woensdag 06. 10. 2021 13
AUTOTEST
DS 9 breekt met de Franse traditie
weer op te klimmen. Het samenspel
tussen beide elektromotoren verloopt
wel soepel en ze vullen elkaar
gedienstig aan. De achttraps automaat
schakelt niet heel snel en reageert
ook niet erg direct op veranderingen
in de gasstand, maar neemt
de tijd om de gevraagde commando’s
redelijk vloeiend om te zetten in
daden. Op prestatiegebied kom je
niets tekort, maar van het DStopmodel
zou je een moeiteloze souplesse
verwachten en die ultieme
verfijning levert hij dan weer niet.
Rijden
Voor het onderstel geldt eigenlijk
hetzelfde. Hij staat op stalen veren
en heeft variabele dempers die via
sensoren en een camera in de voorruit
aangestuurd worden. Ze worden
continu en onafhankelijk van elkaar
aangepast om het comfort te
verhogen. Die camera kan op een afstand
van 20 meter oneffenheden in
het wegdek van een centimeter
groot waarnemen en de dempers
daarop voorbereiden. Hij heeft
thans niet de hydraulische bumpstops,
want die veel comfort opleverende
voorziening blijft (voorlopig?)
exclusief voor Citroën. Hoe dan ook,
de ‘voorspellende’ gave van het DSonderstel
werkt prima op ondulaties
in het asfalt, want daar gaat hij
gracieus overheen. Met kortere oneffenheden
heeft het onderstel meer
moeite. Dat komt door de 19inch
DS9. FOTO'S ASTUCE PRODUCTIONS
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Franse sedans worstelen
doorgaans om de Duitse luxemuur
te doorbreken. Weet de DS 9 wel
een opening te vinden?
DOOR PETER HILHORST
De DS 9 is het nieuwe vlaggenschip
van Stellantis. Hij is van het formaat
MercedesBenz
EKlasse
voor de
prijs van een CKlasse.
DS werkt toe
naar een lineup
van zes modellen en
na de 9 volgt een traditionele hatchback
voor het Csegment
met het
cijfer 4 om zijn positionering te verduidelijken.
Het aanbod van DS zal
bestaan uit hatchbacks, SUV’s en
sedans, waarvan deze 4,93 meter
lange 9 het absolute topmodel is. Hij
staat op een verlengde versie van de
EMP2bodemplaat,
die ook gebruikt
wordt voor onder meer de
508.
Hoewel de DS 9 met zijn lengte van
bijna vijf meter in het Esegment
valt, ziet DS hem meer als een concurrent
voor de bovenzijde van het
Dsegment.
Denk aan de Audi A4,
BMW 3Serie
en de eerdergenoemde
MercedesBenz
CKlasse.
Voor
de aandrijflijnen put DS uit de bestaande
stekkerhybridevarianten
die we kennen van Opel, Peugeot, Citroën
én DS. De basisprijs start bij
57.890 euro voor de Etense
225 Performance
Line+ en voor een kleine 3
mille extra is er de luxere Rivoli+.
Voor dergelijke bedragen bent u ook
van harte welkom bij de dealers van
de Duitse Dsegmenters.
Beide DSversies
zijn voorzien van
onder meer leer of alcantara, 19inch
wielen, een navigatiesysteem,
rijhulpjes, gelaagde zijruiten, een
geluidwerende voorruit en actieve
schokdempers. Onder de motorkap
de bekende 1,6liter
viercilinder turbomotor
met 180 pk en 300 Nm die
hulp krijgt van een 110 pk en 320 Nm
leverende elektromotor, waardoor
de gezamenlijke kracht uitkomt op
225 pk en 360 Nm. Hij heeft voorwielaandrijving,
terwijl een achttraps
automaat het samenspel regelt
tussen het motorenduo. Door
een 11,9 kWhaccupakket
moet een
elektrische range van 48 kilometer
haalbaar zijn, terwijl opladen met
7,4 kW kan. Mogelijk nog dit jaar, en
anders begin 2022, komt de 9 er als
vierwielaandrijver met de 360 pk
sterke PHEVaandrijflijn
uit de 508
PSE. Weer later volgt bovendien een
stekkerhybride met 250 pk en een
grotere elektrische range.
Verwantschap
De verwantschap met de 508 is nog
altijd duidelijk te zien. Het zijaanzicht
vertoont overeenkomsten met
de daklijn van de Peugeot, maar de 9
is een fraai geproportioneerde sedan
met een luxe en exclusieve uitstraling
in de juiste configuratie. De
verchroomde elementen in de neus
en achterzijde moeten refereren
aan de bumpers van de originele DS.
