woensdag 13. 10. 2021 AUTO 13
AUTOTEST
Peugeot 308 is mooi en slim
emotieloos ten hoogste 130 pk. De instapper
laat zien dat het ook met
twintig pk minder kan. En omdat er
markten met meer dieselhonger zijn
en omdat zelfontstekers in de CO2race
(en de echte wereld) feitelijk nog
helemaal niet zo slecht zijn, is er ook
een diesel. Maar de meest begeerlijke
varianten zijn de PHEV’s, stekkerhybrides
met 180 of 225 pk. Ze zijn
daadwerkelijk zuiniger als je je rijpatroon
matcht met de elektrische actieradius
of daar in de buurt blijft. De
vermogens die op elke papiersoort
glossy lijken, maken in de praktijk
geen indruk op de sportiever ingestelde
klant. Het vermogen is onderverdeeld
en een rendementspact
tussen twee grootaandeelhouders,
de benzine
en elektropowers spelen
immer berekenend hun machtsspel.
Reken daarom nooit op echte of
spontane reacties. De gasrespons is
altijd gematigd, nooit scherp. Emissie
is belangrijker dan emotie of sensatie.
Met alle begrip overigens, want
de autoindustrie
kan niet anders in
deze klimaatbattle.
Of er nog echt
sportieve varianten verschijnen, is
daarom een bijna ongepaste vraag.
Een echt sportieve, betaalbare hybride
maken, kost te veel geld. Daarvoor
moet je Ferrari heten of wannabeepionier
Polestar, en die is het ook
maar één keer gelukt met de 1. Die
had door peperdure dempers en andere
stateoftheart
techniek het superonderstel
dat deze 308 niet heeft.
Deze Peugeot heeft een voldoende
scherpe setup
die het comfort nooit
De nieuwe Peugeot 308.
FOTO AIFA.PT 2021
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Een nieuw model ontwikkelen en
introduceren is een complex spel,
maar een succesnummer vervangen
is echt een uitdaging. Bij de
Auto van het Jaar 2014, de Peugeot
308, is dat zeker het geval.
DOOR JACO BIJLSMA
Je zou door al het SUVgeweld
bijna
denken dat ze geen kans meer hebben,
maar toch serveer je toppers als
de klassieke Csegment
hatchbacks
niet zomaar af. De Golf, de Astra,
maar zeker ook de 308 zijn vaste
waarden in autoland. En niet alleen
in de hatchbackvorm,
maar ook in
stationwagongedaante.
Overigens
moesten we beloven dat we bij de
hatchback die we tijdens de test reden,
de nadrukkelijke bijsluiter zouden
geven dat de auto nog een prototype
was. Toch dat doet niets af aan
het feit dat zo’n ‘berline’, zoals Peugeot
de hatchback heel Frans blijft benoemen,
er niet alleen erg aantrekkelijk
uitziet, maar ook echt als zo
goed als af is. Zeker in dat prachtige
groen metallic dat als Vert Olivine op
de kleurenkaart staat.
Een verkooptopper vervangen is zoals
gezegd een risicovolle onderneming,
dus vermijd je als fabrikant
valkuilen bij voorkeur. Je moet berekenend
zakendoen: je bestaande
klanten niet onmiddellijk het gevoel
geven dat ze iets heel gedateerds rijden,
maar ze samen met nieuwe
klanten wel voldoende nieuwe prikkels
geven om ze over de streep te
trekken. Beide categorieën mogelijke
klanten, zullen hoogstwaarschijnlijk
de eerste keer dat ze de nouvelle
308 aanschouwen, de oehs’ en ah’s
achterwege laten als de knuffel in
2020. Niet omdat schoonheid ontbreekt
(smaakgebonden uiteraard),
want hier staat wat mij betreft een
aantrekkelijke auto. Met meer detail
en welvingen dan voorheen en bovendien
voorzien van dat moderne
familiegezicht dat we al kennen van
de andere modellen. Feitelijk is dat
ook de verklaring voor het feit dat
deze 308 wel applaus krijgt, maar
niet de staande ovatie die de 208 ten
deel viel toen hij voor het eerst in de
spotlights de nieuwe vormtaal toonde.
Die 208 plukte het voordeel als
sexy debutante en verzilverde zo het
vluchtige van de verrassing. Deze
308 is nauwelijks minder mooi, maar
wel de iets verstandigere, oudere
zus.
Langer
Mogelijk heeft men naar de objectieve
en deskundige feedback van de
zestig juryleden uit de 22 landen van
de Car of the Yearjury
geluisterd.
