Woensdag 05. 10. 2022 AUTO 13
Autotest
Isuzu D-Max: trekpaard op dressuur
mogen van meer dan één ton en
bladveren plus een starre as als achterwielophanging
is het rijcomfort
lang niet gek. Er is duidelijk werk
van gemaakt om het hoogfrequente
gestuiter te beperken, dat vaak met
het rijden in een onbeladen pick-up
gepaard gaat. Pas als je grotere hobbels
op en af rijdt, merk je hoeveel
spanning er op de achterwielophanging
staat om tot zo’n laadvermogen
te komen. Maar de wegligging is
daardoor wel rotsvast en het apparaat
is tot meer in staat dan zichzelf
de bocht om klungelen. Ook al moetie
het met een wielbasis van meer
dan drie meter toch vooral van z’n
rechtuitstabiliteit hebben. De indirecte
besturing en de tegendruk in
rem- en gaspedaal zijn opvallend
licht, waardoor de D-Max makkelijker
te bedienen is dan je wellicht zou
vermoeden. Het redelijke zicht
rondom vanaf hoog op de bok helpt
daarbij. Niet naar achteren, maar
daarvoor is een camera van de partij.
Ook krijg je op de V-Cross een heleboel
actieve rijassistenten. En tot
onze verrassing functioneerden die
allemaal beter dan de systemen van
sommige personenautomerken. De
adaptieve cruise control en rij-
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
Zelfs een bedrijfsautospecialist als
Isuzu moet mee in de vaart der
volkeren. De nieuwe D-Max is
daarom geciviliseerder dan ooit,
zonder z’n arbeidersachtergrond
te verloochenen.
Door Dries van den Elzen
Na een flinke groeiperiode is het
aanbod aan pick-up bedrijfswagens
de afgelopen jaren compleet ingezakt.
Volkswagen en zelfs Mercedes
Benz dachten een graantje van
deze markt te kunnen inpikken,
maar stuk voor stuk zijn ze alweer
afgehaakt, evenals Nissan, Mitsubishi
en Renault. Dus wat blijft er
over voor iedereen die zo’n Amerikaanse
moloch te groot vindt? Toyota
met de legendarische Hilux, Ford
met de Ranger en Isuzu met deze
volledig nieuwe D-Max, die de tweede
generatie na tien jaar aflost. Met
meer luxe, meer veiligheid en een lager
verbruik, terwijl laadvermogen
en trekgewicht nog altijd op dezelfde
één respectievelijk driëenhalve
ton staan.
De instapper is een achterwielaangedreven
tweezitter die 28.707,25
euro ex. bpm kost, het topmodel is
een vierdeurs vijfzitter die om te
voldoen aan de Nederlandse bpmregels
voor 7000 euro (ex. btw) verlengd
moet worden, wat het totaal
op circa 60.000 euro (ex. bpm)
brengt met de meest complete uitrusting.
Daartussenin zijn nog een
tweepersoons ‘extended cab’ en
‘double cab’ te vinden, die ook een
(aanzienlijk voordeligere) ombouw
nodig hebben om ze bpm-vrij te maken.
De laadbak meet bijna anderhalve
meter in de lengte met de softclose
laadklep in gesloten stand.
Uitrusting
Wij hebben gereden met de extended
cab (met zo’n half achterportier),
in de duurste uitvoering
‘V-Cross’, waarvan de achterbank
door ombouwspecialist Veth is vervangen
door een laadruimte. Nog
steeds geen toonbeeld van modieuze
automobielbouw, maar voor een
pick-up (en zeker een Isuzu) helemaal
niet verkeerd om te zien. Een
stuk minder utilitair dan voorheen
in elk geval, met deze wielen en glanzende
lak. Aan boord klimmen is
met de handgrepen op de binnenkant
van de A-stijlen ook met een
versleten rug te doen, en daarboven
word je verwelkomd door ruime
stoelen met verwarming en leren
bekleding, een 9-inch infotainmentscherm
– zónder geïntegreerde navigatie,
maar met mirrorlink, Apple
Carplay, Android Auto en Bluetooth
– en automatische airco. Links en
rechts zijn zelfs zachte materialen
toegepast om de werkomgeving nog
wat meer Arbo-proof te maken. De
algehele sfeer is min of meer die van
een gemiddelde personenauto van
tien jaar geleden, dus met een analoog
instrumentarium en een functioneel
dashboard met veel losse
knoppen, omdat je tijdens het werk
helemaal geen tijd hebt om met je
vieze vingers in touchscreenmenu’s
te rommelen. Vanzelfsprekend heb
je in een D-Max écht de zitpositie die
veel lifestyle-SUV’s proberen na te
bootsen: hoog boven alles en iedereen
uittorenend op verrassend
comfortabele stoelen.
