Woensdag 11. 10. 2023 REGIO 13
literaire hoek
Jan Corstjens kijkt
achter de woorden
In de Literaire Hoek besteden
verschillende Limburgse auteurs,
verenigd in de Werkgroep Limburgse
Schrijvers, wekelijks aandacht
aan lezen en literatuur in Limburg.
Vandaag: Ton van Reen over Jan
Corstjens.
Corstjens is geboren en getogen in
Thorn. In zijn werkzame leven was
hij onderwijzer en leraar aan pabo’s.
In 1975 publiceerde hij de studie De
school en haar alternatieven, waarin
hij de problemen in het toenmalige
onderwijs analyseerde en oplossingen
aandroeg. Kort daarna werd hij
benoemd tot inspecteur van het lager
onderwijs. In zijn vrije tijd zette
hij zich, met anderen, in voor het rijke
en wijd en zijd bekend staande
culturele leven van zijn thuisstad
Thorn. Zijn leven lang schreef hij al
poëzie, maar hij was er zelden tevreden
over en gooide bijna alles weg.
Pas na zijn pensionering kwam er
vaart in zijn schrijven en verschenen
er theaterstukken, een kinderboek,
maar vooral dichtbundels, zowel
in het Nederlands als in het dialect
van Thorn.
In Limburgs Literatuur Lexicon
noemt Adri Gorissen hem een dichter
van sfeer- en stemmingsvolle poëzie.
De Limburgse streektaalfunctionaris
Pierre Bakkes schreef: ‘Het
is werk voor fijnproevers: voor degene
die achter de woorden willen kijken
en denken, en die mee willen maken
op welke wijze de dichter dingen
uit zijn omgeving neemt om ze in poëzie
aan de lezer aan te bieden.’
Zelf denk ik dat hij in zijn bundels
laat zien dat hij vooral een filosoof is
en dagelijks nadenkt over wat de
mens is en hoe het leven hem overkomt.
Met enige zorg beschouwt hij
de mens van nu, met enige spijt bekijkt
hij diens geschiedenis.
Omgeving en historie zijn bij hem ingebakken,
ook dat laat zijn werk in
veelvoud zien. Het kan ook niet anders,
als kind uit het oude stadje
Thorn, vele eeuwen lang een zelfstandig
koninkrijkje in miniatuur,
onder bestuur van een abdis, tot aan
de komst van de Fransen in 1795.
Maar dat heeft de sfeer van het witte
stadje nauwelijks aangetast, en ook
niet de eigenheid en de eigengereidheid
van zijn bewoners, wat tot uiting
komt in haar muzikaliteit, de
befaamde elkaar op het hoogste niveau
beconcurrerende harmonieën.
De theaterspelen, waarvan Jan
er ook meerdere heeft geschreven,
de beeldende kunstenaars en de
schrijvers. Een groot palet voor een
klein stadje.
DOOR TON VAN REEN
WINTJER
De man raektj de pajer
raekt de grave
es ’t maedje de veugel tèltj
oppe vees van ’t daak
gevange in ’t leecht
de wintjerzón
’t bleust, kring van zilver
Inne locht
Bloostj, bloostj van kaoj.
GEBROEAKE IES
Laat inne wintjer
völs dich – vaerkesleecht bewaege –
ein ingedruimd verlange.
De pennestreek zeuktj vergaefs
klanke óm aan dich te gaeve
ein zomerleedje
Gebroeake ies.
DE WITMAN (WEDUWMAN)
Het bruin café.
Hij lacht me toe, een lach die nu geen
lach betekent.
De club te luid banaliteiten morsend.
Hij zit verloren aan de bar.
Er zijn er die een lege huls aan hem besteden.
Een aalmoes snel gegeven.
Ineens is hij verdwenen.
Het moet aan mij voorbij.
Een wolk van rook hangt om de lege
kruk.
Laat in de avond voorbij z’n woning.
De gordijnen slordig dicht getrokken.
Kou en donker stroomt er door de straten
op.
Slaap of huilt hij in die lege leegte.
WEG
Ik moet nu gaan
op weg
de deur staat open
Ik heb wat dingen
voor je weggelegd:
een glas licht
om zon te spinnen,
woorden
en vergeten
de blauwe luchten,
tuin terras
Iets om te eten
niets om te hopen
Archieffoto
Jan Corstjens.
Foto Ton van Reen
AUTO
Autotest
Opel Astra Electric: hallo, daar zijn we weer!
denkbeeldige ladder, van budgetmerk
naar premium brand, wordt
Peugeot iets hoger ingeschaald. De
gebruikte materialen in de 308 zijn
zichtbaar mooier. Aan standaarduitrusting
ontbreekt het de Astra Electric
niet. Inbegrepen zijn altijd ledkoplampen
met grootlicht-assistent,
adaptieve cruise control, een 360-
gradencamera, een twee digitale
schermen, automatische airco met
twee zones, ergonomisch gevormde
voorstoelen en stoel- en stuurverwarming.
Eindoordeel
De Opel Astra Electric krijgt van ons
een duim, maar zet met zijn alomtegenwoordige
Stellantis-techniek
geen nieuwe standaard. Als Sports
Tourer is hij het interessantst.
SPECIFICATIES
Opel Astra Electric
Prijs: n.n.b.
Topsnelheid: 170 km/h
Acc. 0-100 km/h: 9,2 s
WLTP-verbruik gem.: 14,8 kWh/100 km
Accucapaciteit net./brut.: 51/54 kWh
WLTP actieradius: 418 km
AC/DC-laden: 11/100 kW
Motor: synchroonmotor met permanente
magneet
Max. vermogen: 156 pk (115 kW)
Max. koppel: 270 Nm
prijs ligt vermoedelijk rond de 40.000
euro. De Peugeot e-308 is er vanaf
45.585 euro.
Voor dat bedrag belooft Opel je een
actieradius van 418 kilometer. We zijn
vooral benieuwd hoe de Astra zich bij
koud weer houdt, want de eerdere
versie van Stellantis’ elektrische aandrijflijn
bibberde in de winter zo erg
dat hij onbedoeld de helft van zijn bereik
afschudde. De Astra Electric zou
veel minder moeten blauwbekken, aldus
Opel, aangezien de hittehuishouding
in de batterij én de standaard
warmtepomp een stuk zijn verbeterd.
Wil je in de buurt komen van de
opgegeven range en heb je niet al te
veel haast, dan loont het om de Ecomodus
in te schakelen. Die begrenst
de elektromotor op 108 pk en maant
de airco om niet zo hard te werken. In
de normale stand is de Astra Electric
136 pk sterk, alleen in Sport en bij het
gebruik van de kick-down komt het
volledige vermogen vrij. Helaas voor
caravanrijders mag de elektrische
Opel geen aanhanger trekken. De Astra
is begrensd op 170 km/h de en bij
die snelheid is de Astra nog verrassend
stil. Korte oneffenheden worden
door de Opel vrij meedogenloos
doorgegeven aan de inzittenden, een
kwaaltje van meer elektrische auto’s,
die met een harde demping hun hoge
gewicht onder controle proberen te
houden. Overigens heeft Opel de Astra
Electric relatief licht weten te
houden met 1.679 kilo. De hatchbackvariant
heeft in de kofferbak ruimte
voor 352 of met neergeklapte achterbank
1.268 liter aan bagage. In de Touring
Sports is het verschil tussen de
brandstofmodellen en de Electric 80
liter: met nu 516 respectievelijk 1.533
liter aan boord.
Doordat de tweede accu onder de
voorstoelen ligt, kan de bestuurdersstoel
niet ver genoeg omlaag. Gelukkig
zit het met de ruimte in de cabine
wel goed, ook achterin, waar zelfs een
gemiddelde Nederlandse man niet in
de knel komt. Qua interieur wordt de
positie van Opel binnen de Stellantishiërarchie
meteen duidelijk. Op de
Opel Astra
Electric.
Foto Opel
In de nieuwe Opel Astra Electric ligt
de Jan des Bouvrie onder de
elektrische aandrijflijnen, want
hallo… daar zijn ze weer: de elektromotor
en batterij uit inmiddels al
tien Stellantis-producten.
Door rEMCO sLUMP
Hoe kun je de modellen van Citroën,
DS, Opel en Peugeot een duidelijke
identiteit geven als ze onderhuids zo
goed als gelijk zijn? Volgens Stellantis
kijken consumenten toch meer naar
het uiterlijk van een auto. Feit is: het
modellenaanbod van Stellantis
wordt hoe elektrischer hoe uniformer.
Ook deze Opel Astra Electric
heeft weer de overbekende aandrijflijn:
een 156 pk leverende elektromotor,
een 54 kWh-batterij en een maximale
laadsnelheid van 100 kW. Hij ligt
onder meer in de DS 3, de vernieuwde
Opel Corsa Electric én de Peugeot
e-308, die onderhuids gelijk is aan de
Astra Electric.
Beide komen als stationwagon op de
markt. Momenteel is het aanbod
elektrische combi’s nog beperkt,
maar daar komt in rap tempo verandering
in. Binnenkort verschijnt de
Nio ET5 Touring en in de loop van
2024 volgt de Volkswagen ID.7 Variant.
De Astra Electric Sports Tourer
komt op z’n vroegst eind 2023. Eerst
is het de beurt aan de hatchback. De
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/economie/auto
/auto