
woensdag 14. 10. 2020 AUTO 13
DBX: reddingsvoertuig voor Aston Martin
mics Matt Becker me. Hij gaf toe dat
er concurrenten zijn die strakker en
harder de hoek omgaan, maar dat is
niet de Aston Martinstijl.
Bochten
moet je met een beetje schwung nemen,
vertaal ik dan maar heel vrij,
ondertussen zoekend naar woorden
die goed beschrijven wat je nou eigenlijk
ervaart. Want deze DBX
heeft niet de instuurscherpte van
een Maserati en voelt ook niet aan
alsof hij uit Porschegraniet
gehouwen
is. Hij mist de precieze besturing
en feedback van zo’n Cayenne
en neigt eerder naar die van een
Range Rover Sport.
Twijfel
Onder begeleiding van de roffelende
AMG V8 kun je deze gigant ook
moeiteloos en met vertrouwen door
bochten jagen. Maar uiteindelijk
mis je wat precisie in de besturing en
vertroebelen de grote zware wielen
de interactie. Al met al is dit wel een
SUV en minder een Aston Martin,
want dat analoge gevoel van een
DB11 heeft hij niet. Gelukkig heeft
Aston Martin (voorlopig) afgezien
van vierwielbesturing, want die verlengt
voor je gevoel vaak de ‘zetfase’.
Dat geeft gevoelsmatig vaak meer
twijfel dan een aanzet om de nog verder
gelegde grenzen te verkennen.
Grenzen verkennen en stuurkwaliteiten
zijn bij een SUV gelukkig iets
minder een prioriteit dan bij een GT.
Dat het een SUV is, voel je terug
door de hogere, maar fijne zitpositie.
Bovendien zit je lager dan in de gemiddelde
SUV, eerder op crossoverhoogte.
Dat komt deels door de
AUTOTEST
Kijk voor meer autonieuws ook op
» delimburger.nl/lifestyle/auto
Aston Martin kun je gerust een
avontuurlijk merk noemen en niet
alleen dankzij de prestaties en
looks van hun sportauto’s. Ook het
bedrijf zelf verkent keer op keer de
financiële grenzen. Ditmaal is de
DBX het reddingsvoertuig dat als
een Bond de held komt spelen.
DOOR JACO BIJLSMA
Er waren eerder cruciale modellen
in de avonturenserie Aston Martin.
Ik herinner me de introductie van de
DB9 nog, die was toen helemaal
nieuw en hoogstnoodzakelijk voor
het voortbestaan van het merk.
Want hoe baanbrekend de voorganger
DB7 in zijn tijd ook was, zijn magie
was uitgewerkt. Opvolger DB9
smeedde weer een stevig, nieuw fundament
met VH (Verticale en Horizontale
elementen)platformtechnologie,
waarbij gegoten aluminium
elementen deels worden verlijmd
met aluminium plaatwerk. Die techniek
perfectioneerden ze verder
met de DB11 (ook dat was een cruciaal
model) en daar is het huidige modellengamma
weer op gebaseerd.
De DBX borduurt verder op deze
platformtechnologie, maar een
SUV is uiteraard een heel andere
uitdaging dan de sportauto’s en GT’s
die het hart van het merk zijn en hopelijk
blijven.
Concurrentie
Kijken we naar het prijskaartje van
269 duizend euro, dan zien we dat hij
een Porsche Cayenne, die ook 550 pk
heeft, achter zich laat, want die superSUV
kost ‘maar’ 201.400 euro.
Zelfs een Bentley Bentayga V8 heb
je voor minder dan Astons nieuwe
held, want die kost net geen 235 mille.
Deze prijsstelling reflecteert hoe
dan ook ambitie en hopelijk dito
kwaliteiten. Want vergeet ook toppers
als de Audi RS Q8, de Maserati
Levante Trofeo, de Range Rover
Sport SVR of de MercedesAMG
G63 niet; die kun je stuk voor stuk
voor veel minder geld ophalen. Alleen
de 600 pk sterke Lamborgini
Urus overtreft deze DBX, zowel op
de factuur als in het specificatieoverzicht
in de folder.
Het aluminium bouwsysteem waarmee
Aston Martin de DBX maakte,
staat een hoge mate van variatie toe
bij de samenstelling van de elementen
die uiteindelijk de zelfdragende
body vormen. Opvallend is de lange
wielbasis van 306 centimeter, waarmee
hij de concurrentie verslaat.
Zijn totale wagenlengte is 504 cm en
daarmee overtreft hij een Range Rover
met vier centimeter. De Bentayga
is overigens nog een kleine tien
centimeter langer en dik zes centimeter
hoger. Onder de vloeiende lijnen
van het bodywork gaat techniek
schuil van AMG. Deze DBX heeft de
V8twinturbo
van de AMG E63 S.