Wie niet van die verwijzing houdt,
kan in plaats van chroom ook voor
zwart kiezen. De ledkoplampen
beginnen
een wervelende lichtshow
door 180 graden te draaien na het
starten, net als bij de DS 7. Een subtiele
buiging naar het origineel
maakt de hoog geplaatste verlichting
aan weerszijden van de achterruit.
Daar zaten vroeger de knipperlichten,
maar dat mag niet meer en
nu branden die ‘pitjes’ als het dimlicht
aangaat. Hij rolt verder op 19Grote
inch wielen met daaromheen verrassend
sportieve Michelin Pilot
Sport 4banden,
terwijl rubber met
comfort als hoofddoel misschien logischer
was geweest.
Vanbinnen weet de DS 9 een limousinesfeer
te creëren. De Performance
Line+ heeft alcantara als thema
voor de aankleding en de Rivoli+
leer, maar de versie die wij reden,
was voorzien van het Operapakket
dat 4950 euro extra kost. Dat bevat
nappaleer voor de stoelen en in alle
DS 9’s zijn de kunststoffen van het
dashboard ingepakt met
(kunst)leer. Het ziet er allemaal zeer
verzorgd uit. Centraal het multimediasysteem
dat we kennen uit andere
Stellantismodellen.
Dat blinkt
niet uit in snelheid, logisch ingedeelde
menu’s of bedieningsgemak.Sowieso
is de ergonomie niet zijn
sterkste punt, want de knoppen
voor de zijruitbediening zijn ondergebracht
in de middentunnel, waardoor
je tevergeefs met de hand naar
het portier blijft gaan. Hij heeft fijne
stoelen met veel comfort en uitgebreide
verstelmogelijkheden. Standaard
heeft de 9 een driezits achterbank
en tegen meerprijs twee luxer
gevormde zitplekken achterin. Zoals
het hoort in een limo is de stoel
van de voorpassagier vanaf de achterbank
naar voren te schuiven voor
extra beenruimte. Die is zonder
meer riant te noemen en groter dan
gemiddeld voor het Dsegment.
Aandrijving
De aandrijflijn hebben we inmiddels
in tal van (voormalig PSA)
producten
ervaren. In deze DS 9 is hij het
stilst dankzij extra geluiddempende
maatregelen. Zeker op kruissnelheid
en volledig elektrisch rijdend
blijft het aangenaam fluisterstil in
het interieur. Maar onder vollast
laat de viercilinder loeiend weten
dat hij zich behoorlijk moet inspannen
om de ruim 1800 kilogram wegende
sedan op snelheid te brengen.
Dan valt de DS even van zijn voetstuk
om er bij constante snelheid
wielen voorzien van banden met een
lage bandwang. Daardoor is het afrolcomfort
niet optimaal, want je
voelt ze dan bewegen onder de auto.
Er komen rubberachtig dreunen uit
de wielophanging. Dan kan hij het
hoge verwachtingspatroon van zijdezacht
veercomfort als chef DS
niet waarmaken. De lichte besturing
past wel helemaal in zijn comfortabele
rol. Er zijn drie omwentelingen
van links naar rechts nodig,
zodat de chauffeur zijn stuurinput
zorgvuldig kan doseren.
Eindoordeel
Al met al levert DS met de 9 letterlijk
veel auto voor het geld. Of het genoeg
is om de Duitse muur te doorbreken
valt te bezien, maar voor bepaalde
vervoersbranches kan deze
grote sedan met zijn redelijke prijs,
forse beenruimte achterin, exclusieve
uitstraling en stekkerhybride
aandrijflijn interessant zijn. Dat is
ook een manier om aan het imago te
bouwen en wie weet slaagt de 9 dan
alsnog in zijn missie.
SPECIFICATIES
DS 9 ETense
225 Performance Line+
Prijs: € 57.890
Topsnelheid: 240 km/h
Acceleratie 0100
km/h: 8,3 s
Gem. verbruik: 1 op 66,7
CO2emissie:
33 g/km
Motor: vierinlijn,
1598 cm3, turbo +
elektromotor
Max. vermogen (elektromotor): 180
pk (133 kW)/6000 min1
(110 pk)
Max. koppel (elektromotor): 300
Nm/3000 min1
(320 Nm)
Max. gec. vermogen: 225 pk
Max. gec. koppel: 360 Nm
Accucapaciteit netto: 11,9 kWh
Elektrische range: 48 km
AClaadsnelheid:
7,4 kW
Brandstof: benzine
Transmissie: automatische achtbak,
voorwielaandrijving
AUTO