Isuzu is primair actief in de bedrijfsautohandel
en nog altijd de grootste
producent van dieselmotoren ter
wereld. En dat zul je weten, als je
met de D-Max gaat rijden. De 164 pk
en 360 Nm sterke 1,9-liter motor is
één van de weinige onderdelen die is
overgenomen van het vorige model,
zij het met de nodige aanpassingen
om ‘m aan de milieueisen van vandaag
te laten voldoen. Het ding
presteert en klinkt dan ook nog
steeds als een noeste arbeider, met
een luid nagelend geluid onder vollast.
En reken maar dat je met een
0-100-tijd van 13 seconden regelmatig
het pedaal vloert om op de gewenste
kruissnelheid te komen.
Daar eenmaal aangekomen verdwijnt
de herrie echter netjes naar
de achtergrond en omdat de aandrijflijn
in losse rubbers is opgehangen,
dringen de trillingen nauwelijks
door tot de cabine. Het is even
zoeken naar een snelheid waarbij
zowel motor als wind- en bandengeruis
op hun stilst zijn, maar dan is er
best met de D-Max te leven voor de
lange afstand. Reken in de achterwielaangedreven
modus zonder
aanhanger op een verbruik tussen
de 1 op 10 en 1 op 15, wat voor zo’n
grote bak lang niet gek is. De zes
traps automaat stelt soepel schakelen
boven al het andere, dus je moet
soms geduld betrachten voordat
het volgende verzet erin ligt. Maar
tijdens het slepen van een zware
aanhanger is schokvrij rijden wat je
écht wilt, en dat zul je krijgen ook. In
de handmatige schakelstand van de
pook zijn de reacties namelijk al helemaal
traag en lijkt het soms of de
koppelomvormer helemaal niet wil
sluiten. Uiteraard zijn een vierwielaandrijving
modus, een korte overbrenging
en een sperdifferentieel
op de achteras allemaal aanwezig
en binnen een handomdraai inschakelbaar.
Rijervaring
Voor een voertuig met een laadverstrookassistent
nemen je op de
snelweg veel werk uit handen en reageren
adequaat op het overige verkeer.
Met acht airbags, waarvan
ééntje tussen de inzittenden in, zit
het qua actieve crashveiligheid ook
wel goed. Het ladderchassis zal de
passieve veiligheid wel voor z’n rekening
nemen. Misschien het belangrijkste
wapenfeit van de D-Max
is dat die in Nederland als enige in
z’n klasse als bpm-vrije vijfzitter
verkrijgbaar is. Omdat de aanvoerlijnen
lang zijn en ook Isuzu met
(chip)tekorten te kampen heeft, is
het een kwestie van kijken wat er in
Nederland op voorraad is. De vijf
jaar garantie vormen de laatste duw
in je rug om Isuzu niet over te slaan
bij een vergelijkend warenonderzoek.
Eindoordeel
In de duurste uitvoering V-Cross
kan de Isuzu D-Max zich qua dagelijks
comfort meten met de concurrentie,
terwijl zijn werkprestaties
net zo indrukwekkend zijn als vroeger.
Da’s in de prijs terug te zien.
SPECIFICATIES
Isuzu D-Max DC 4WD V-CROSS Aut.
Prijs: € 50.184,75 (ex. bpm)
Topsnelheid: 180 km/h
Acceleratie 0-100: ca. 13 s
Gem.verbruik: 1 op 13,1
CO2-emissie: 241 g/km
Motor: vier-in-lijn, 1898 cm3, turbo
Max. vermogen: 164 pk (121 kW)/n.b.
min-1
Max. koppel: 360 Nm/2000 min-1
Transmissie: zestrapautomaat, tussenbak,
AWD
Max. trekgewicht geremd: 3500 kg
Massa leeg: 1985 kg
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Isuzu D-Max.
Foto's Isuzu
/auto