Ook de vierwielaandrijving, waarmee
de aandrijfkrachten intelligent
met actieve differentiëlen worden
verdeeld, komt van die auto. Er kan
100 procent van het vermogen naar
de achteras, maar een driftmodus is
niet verkrijgbaar. Met torquevectoring
wordt de kracht tussen beide
achterwielen verdeeld. Tot zover de
overeenkomsten met de AMG E63
S, want de DBX heeft niet diens
transmissie met dubbele koppeling,
maar de negentraps Gtronic
automaat
van Mercedes.
De ondersteltechniek van de DBX is
hoge taillelijn, vrij diepe zit en het
hoge dashboard in combinatie met
de relatief lange neus.
Het interieur is, zoals je mag verwachten,
een oase van leer met desgewenst
optionele Broqueafwerking,
contrasterende kleuren enzovoort.
Het is ook de eerste Aston
Martin die een volledig peloton aan
rijassistenten aan boord heeft. Het
dashboard is met twee schermen
volledig digitaal. De DBX heeft ook
de connectiviteit die je mag verwachten
met voldoende usbpoorten.
Qua comfort zit je goed genoeg,
hoewel de afrolgeluiden op slechter
wegdek beter gedempt zouden mogen
worden. Voldoende praktisch is
de DBX ook, met een klasseconforme
480 liter bagageruimte en maximum
trekvermogen van 2700 kg.
Al met al heten we een SUV welkom
die voldoende Aston Martin is dankzij
herkenbaar design, maar vooral
ook door het kleinseriegevoel
dat
deze DBX je geeft ten opzichte van
het massawerk van Audi en Porsche.
Die evenaren de DBX overigens
in bouwkwaliteit en dynamische
kwaliteiten zeker en overtreffen
hem in sommige opzichten.
Want deze DBX is niet state of the
art qua techniek of grensverleggend
in welk opzicht dan ook. Maar dat
zijn de GT’s eigenlijk ook nooit. Net
als die modellen koop je deze DBX
eerder vanwege zijn looks, merklabel
en exclusiviteit.
SPECIFICATIES
Aston Martin DBX
Prijs: € 269.000,Topsnelheid:
291 km/h
Acceleratie 0100:
4,5 s
Gem. verbruik: 1 op 6,9
CO2emissie:
269 g/km
Motor: V8twinturbo,
3982 cm3
Plaatsing: voorin, lengterichting
Max. vermogen: 550 pk
(405 kW)/6500 min1
Max. koppel: 700 Nm/2200 min1
Brandstof: benzine
Transmissie: 9traps
automaat
Aandrijving: vier wielen
zoals je van een auto in deze klasse
mag verwachten: hij combineert
luchtvering met adaptieve dempers
van Bilstein. De remmerij die de
2245 kg tot stoppen moet kunnen
brengen, heeft op de voorwielen gegroefde
en geventileerde, 38 mm
dikke schijven van 41 centimeter
doorsnede, waar de remblokken
met zes remcilinders in mogen happen.
Op de achterwielen geventileerde
schijven met een twee centimeter
kleinere doorsnede. Op de
voor
en achteras zijn meer verschillen
te noteren, want het speciale Pirelli
PZerorubber
heeft ook afwijkende
maten: voor noteren we de
maat 285/40, achter zijn de 22inch
wielen geschoeid met 325/35banden.
De vertraging is goed te doseren
en de remkracht overtuigend is,
maar ook niet schokkend goed.
Op de weg
Ondanks het feit dat de prooi van de
DBX eerder in de etalages van Old
Bondstreet of de P.C. Hooftstraat te
vinden is dan in de bossen van het
offroadtrack
van de Millbrook Proving
Ground, moet hij daar toch aantonen
dat hij een SUV is. En dat lukt,
want hij pakt heuvels, diepe sporen
en afdalingen die je met je RS6 even
overslaat. De DBX heeft dan ook genoeg
grondspeling en terreininstellingen
waarmee je zijn wagenhoogte
en gripprogramma’s kunt variëren.
Met zijn luchtvering kun je hem tot
4,5 centimeter hoger ‘zetten’, maar
ook vijf centimeter laten zakken om
het instappen te vergemakkelijken.
Op de testbaan en op de openbare
weg proeven we daarna zijn rijeigenschappen
op verharde wegen.
Daar valt op dat hij mooi vlak blijft
dankzij actieve stabi’s en voel je dat
hij behoorlijk direct stuurt met zijn
besturing die maximaal 2,6 omwentelingen
locktolock
nodig heeft.
De DBX voelt overigens ondanks
zijn goede bodycontrol en grip door
onder andere double wishbones
voor en een multilinkachteras
en
vierwielaandrijving niet onnatuurlijk
aan. De techniek staat bewust
wat rol toe. „Je moet wel kunnen
voelen wat een auto doet en gaat
doen, daar helpt een beetje bodyroll
bij”, vertelde hoofd driving dynaAsstton
Marrttiinss rreddiingssvvoerrttuiig?
De niieuwe DBX iiss niiett grrenssvverrlleggend
off baanbrrekend.. FFOTTO''SS MAX EEARREEYY