woensdag 06. 10. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
DS 9 breekt met de Franse traditie
Hoewel de DS 9 met zijn lengte in het
Esegment
valt, ziet DS hem meer als
een concurrent voor de bovenzijde
van het Dsegment,
zoals de Audi A4,
BMW 3Serie
en de MercedesBenz
CKlasse.
Voor de aandrijflijnen put
DS uit de bestaande stekkerhybridevarianten.
De basisprijs start bij
57.890 euro voor de Etense
225 Performance
Line+ en voor een kleine 3
mille extra is er de luxere Rivoli+. Beide
versies zijn voorzien van leer of alcantara,
19inch
wielen, een navigatiesysteem,
rijhulpjes, gelaagde zijruiten,
een geluidwerende voorruit
en actieve schokdempers. Onder de
motorkap de bekende 1,6liter
viercilinder
turbomotor met 180 pk en 300
Nm met een 110 pk en 320 Nm leverende
elektromotor, waardoor de gezamenlijke
kracht uitkomt op 225 pk
en 360 Nm. Hij heeft voorwielaandrijving
en een achttraps automaat.
Door een 11,9 kWhaccupakket
moet
een elektrische range van 48 kilometer
haalbaar zijn, terwijl opladen met
7,4 kW kan. Mogelijk nog dit jaar, en
anders begin 2022, komt de 9 er als
vierwielaandrijver met de 360 pk
sterke PHEVaandrijflijn
uit de 508
PSE. Weer later volgt bovendien een
stekkerhybride met 250 pk en een
grotere elektrische range.
De 9 is een fraai geproportioneerde
sedan met een luxe en exclusieve uitstraling.
De ledkoplampen
beginnen
een wervelende lichtshow door 180
graden te draaien na het starten. Hij
rolt verder op 19inch
wielen met
daaromheen sportieve Michelin Pilot
Sport 4banden,
terwijl rubber met
comfort als hoofddoel misschien logischer
was geweest. Vanbinnen weet
de DS 9 een limousinesfeer
te creëren.
De Performance Line+ heeft alcantara
als thema voor de aankleding
en de Rivoli+ leer, maar de versie die
wij reden, was voorzien van het Operapakket
dat 4950 euro extra kost.
Dat bevat nappaleer voor de stoelen
en in alle DS 9’s zijn de kunststoffen
van het dashboard ingepakt met
(kunst)leer. Het multimediasysteem
blinkt niet uit in snelheid, logisch ingedeelde
menu’s of bedieningsgemak.
Sowieso is de ergonomie niet
zijn sterkste punt, want de knoppen
voor de zijruitbediening zijn ondergebracht
in de middentunnel. Hij
heeft fijne stoelen met veel comfort
en uitgebreide verstelmogelijkheden.
Standaard heeft de 9 een driezits
achterbank en tegen meerprijs twee
luxer gevormde zitplekken achterin.
De aandrijflijn hebben we inmiddels
in tal van (voormalig PSA)
producten
ervaren. In deze DS 9 is hij het
stilst dankzij extra geluiddempende
maatregelen. Zeker op kruissnelheid
en volledig elektrisch rijdend blijft
het aangenaam fluisterstil in het interieur.
Maar onder vollast laat de viercilinder
loeiend weten dat hij zich behoorlijk
moet inspannen om de ruim
1800 kilogram op snelheid te brengen.
Het samenspel tussen beide
elektromotoren verloopt wel soepel
en ze vullen elkaar gedienstig aan. Op
prestatiegebied kom je niets tekort,
maar van het DStopmodel
zou je een
moeiteloze souplesse verwachten en
die ultieme verfijning levert hij dan
weer niet. Voor het onderstel geldt
De volledig elektrische Kia EV6.
Nu in de showroom.
hetzelfde. Hij staat op stalen veren en
heeft variabele dempers die via sensoren
en een camera in de voorruit
aangestuurd worden. Dit werkt prima
op ondulaties in het asfalt, maar
met kortere oneffenheden heeft het
onderstel meer moeite. De lichte besturing
past wel helemaal in zijn comfortabele
rol. Er zijn drie omwentelingen
van links naar rechts nodig, zodat
de chauffeur zijn stuurinput zorgvuldig
kan doseren.
Eindoordeel
Al met al levert DS met de 9 letterlijk
veel auto voor het geld. Of het genoeg
is om de Duitse muur te doorbreken
valt te bezien, maar voor bepaalde
vervoersbranches kan deze grote sedan
interessant zijn.
SPECIFICATIES
DS 9 ETense
225 Performance Line+
Prijs: € 57.890
Topsnelheid: 240 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 8,3 s
Gem. verbruik: 1 op 66,7
CO2emissie:
씲 44.595 Vanaf:
De Kia EV6 is klaar voor de toekomst. Met de modernste technologie
en een rijbereik tot 528 kilometer volgens WLTP. Als je dan moet laden
kun je snel weer verder: met 800V ultra-snelladen kun je onder optimale
omstandigheden van 10 tot 80% bijladen in ongeveer 18 minuten. De Kia EV6.
Nu in de showroom.
VDNS Venlo
De Sondert 12, Venlo
Tel. 077 – 333 30 77
kia-vdns.nl | info@vdnsvenlo.nl
VDNS Hansen
Keizersveld 2, Venray
Tel. 0478 – 514 315
kia-vdns.nl
De EV6 met een 58kWh batterij heeft een actieradius tot 394km. De EV6 met 77.4kWh batterij heeft een actieradius van 528km voor de RWD en 506km voor de AWD. De EV6 GT-Line
met 77.4kWh batterij heeft een actieradius van 528km voor de RWD en 484km voor de AWD.
Het vermelde rijbereik is gemeten volgens WLTP. De getoonde Kia EV6 is een GT-Line. Getoonde laadtijden zijn in optimale omstandigheden bij het gebruik van een 350kW DC-snellader. Getoonde
modellen kunnen van opties en speci쏾 caties voorzien zijn die niet leverbaar worden in Nederland. Het gebruik van ongeschikte lakbehandelingsproducten op de getoonde kleur Moonscape Matte
kan de lak permanent beschadigen en zal het ‘slijtageproces’ van de lak versnellen. Raadpleeg de Kia-dealer voor meer informatie. Wijzigingen en drukfouten voorbehouden.
33 g/km
Motor: vierinlijn,
1598 cm3, turbo +
elektromotor
Max. vermogen (elektromotor): 180
pk (133 kW)/6000 min1
(110 pk)
Max. koppel (elektromotor): 300
Nm/3000 min1
(320 Nm)
Max. gec. vermogen: 225 pk
Grote Franse sedans worstelen
doorgaans om de Duitse luxemuur
te doorbreken. Weet de DS 9 wel
een opening te vinden?
DOOR PETER HILHORST
DS9. FOTO ASTUCE PRODUCTIONS
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto