woensdag 13. 10. 2021 AUTO 13
PRIVATE LEASE
NU VANAF € 3 99
PER M AAND
WELLING MAZDA
Uw ociële dealer voor heel Zuid-Limburg!
Breukerweg 176 | 6412 ZL Heerlen | 045 - 5218822
Bergerweg 63 | 6135 KD Sittard | 046 - 4572600
wellingautobedrijven-mazda.nl |
KIES VOOR PURE VERFIJNING
MET DE MAZD A CX 30
Met revolutionaire e-Skyactiv X motor: . Zuinig met groen energielabel B . Krachtig met 137 kW (186 pk) . Hoogste veiligheidsscore Euro NCAP*
Mazda CX30 2021 vanaf € 30.990. Gemiddeld verbruik Mazda CX30 van 5,6 tot 6,6 liter per 100 km / 17,9 tot 15,2 km per liter / CO2-uitstoot
127 tot 149 g/km. De vermelde WLTP waarden voor het gecombineerde brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn gemeten volgens de nieuwe WLTP
testmethodiek. Prijzen incl. BPM, BTW en kosten rijklaar maken. Actie geldig bij particuliere/zakelijke aanschaf met uiterlijke aankoopdatum 30 november
2021 en uiterlijke registratie 31 december 2021. Niet geldig bij zakelijke/private lease of in combinatie met andere acties. Prijzen excl. metallic/mica
lak en eventuele opties. *Op basis van Euro NCAP testresultaten november 2019 in de categorie ‘Inzittende Volwassene’. Afgebeeld model kan afwijken van
de daadwerkelijke specificaties. Prijswijzigingen voorbehouden. Zie voor kosten en voorwaarden: www.mazda.nl.
DRIVE T OGETHER
Je zou door al het SUVgeweld
bijna
denken dat ze geen kans meer hebben,
maar toch serveer je toppers als
de klassieke Csegment
hatchbacks
niet zomaar af. De Golf, de Astra,
maar zeker ook de 308 zijn vaste
waarden in autoland. En niet alleen
in de hatchbackvorm,
maar ook in
stationwagongedaante.
Hier staat
wat mij betreft een aantrekkelijke
auto. Met meer detail en welvingen
dan voorheen en bovendien voorzien
van dat moderne familiegezicht dat
we al kennen van de andere modellen.
De 308 is gegroeid: 11 centimeter
langer en meet nu 4,36 meter. Belangrijker
is dat ook zijn wielbasis is
gegroeid; er zit maar liefst 5,5 centimeter
meer tussen de voor
en achteras.
De 308 is achterin qua beenruimte
nu iets ruimer, maar nog
steeds niet de ruimste in zijn klasse.
De hoofdruimte die nog steeds toereikend
is voor iemand van 1,90 meter,
is wel iets afgenomen, want de totale
auto is 2,2 cm lager. De scherpe
randjes zitten niet echt meer in de rijeigenschappen,
maar meer zoals bij
de rest van de familie tegenwoordig
in de scherpe verlichting (de slagtanddagrijverlichting
in het bijzonder)
en de signatuurachterlichten.
Aan boord weerspiegelt de tijdgeest
scherp en helder in het inmiddels
verplichte digitale dashboard. Dat
bestaat bij de 308 nog uit twee displays.
Geen halfslachtige imitatiepoging
van een kamerbrede Mercedesdisplay,
maar twee goed geïntegreerde
units. Voor je neus, in die
eigenwijze icockpit
opstelling, met
dat lage afgeplatte stuur waar je
overheen moet kijken, zitten je digitale
snelheidsmeter en toerenteller
of andere informatie als je die verkiest.
Dat is af en toe een tikje kermis.
Jammer, want de cockpit heeft een
goede bouwkwaliteit en is gemaakt
van mooie materialen. Volkswagen
doet dat beter, maar MercedesBenz
zette de toon in de cockpitwereld.
Hetzelfde geldt voor de aandrijflijnen.
Tegenwoordig moeten autoliefhebbers
in deze automobiele crisisjaren
het doen met een viercilinderturbo.
Bij een Csegment
hatchback
of SW zoals deze 308, is een magere
1.2 turbodriecilinder
de maat. Die
biedt heel efficiënt dus emotieloos
ten hoogste 130 pk. De instapper laat
zien dat het ook met twintig pk minder
kan. En omdat er markten met
meer dieselhonger zijn en omdat
zelfontstekers in de CO2race
(en de
echte wereld) feitelijk nog helemaal
niet zo slecht zijn, is er ook een diesel.
Maar de meest begeerlijke varianten
zijn de PHEV’s, stekkerhybrides met
180 of 225 pk. Ze zijn daadwerkelijk
zuiniger als je je rijpatroon matcht
met de elektrische actieradius of
daar in de buurt blijft. De gasrespons
is altijd gematigd, nooit scherp.
Emissie is belangrijker dan emotie of
sensatie. Met alle begrip overigens,
want de autoindustrie
kan niet anders
in deze klimaatbattle.
Of er nog
echt sportieve varianten verschijnen,
is daarom een bijna ongepaste
vraag. Een echt sportieve, betaalbare
hybride maken, kost te veel geld.
Deze Peugeot heeft een voldoende
scherpe setup
die het comfort nooit
verstoort, maar wel voldoende vasthoudendheid
garandeert om een Alpenpas
of snelwegafrit zonder angstgevoelens
te overwinnen.
Eindoordeel
Goed of slecht nieuws dan, deze 308?
Goed nieuws, want het is vooral een
aantrekkelijk gelijnde, verstandige
allrounder met een iets ruimer geworden
interieur. We zijn heel benieuwd
of de volledig elektrische variant
de lat weer hoger weet te leggen.
De stationwagon is overigens de
betere keus als je om ruimte verlegen
zit en de hoge zitpositie van een SUV
kunt missen.
SPECIFICATIES
Peugeot 308 1.2 PureTech 130
Active Pack Business
Prijs: € 29.290
Op de markt: jan 2022
Topsnelheid: 210 km/h
Acc. 0100:
9,6 s
Gem. verbruik: 1 op 18,2
CO2emissie:
125 g/km
Motor: drieinlijn,
1199 cm3, turbo,
Plaatsing: dwars voorin
Max. vermogen (gecomb.):
130 pk (81 kW)/5500 min1
Max. koppel benzinemotor:
230 Nm/1750 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Aandrijving: voorwielaandrijving
AUTOTEST
Peugeot 308 is mooi en slim
Een nieuw model ontwikkelen en
introduceren is een complex spel,
maar een succesnummer vervangen
is echt een uitdaging. Bij de
Auto van het Jaar 2014, de Peugeot
308, is dat zeker het geval.
DOOR JACO BIJLSMA
De nieuwe Peugeot
308. FOTO AIFA.PT 2021
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto