door de energiecrisis hebben
elektrische voertuigen de wind in
de zeilen. Dit ondanks het feit dat
ook de elektriciteitsprijs fors is
gestegen. Het aantal elektrische
auto’s neemt hard toe. Maar ook de
elektrische motorfiets wint aan
populariteit zo merkt het Amerikaanse
Zero, een van de grootste
producenten ter wereld.
Door Michiel Snik
Motorproducent Zero heeft daarom
nu een compleet nieuwe elektrische
allroad geproduceerd; de DSR/X.
Deze nieuwe Zero is niet bepaald
goedkoop: 27 mille. Maar volgens de
producent valt de forse prijs erg mee
als je deze vergelijkt met traditionele
motoren die veel duurder zijn in onderhoud
en gebruik. Na 40.000 kilometer
zou de Zero zelfs goedkoper
zijn dan alle benzine slurpende concurrenten,
zo beweert de Amerikaanse
fabrikant. De achterliggende
berekening waarop deze conclusie is
gebaseerd, is onduidelijk.
Aan de motor is vier jaar gewerkt
voordat deze in september voor het
eerst op Sicilië mocht worden getest,
waarbij er ook een stukje offroad
werd gereden om te bewijzen
dat je met deze Zero echt verder
kunt als de weg stopt. Hiervoor heeft
de DSR/X verschillende rijmodussen
die je kunt programmeren. Met
een druk op de knop kun je door een
menu lopen en onder meer de vering,
tractioncontrol en abs instellen
waardoor je er zowel goed mee op
het asfalt, maar ook op onverhard
terrein kunt rijden.
Gewicht
Als je kijkt naar de cijfers, dan heeft
deze Zero zijn gewicht van ruim 250
kilo niet mee om hiermee zwaar off
road te gaan. Zeker als de motor ook
nog is aangekleed met koffers en andere
extra’s voor een mooie reis. Het
forse 17.3 accupakket waarmee deze
motor is uitgerust voelt aan als een
blok beton die de motor omlaag
drukt. Op het asfalt merk je daar weinig
van, sterker nog, de motor kleeft
perfect aan het Siciliaanse asfalt en
de elektromotor levert enorm veel
power die je continu volledig tot je
beschikking hebt. Dat is ook een van
de voordelen van een elektrische
motor ten opzichte van een ‘traditionele’
motor. Deze Zero heeft een
trekkracht van maar liefst 225 Nm.
Ter vergelijking; dat is 50 procent
meer dan nieuwe BMW 1250 GS Adventure,
de meest populaire allroad
ter wereld, die overigens ongeveer
net zoveel weegt als de Zero DSR/X.
Je hoeft ook nooit bang te zijn in een
verkeerde versnelling de bocht te
nemen, want de Zero is een automaat.
Het maakt het motorrijden
ook een stuk relaxter en je kunt je tevens
meer richten op je omgeving en
het overige verkeer.
Een belangrijk nadeel van elektrische
motorfietsen is de actieradius,
die is meestal beperkt tot ruim honderd
kilometer. Nu is vrijwel overal
wel een laadpaal in een straal van enkele
tientallen kilometers te vinden,
al wordt dat wel een stuk lastiger als
je echt offroad gaat. Want een laadpaal
zul je in het bos niet snel vinden.
Bij de presentatie van deze nieuwe
motor wordt echter gesteld dat je
met deze Zero maar liefst 321 kilometer
ver moet kunnen komen.
Maar dan moet je wel heel rustig rijden,
er wordt daarbij uitgegaan van
een gemiddelde snelheid van dertig
kilometer per uur. ,,Maar als je off
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
road rijdt ga je meestal ook niet harder’’,
beweert productontwikkelaar
Brian Wisman van Zero bij de introductie
op Sicilië.
Bereik
Opvallend is dat de motor bij de start
aangeeft dat de accu voor 110 procent
geladen is. Maar dat blijkt te komen
doordat deze motoren een
zwaarder accupakket hebben, of anders
gezegd, een extra accu waardoor
de actieradius wordt vergroot.
Na 70 kilometer stevig rijden, met
veel bochtwerk, remmen, optrekken,
dalen en een stuk offroad door
het bergachtige Sicilië heb ik 50 procent
van de accucapaciteit verbruikt.
De gesuggereerde 321 kilometer
klinkt dus wel erg optimistisch,
maar dik 150 kilometer moet
zeker te doen zijn. De DSR/X kan
ook een deel van de opbergvakken
aan boord inruilen voor een Power
Tank om de batterijcapaciteit te verhogen
met 4 kWh tot bijna 21 kWh
waardoor je actieradius een stuk
groter wordt.