Daarin was te lezen dat er letterlijk
ruimte voor verbetering was op de
achterbank. Wat de motivatie ook
moge zijn geweest, feit is dat de 308 is
gegroeid. Hij werd 11 centimeter langer
en meet nu 4,36 meter. Belangrijker
is dat ook zijn wielbasis is gegroeid;
er zit maar liefst 5,5 centimeter
meer tussen de voor
en achteras.
De 308 is achterin qua beenruimte
nu iets ruimer, maar nog steeds niet
de ruimste in zijn klasse. De hoofdruimte
die nog steeds toereikend is
voor iemand van 1,90 meter, is wel
iets afgenomen, want de totale auto
is 2,2 cm lager. Al met al kwalificeren
we de 308 hatchback na deze test als
een dynamisch uitziende auto. De
scherpe randjes zitten niet echt
meer in de rijeigenschappen, maar
meer zoals bij de rest van de familie
tegenwoordig in de scherpe verlichting
(de slagtanddagrijverlichting
in
het bijzonder) en de signatuurachterlichten
met de steeds verder vervagende
echo van de eerste generatie
504 Coupé. En in stoere lichtmetalen
wielen, anno 2021 uiteraard
donkergetint.
Interieur
Aan boord weerspiegelt de tijdgeest
scherp en helder in het inmiddels
verplichte digitale dashboard. Dat
bestaat bij de 308 nog uit twee delen,
of beter gezegd twee displays. In de
308 geen halfslachtige imitatiepoging
van een kamerbrede Mercedesdisplay,
maar twee goed geïntegreerde
units. Voor je neus, in die eigenwijze
icockpit
opstelling, met dat lage
afgeplatte stuur waar je overheen
moet kijken, zitten je digitale snelheidsmeter
en toerenteller of andere
informatie als je die verkiest. Zelfs in
een soort 3Dvorm.
Dat is een tikje
kermis, geïnspireerd door het systeem
van de MercedesBenz
SKlasse,
maar dan een stuk goedkoper. En
dat zie je er een beetje aan af. Dat betaalbare
hatchbacks als deze 308
premium willen doen, snap ik, maar
mijn advies zou in dit geval zijn: less is
more. Kies voor een iets eenvoudiger
opzet, maar focus op functionaliteit
in plaats van matig uitgevoerde gimmicks.
Jammer, want de cockpit
heeft een goede bouwkwaliteit en is
gemaakt van mooie materialen.
Volkswagen doet dat beter, maar
MercedesBenz
zette met die prachtige
schermen, graphics en voorbeeldige
voicecontrolled
MBUX de toon
in de cockpitwereld.
Aandrijving
Hetzelfde geldt voor de aandrijflijnen.
Die weinig opwindende term gebruiken
we niet voor niets steeds vaker.
Tegenwoordig moeten autoliefhebbers
in deze automobiele
crisisjaren het doen met een viercilinderturbo.
Van de tamme, zuinige
soort uiteraard. Bij een Csegment
hatchback of SW zoals deze 308, is
een magere 1.2 turbodriecilinder
de
maat. Die biedt heel efficiënt dus
verstoort, maar wel voldoende vasthoudendheid
garandeert om een Alpenpas
of je favoriete snelwegafrit
zonder angstgevoelens te overwinnen.
Eindoordeel
Goed of slecht nieuws dan, deze 308?
Goed nieuws, want hier staat een vlot
gelijnde auto met een eigenwijze,
mooi gemaakte icockpit
en een redelijk
goede zitpositie. Achterin is hij
iets ruimer geworden. De PHEVvarianten
voldoen aan de huidige vraag
en presteren als ze een beetje binnen
je gebruikspatroon vallen, serieus
goed, maar dat geldt voor de meeste
PHEV’s. Sturen doet de 308 voldoende
goed, zonder dat hij het hoogste niveau
haalt in deze klasse. Het is vooral
een aantrekkelijk gelijnde, verstandige
allrounder met een iets
ruimer geworden interieur. We zijn
heel benieuwd of de volledig elektrische
variant die inmiddels min of
meer beloofd is, de lat weer hoger
weet te leggen. De stationwagon is
overigens de betere keus als je om
ruimte verlegen zit en de hoge zitpositie
van een SUV kunt missen. Die
SW is zeker royaal qua ruimte en
functionaliteit, en zuiniger dan de geliefde,
zware, hogere blufmobielen.
SPECIFICATIES
Peugeot 308 1.2 PureTech 130
Active Pack Business
Prijs: € 29.290
Op de markt: jan 2022
Topsnelheid: 210 km/h
Acc. 0100:
9,6 s
Gem. verbruik: 1 op 18,2
CO2emissie:
125 g/km
Motor: drieinlijn,
1199 cm3, turbo,
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen (gecomb.):
130 pk (81 kW)/5500 min1
Max. koppel benzinemotor:
230 Nm/1750 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: voorwielaandrijving