woensdag 30. 09. 2020 AUTO 13
AUTOTEST
Seat Leon: tussen sporten en sparen
merken dat het een ecoaandrijlijn
is.
De gasrespons is niet heel alert, de
bak houdt van snel opschakelen.
Maar als het ding eenmaal op gang is,
zit er echt wel trekkracht in. De invloed
van de mildhybrid
elektromotor
merk je nauwelijks. Behalve als je
bij lage snelheid wegrijdt.
Bij een jeugdig en sportief merk verwacht
je van een Leon een bovengemiddeld
weggedrag en dat krijg je
ook nu weer. In elk geval als je kiest
voor 18inch
wielen en het onderstel
met de optionele variabele dempers.
Daarmee is de Leon vooral erg comfortabel,
maar tegelijk ook netjes uitgebalanceerd
voor een mooi neutraal
weggedrag. De besturing
bouwt voorbij de middenstand vrij
snel op qua directheid, zonder dat dit
tot overmatige nervositeit of matige
doseerbaarheid leidt. De enige kritische
noot komt op het conto van een
slecht doseerbaar rempedaal, dat
wellicht veroorzaakt wordt door het
regeneratieve mildhybrid
systeem.
Zo houdt de Leon tussen de degelijke
Octavia en iets duurdere Golf zijn bestaansrecht,
en zal een vergelijkende
test moeten uitwijzen hoe hij zich tot
concurrenten buiten de Volkswagen
Groep houdt. Je bent 24.495 euro
kwijt als je kunt leven met een kale 90
pk. Maar een 110 pk met wat spullen
of een 1.5 TSI gaat al rap richting de
30.000 euro, met een aangeklede 150
pk 1.5 eTSI en DSG tussen de 35.000
en 40.000 euro.
SPECIFICATIES
Seat Leon 1.5 eTSI
Prijs: € 34.495,Topsnelheid:
221 km/h
Acceleratie 0100:
8,4 s
Gem.verbruik: 1 op 21,3
CO2emissie:
107 g/km
Brandstofmotor: vierinlijn,
De nieuwe Kia Picanto
Standaard voorzien van o.a.
Autonome noodremassistentie
Cruise control en AIRCO
zich vandaag de dag nog wel kan onderscheiden,
is het plaatwerk. En dat
begrijpen ze bij Seat nog steeds heel
goed.De opvallende achterzijde met
ledstrip over de uitgestulpte achterkant
lijkt een beetje vreemd, maar
werkt in het echt prima. De Leon
oogt laag en breed, zonder dat de interieurruimte
heeft te lijden. Want
ook achter een lange bestuurder is
genoeg leefruimte, met daar weer
achter 380 liter bagageruimte, of
zelfs 620 liter voor de Sports Tourer.
De instapper heeft de bekende 1.0
TSI met 90 of 110 pk onder de kap,
met een handgeschakelde vijf
(90
pk) of zesbak (110 pk). Daarboven
staat een 1.5 TSI die alleen in de
Sports Tourer met 130 pk leverbaar
is, en in beide varianten met 150 pk.
Daarbij is er keuze uit een eTSIversie
mét 48volt
boordnet en mildhybrid
systeem die aan een zeventraps
DSGautomaat
is gekoppeld, en een
‘gewone’ 150 pk met handbak. Voor
dieselrijders is er óf een 2.0 TDI met
115 pk en handbak, óf een 150 pk met
DSG. Later volgen een plugin
hybride
met 204 pk en de nodige Cupramodellen.
Vooralsnog hebben we alleen de 1.5
eTSI gereden, waaraan je wel kunt
VANAF NU IN DE
SHOWROOM.
Het interieur van de nieuwe Leon is
(net als dat van de Golf en Octavia)
ontdaan van zowat alle knoppen,
waarvoor in de plaats een groot multimediascherm
plus digitaal instrumentarium
is gekomen. Wat er nog
wel te drukken valt, is op het stuur te
vinden. Aangezien de interface van
dat scherm goed doordacht is en de
rekensnelheid hoog, is een ergonomische
ramp vakkundig afgewend. Het
spreekt inmiddels bijna voor zich dat
ook de Leon altijd met het internet
verbonden is en daardoor online geupdatet
en uitgebreid kan worden.
Bijkomend voordeel is dat het geheel
opgeruimd oogt en er veel aflegruimte
overblijft. De aanblik wordt gedomineerd
door grote kunststof oppervlakken,
maar die zijn wel zodanig
gevormd en gekleurd dat het interieur
van de Leon niet te goedkoop
oogt. Toch is het vrijwel geheel uit
harde plastics opgetrokken en is de
afwerking zeker niet van Golfniveau.
Belangrijker is dat de zitpositie
goed is en de stoelen een fijne pasvorm
hebben. Waarmee een merk
De nieuwe Kia Rio
Standaard voorzien van o.a.
Mild Hybrid technologie
Autonome noodremassistentie
Tijdelijk tot € 1.250,- introductievoordeel
Ben jij een echte design liefhebber?
De Kia Picanto en Kia Rio bieden een feest van verbeterde en innovatieve ontwerpkenmerken. Achter deze verbeteringen schuilen veel nieuwe
technieken. Beide modellen kennen een flinke upgrade aan veiligheidssystemen en connectiviteit. Ook de motoren zijn flink onder handen
genomen. De Kia Rio is zelfs standaard uitgerust met een 48V batterij (Mild Hybrid technologie). Naast een meer dynamische rijbeleving zorgen
deze aanpassingen voor vermindering van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Nieuwsgierig geworden? Kom naar de showroom en maak een
proefrit.
VDNS Venlo: De Sondert 12, Venlo, Tel. 077 – 333 30 77
VDNS Hansen: Keizersveld 2, Venray, Tel. 0478 – 514 315
Weten wat jouw auto waard is?
Ga naar www.kia-vdns.nl en doe de gratis
Gem. brandstofverbruik: 4,9-5,7 l/100km, 20,4-17,5 km/l. CO2-uitstoot: 110-127 g/km.
De vermelde waarden voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens WLTP. Genoemde actie excl. introductievoordeel is geldig bij aankoop van een nieuwe Kia Picanto modeljaar 2021 en Kia Rio
modeljaar 2021 met uiterste kentekenaanvraag op 28-12-2020 en uiterste registratie op 18-01-2021. Bekijk de volledige actievoorwaarden op kia.com of vraag ernaar bij uw Kia-dealer. Getoonde modellen kunnen
afwijken van de beschreven uitvoering. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
1498 cm3
Max. vermogen: 150 pk (110 kW)/
6000 min1
Max. koppel: 250 Nm/1500 min1
Transmissie: 7traps
DSG automaat
Aandrijving: voorwielen
Wie de nieuwe Volkswagen Golf en
Skoda Octavia via ons al onder
ogen heeft gehad, weet ongeveer
wat hij van deze Seat Leon kan
verwachten.
DOOR DRIES VAN DEN ELZEN
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
De Seat Leon is
overtuigend
uitgevoerd met
een fijn onderstel
en een
doelmatig
interieur. FOTO
ERIC VAN VUUREN
/goed.De
/www.kia-vdns.nl
/kia.com