Met een elektrische motor moet je
anders omgaan dan met een traditionele
brandstofmotor. Door met een
elektrische motor slim te rijden kun
je de accu immers opladen door te
regenereren. Gewoon je gas dicht
draaien als je bijvoorbeeld daalt
waardoor je alleen remt op de motor.
Daardoor wordt je accu steeds bijgeladen.
En snelwegen waar je een constante
snelheid rijdt mijden.
Op en naast het asfalt
Op het asfalt valt er weinig aan te
merken op de DSR/X, hij doet zeker
niet onder voor een goede traditionele
motor. De Spaanse J.Juan remmen
doen hun werk perfect. De elektromotor
levert omgerekend zo’n
honderd pk af en bij het verkeerslicht
houdt niemand je bij. De Zero
accelereert als een raket en voor je
het weet zit je aan zijn top van 180 kilometer
per uur. Door de verschillende
mappings en alle andere technische
snufjes is de motor perfect af te
kapseist langzaam. Ik probeer de
vallende motor op te vangen door
mijn voet snel aan de grond te zetten,
maar met mijn 1.70 meter is de Zero
daarvoor net iets te hoog. Te laat besluit
ik het zinkende schip te verlaten
en kom met mijn laars onder de motor
terecht. Dat de Zero zwaar is voel
ik dan echt, twee collega’s zijn nodig
om de Amerikaan overeind te krijgen.
De motor heeft nauwelijks schade,
maar mijn ego heeft wel een deuk
opgelopen.
De Zero heeft een oplaadsysteem
met een Mennekes, of type 2-stekker.
Daarmee kun je bij de meeste
laadpalen terecht. Alleen langs de
snelweg in Nederland kan dit problemen
geven omdat Fastned over is gestapt
op andere types snelladers.
Maar er zijn handige apps gratis te
downloaden waarmee je eenvoudige
elders geschikte laadpalen kunt vinden,
sowieso in Nederland.
Laden
Laden gaat redelijk snel met deze
Zero, zo belooft de fabrikant; koop je
er een Rapid Charge Module bij dan
kan die de minimum oplaadtijd terugbrengen
tot slechts één uur. Met
de type 2-stekker waarover de Zero
beschikt moet je rekenen op zo’n
twee uurtjes voor je weer ‘vol’ bent.
Thuis je motor aan het gewone stopcontact
hangen kan ook, maar dan
ben je, als hij helemaal leeg is, zo’n
tien uur aan het laden voordat je
accu weer klaar is voor een reis van
ruim 150 kilometer.
Zero presenteert de DSR/X als een
allroad. Maar in ons land mag je vrijwel
nergens met je motor de natuur
in en ook in de landen om ons heen
worden die mogelijkheden steeds
meer beperkt om de overlast te beperken
en het milieu te sparen. Maar
misschien komt daar dankzij deze uiterst
stille DSR/X verandering in, al
voelt deze Zero zich beter op de weg
thuis dan op onverhard terrein.
Zero DSR/X. Foto's
Alberto Cervetti
stellen aan je eigen wensen. De dummy
tank is daarnaast groot genoeg
om een tas in op te bergen.
Maar dan offroad. De route op Sicilië
is geen verhard bospad, maar een
weggetje vol dikke boomwortels, pittige
kuilen en grote keien. De instelbare
voorvork met een veerweg van
21 centimeter heeft moeite deze zware
route te volgen. Dankzij de automaat
hoef je niet na te denken of je
wel in de juiste versnelling zit en het
gas kun je prima doseren. Het is gewoon
een kwestie van voldoende
vaart houden en de DSR/X stuitert
vlot vooruit, waarbij het kunststof
van de motor wel behoorlijk kraakt.
De allroad-banden hebben hier
soms moeite voldoende grip te vinden
in het lava-stof.
De motor staat in de geadviseerde
offroad-modus waardoor onder
meer de abs automatisch is uitgeschakeld
en ook de traction control
veel later ingrijpt. Maar als onverwacht
in een krappe bocht mijn
voorwiel wegzakt in de zachte bodem
en ik dit probeer te corrigeren
met mijn achterwiel door extra gas
te geven voel ik dat de tractioncontrol
vroeg ingrijpt en de allroad banden
te weinig grip hebben. De Zero
AUTO